Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

 

fjordgrynt skrev for 10 timer siden:

Hva med å sette fokus på de to skipene som kommer sørfra, og "hindrer" TS Sola fra å legge seg lenger øst i leia ? Etter min oppfatning burde disse holdt mer til styrbord i leden, som det heter i sjøveisregel 9 punkt a:" ... gå så nær leias yttergrense som mulig på sin styrbord side ..."   

Det er noe jeg også har tenkt på fra første stund (ref. "slagord" i signaturen min :wink:) (edit: ser nå at slagordet er borte, men det har altså stått: "Hold styrbord i leia!"), jeg tenker dermed litt som Profondo under:

 

Profondo skrev for 3 timer siden:

Mye interessant og mange gode forklaringer i tråden, men nesten alt har fokus på minuttene før kollisjonen. 

 

Tidligere i tråden har det blitt uttrykkelig slått fast at Sola lå normalt og korrekt plassert i leia. Av trafikken som kommer inn nordfra i Hjeltefjorden er det vel nærmest gitt at de aller fleste fartøy skal videre i Hjeltefjorden, ikke inn Mangersfjorden. Når man passerer Stureholmen på vei sørover kommer man da til det smaleste punktet. Her er leia bare 1,2 nautiske brei, altså drøye 2km.

922991234_Sture1.PNG.dfc3b7066d763159a0cebdeaa207183e.PNG

 

Når Sola gikk ut fra terminalen, burde den ikke da lagt seg lenger øst, slik at leia ikke blir smalere enn nødvendig? At det kommer to skip sørfra burde ikke hindre Sola å legge seg lenger øst. Som bla. Chiefengeneer har presisert flere ganger tidligere er ikke en slik tankbåt noe man snur på femøringen, så disse skipene burde gitt rom for Sola å legge seg over. Om ikke annet burde vel VTS dirigert dette. 

 

Hvis denne plasseringen av Sola og Helge Ingstad er korrekt understreker den det jeg sier. Kollisjonen skjedde nesten rett øst, 900m fra Ådnesflua.

1239385516_Sture3.PNG.5819ead219360c4a85399d2dd6952a0c.PNG

 

På denne breddegraden er fjorden virkelig brei, ref utsnittet under

484755980_Sture2.PNG.3a6a0cbffc5dcbbb0ff3e7e81759d42d.PNG

 

Men jeg kan likevel ikke forstå annet enn at losen på Sola legger opp til slike situasjoner når de plasserer seg som de gjør. Selv om det er god plass for HI å passere på Solas babord side, blir de presset nærmere land, og marginene spises opp. Lenger sør kommer også sperrefeltet utenfor terminalen som spiser litt av tilgjengelig bredde. I tillegg til disse to fartøyene er det jo også annen trafikk i området. Hadde alle fartøyene forholdt seg til regelen @fjordgrynt siterer hadde situasjonen blitt mer forutsigbar for alle. Det er selvsagt lett å være etterpåklok, men det er jo slike situasjoner som gjør at man må ta forholdsregler og tenke litt på hvilke situasjoner som kan oppstå dersom flere fartøyer dukker opp. 

 

Som man ser i Code0s utsnitt er det en del trafikk i området. 

Code0 skrev On 8.11.2018 at 12.51:

image.png.27a8ac81aec5644521d96dd2eb84d2ec.png

 

Ut fra dette mener jeg Sola burde lagt seg like langt ut fra sikkerhetssonen som avstanden ut til Mefjordsbåen før de turnet nordover. Da hadde de ikke laget leia smalere, samtidig som trafikk inn og ut Mangersfjorden hadde hatt like stor plass på Solas styrbord side. All møtende trafikk sørover skulle da passert Sola på dens babord side, og likedan all innhentende trafikk. Årsaken til at HI ikke lå lenger styrbord i leia var vel fordi de trodde Sola var en plattform som lå i ro, noe som impliseres av kommunikasjonen som @Safety first siterer her:

Safety first skrev 1 time siden:

"Jeg har et par grader styrbord så fort vi har passert eh, passert eh, (utydelig ord) vi har om styrbord".

 

Etter å ha hørt på lydklippet mange ganger, mener jeg at han sier noe som likner veldig på "plattformen". Noen som har tolket det på samme måte?

Nå har ikke jeg hørt lydklippet, og med min hørsel har neppe det noe for seg heller. Men ut fra det Safety first skriver høres det ut som om HI ser for seg å passere "plattformen", og deretter legge kursen et par grader styrbord. I sitatet skriver du "Jeg har et par grader styrbord....", men det skal vel være "Jeg tar et par grader styrbord....".

