Solseng
Jeg klarer bare ikke å la være å spørre,spekulere og undres over denne hendelsen selv om det ikke gjør noe fra eller til. Men jeg tenker at veldig mye koker ned til noen få og sentrale spørsmål.
Ser at mange diskuterer plassering i leia, kommunikasjon over VHF og andre påvirkende "for"årsaker. Kanskje til nytte, men sannsynligvis ikke.
Jeg oppfatter hendelsen som en konsekvens av at et kortspill-lag spiller ut sine respektive kort på en "dårlig"/lite god måte. Til slutt står HI med sitt siste trekk, og går på en bokstavlig kjempesmell.
Dermed står HIs reaksjon/aksjon igjen som selve hovedpunktet hvis vi mener og tror at det var nok handlingsrom til å unngå kollisjon. Ingen tvil om at de kortene som ble spillt ut av de andre aktørene gjorde at stressfaktoren og tidsfaktoren (17+7 knop blir til 11.8m/s og 700m på 60 sek) ble veldig stor, men vi kommer ikke unna det siste trekket. Her koker det ned til psykologiske faktorer for min del. Seiling i Hjeltefjorden burde være hjemmebane for bromannskapet, og Sture-terminalen burde heller ikke være noen overraskelse. Her er det noen faktorer som har satt broen ut av spill, men foreløpig et det for mye som fortsatt er uklart (for meg/oss) selv om havarikommisjonen har uttalt at de har god oversikt over hendelsesforløpet.
For meg er det dette som byr på hodekløen og grublingen, og ikke de uheldige foranledningene. Det sagt: Jeg synes hele situasjonen er trist, og jeg føler med hele marinen og alle involverte. Håper at vi "står han av" samlet og ved godt mot.