Solseng
ravddo skrev 30 minutter siden:Det er verdt å reflektere over hvor mange med bakgrunn fra Sjøforsvaret som rekrutteres til for eksempel losverket og andre maritime sikkerhetsrelaterte stillinger. Dessuten hvor ofte Kystvakten og Marinen er involvert i redningsaksjoner og skadestedsledelse under alle forhold på vår utfordrende kyst. Sjøforsvaret har en solid kultur for sikkerhetsstyring og risikovurdering. Vårt klare mantra er å alltid sette sikkerheten først under øving og trening i fredstid. Alt dette vil selvsagt bli nøye evaluert, vi må benytte denne hendelsen til å lære og bli enda bedre. Inntil grunnlaget for dette foreligger, vil jeg henstille til at vi alle tenker oss litt om før vi så lettvint kommer med forargede kommentarer i sosiale medier og kommentarfelt. La de som etterforsker ulykken gi svarene først."
Jeg sier meg enig i mye av det denne offiseren skriver, men kjenner samtidig behov og kløe for å få svar. Det demonstreres kanskje i sin ytterlighet når Kolberg (Ap) også begynner å stille spørsmål til Bakke-Jensen. Så griper da denne hendelse allerede halvannen uke etter inn i den politiske sfære - hvilket faktisk sier meget.
Jeg tittet hurtigst innom Havavirkommisjonens virksomhet, og der ligger det saker fra 21.02.17 som enda ikke er ferdigrapportert. Denne hendelse er nok noe mer presserende enn Havarikommisjonen ser for seg.
Men jeg signerer gjerne under på at forsvaret og marinen har en viktig jobb å gjøre, og at innsatsen som gjøres i det store og hele settes pris på. En god motytelse ville nok vært å være litt åpne på status, men jeg tror virkelig på Stensønes i at det gjør vondt å se fregatten ligger der. Så jeg krysser fingrene og ber om godt vér for KNM selv om jeg nok var i overkant krass tidligere når nyhetene var helt ferske. Vi bør og skal også glede oss over at ingen ble alvorlig skadet eller mistet livet. Den menneskelige og psykologiske biten synes godt ivaretatt! (Et stort pluss i boken fra meg - og desto mer selvransakende mht. både mine egne og andres skriverier på åpne plattformer). Walk on!