 

 

Komodo

Komodo

 

fjordgrynt skrev for 10 timer siden:

Hva med å sette fokus på de to skipene som kommer sørfra, og "hindrer" TS Sola fra å legge seg lenger øst i leia ? Etter min oppfatning burde disse holdt mer til styrbord i leden, som det heter i sjøveisregel 9 punkt a:" ... gå så nær leias yttergrense som mulig på sin styrbord side ..."   

Det er noe jeg også har tenkt på fra første stund (ref. "slagord" i signaturen min :wink:), jeg tenker dermed litt som Profondo under:

 

Profondo skrev for 3 timer siden:

Mye interessant og mange gode forklaringer i tråden, men nesten alt har fokus på minuttene før kollisjonen. 

 

Tidligere i tråden har det blitt uttrykkelig slått fast at Sola lå normalt og korrekt plassert i leia. Av trafikken som kommer inn nordfra i Hjeltefjorden er det vel nærmest gitt at de aller fleste fartøy skal videre i Hjeltefjorden, ikke inn Mangersfjorden. Når man passerer Stureholmen på vei sørover kommer man da til det smaleste punktet. Her er leia bare 1,2 nautiske brei, altså drøye 2km.

922991234_Sture1.PNG.dfc3b7066d763159a0cebdeaa207183e.PNG

 

Når Sola gikk ut fra terminalen, burde den ikke da lagt seg lenger øst, slik at leia ikke blir smalere enn nødvendig? At det kommer to skip sørfra burde ikke hindre Sola å legge seg lenger øst. Som bla. Chiefengeneer har presisert flere ganger tidligere er ikke en slik tankbåt noe man snur på femøringen, så disse skipene burde gitt rom for Sola å legge seg over. Om ikke annet burde vel VTS dirigert dette. 

 

Hvis denne plasseringen av Sola og Helge Ingstad er korrekt understreker den det jeg sier. Kollisjonen skjedde nesten rett øst, 900m fra Ådnesflua.

1239385516_Sture3.PNG.5819ead219360c4a85399d2dd6952a0c.PNG

 

På denne breddegraden er fjorden virkelig brei, ref utsnittet under

484755980_Sture2.PNG.3a6a0cbffc5dcbbb0ff3e7e81759d42d.PNG

 

Men jeg kan likevel ikke forstå annet enn at losen på Sola legger opp til slike situasjoner når de plasserer seg som de gjør. Selv om det er god plass for HI å passere på Solas babord side, blir de presset nærmere land, og marginene spises opp. Lenger sør kommer også sperrefeltet utenfor terminalen som spiser litt av tilgjengelig bredde. I tillegg til disse to fartøyene er det jo også annen trafikk i området. Hadde alle fartøyene forholdt seg til regelen @fjordgrynt siterer hadde situasjonen blitt mer forutsigbar for alle. Det er selvsagt lett å være etterpåklok, men det er jo slike situasjoner som gjør at man må ta forholdsregler og tenke litt på hvilke situasjoner som kan oppstå dersom flere fartøyer dukker opp. 

 

Som man ser i Code0s utsnitt er det en del trafikk i området. 

Code0 skrev On 8.11.2018 at 12.51:

image.png.27a8ac81aec5644521d96dd2eb84d2ec.png

 

Ut fra dette mener jeg Sola burde lagt seg like langt ut fra sikkerhetssonen som avstanden ut til Mefjordsbåen før de turnet nordover. Da hadde de ikke laget leia smalere, samtidig som trafikk inn og ut Mangersfjorden hadde hatt like stor plass på Solas styrbord side. All møtende trafikk sørover skulle da passert Sola på dens babord side, og likedan all innhentende trafikk. Årsaken til at HI ikke lå lenger styrbord i leia var vel fordi de trodde Sola var en plattform som lå i ro, noe som impliseres av kommunikasjonen som @Safety first siterer her:

Safety first skrev 1 time siden:

"Jeg har et par grader styrbord så fort vi har passert eh, passert eh, (utydelig ord) vi har om styrbord".

 

Etter å ha hørt på lydklippet mange ganger, mener jeg at han sier noe som likner veldig på "plattformen". Noen som har tolket det på samme måte?

Nå har ikke jeg hørt lydklippet, og med min hørsel har neppe det noe for seg heller. Men ut fra det Safety first skriver høres det ut som om HI ser for seg å passere "plattformen", og deretter legge kursen et par grader styrbord. I sitatet skriver du "Jeg har et par grader styrbord....", men det skal vel være "Jeg tar et par grader styrbord....".

 

 

Komodo

Komodo

 

fjordgrynt skrev for 9 timer siden:

Hva med å sette fokus på de to skipene som kommer sørfra, og "hindrer" TS Sola fra å legge seg lenger øst i leia ? Etter min oppfatning burde disse holdt mer til styrbord i leden, som det heter i sjøveisregel 9 punkt a:" ... gå så nær leias yttergrense som mulig på sin styrbord side ..."   

Det er noe jeg også har tenkt på fra første stund (ref. "slagord" i signaturen min :wink:), jeg tenker dermed litt som Profondo under:

 

Profondo skrev for 3 timer siden:

Mye interessant og mange gode forklaringer i tråden, men nesten alt har fokus på minuttene før kollisjonen. 

 

Tidligere i tråden har det blitt uttrykkelig slått fast at Sola lå normalt og korrekt plassert i leia. Av trafikken som kommer inn nordfra i Hjeltefjorden er det vel nærmest gitt at de aller fleste fartøy skal videre i Hjeltefjorden, ikke inn Mangersfjorden. Når man passerer Stureholmen på vei sørover kommer man da til det smaleste punktet. Her er leia bare 1,2 nautiske brei, altså drøye 2km.

922991234_Sture1.PNG.dfc3b7066d763159a0cebdeaa207183e.PNG

 

Når Sola gikk ut fra terminalen, burde den ikke da lagt seg lenger øst, slik at leia ikke blir smalere enn nødvendig? At det kommer to skip sørfra burde ikke hindre Sola å legge seg lenger øst. Som bla. Chiefengeneer har presisert flere ganger tidligere er ikke en slik tankbåt noe man snur på femøringen, så disse skipene burde gitt rom for Sola å legge seg over. Om ikke annet burde vel VTS dirigert dette. 

 

Hvis denne plasseringen av Sola og Helge Ingstad er korrekt understreker den det jeg sier. Kollisjonen skjedde nesten rett øst, 900m fra Ådnesflua.

1239385516_Sture3.PNG.5819ead219360c4a85399d2dd6952a0c.PNG

 

På denne breddegraden er fjorden virkelig brei, men jeg kan ikke forstå annet enn at losen på Sola legger opp til slike situasjoner når de plasserer seg som de gjør. Selv om det er god plass for HI å passere på Solas babord side, blir de presset nærmere land, og marginene spises opp. Lenger sør kommer også sperrefeltet utenfor terminalen som spiser litt av tilgjengelig bredde. I tillegg til disse to fartøyene er det jo også annen trafikk i området. Hadde alle fartøyene forholdt seg til regelen @fjordgrynt siterer hadde situasjonen blitt mer forutsigbar for alle. Det er selvsagt lett å være etterpåklok, men det er jo slike situasjoner som gjør at man må ta forholdsregler og tenke litt på hvilke situasjoner som kan oppstå dersom flere fartøyer dukker opp. 

 

Som man ser i Code0s utsnitt er det en del trafikk i området. 

Code0 skrev On 8.11.2018 at 12.51:

image.png.27a8ac81aec5644521d96dd2eb84d2ec.png

 

Ut fra dette mener jeg Sola burde lagt seg like langt ut fra sikkerhetssonen som avstanden ut til Mefjordsbåen før de turnet nordover. Da hadde de ikke laget leia smalere, samtidig som trafikk inn og ut Mangersfjorden hadde hatt like stor plass på Solas styrbord side. All møtende trafikk sørover skulle da passert Sola på dens babord side, og likedan all innhentende trafikk. Årsaken til at HI ikke lå lenger styrbord i leia var vel fordi de trodde Sola var en plattform som lå i ro, noe som impliseres av kommunikasjonen som @Safety first siterer her:

Safety first skrev 54 minutter siden:

"Jeg har et par grader styrbord så fort vi har passert eh, passert eh, (utydelig ord) vi har om styrbord".

 

Etter å ha hørt på lydklippet mange ganger, mener jeg at han sier noe som likner veldig på "plattformen". Noen som har tolket det på samme måte?

Nå har ikke jeg hørt lydklippet, og med min hørsel har neppe det noe for seg heller. Men ut fra det Safety first skriver høres det ut som om HI ser for seg å passere "plattformen", og deretter legge kursen et par grader styrbord. I sitatet skriver du "Jeg har et par grader styrbord....", men det skal vel være "Jeg tar et par grader styrbord....".

 

 



×
×
  • Create New...