Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

pacuare skrev for 3 timer siden:

Usikker på hva som er praktisk mulig, full akterover på en, full forover på en mistenker jeg vil rive båten i filler. Og hvor mye krefter er tilgjengelig på 10 sekunders varsel når en går i 17 knop. Håper noen kan korrigere meg hvis jeg tar feil, har ikke kunnskap så dette er spekulasjon. 

 

Blir spennende å se om havarikommisjon bekrefter avstand til Sola når unnamanøver ble startet. 

 

Helt uproblematisk å foreta en crash stop på et slikt fartøy. Det er bare å dra spakene dit du vil så fort som du vil så sørger elektronikken for at ikke noe galt skjer. Å rive fartøyet i stykker ved en slik manøver er slikt man ser i en amerikansk actionfilm. Det som skjer i praksis er at det vil bli litt vibrasjoner i akterskipet mens dette pågår og skipssjefen våkner nok av ristingen. Ingen ting annet.

 

Maskineriet på fregatten er bygd opp som skissen under viser. 2 stk. dieselmotorer, hver på 4500 kW (farget lilla) sørger for framdriften i hastigheter opp til. 17-18 knop. mens en stor gassturbin (22 000 kW) startes opp og tilkoples systemet ved hastigheter i intervallet 18-26 knop. Dieselmaskineriet gikk nok på på full belastning ved kollisjonen mens gassturbinen var stanset. Fartøyet har vripropellanlegg så reversering skjer umiddelbart ved å dra i spakene akterover.

 

 

image.png.3387463d33fd9db3332c25edf7065d7a.png

 

Chiefengineer

Chiefengineer

pacuare skrev for 3 timer siden:

Usikker på hva som er praktisk mulig, full akterover på en, full forover på en mistenker jeg vil rive båten i filler. Og hvor mye krefter er tilgjengelig på 10 sekunders varsel når en går i 17 knop. Håper noen kan korrigere meg hvis jeg tar feil, har ikke kunnskap så dette er spekulasjon. 

 

Blir spennende å se om havarikommisjon bekrefter avstand til Sola når unnamanøver ble startet. 

 

Helt uproblematisk å foreta en crash stop på et slikt fartøy. Det er bare å dra spakene dit du vil så fort som du vil så sørger elektronikken for at ikke noe galt skjer. Å rive fartøyet i stykker ved en slik manøver er slikt man ser i en amerikansk actionfilm. Det som skjer i praksis er at det vil bli litt vibrasjoner i akterskipet mens dette pågår og skipssjefen våkner nok av ristingen. Ingen ting annet.

 

Maskineriet på fregatten er bygd opp som skissen under viser. 2 stk. dieselmotorer, hver på 4500 kW (farget lilla) sørger for framdriften i hastigheter opp til. 17-18 knop. mens en stor gassturbin (22 000 kW) startes opp og tilkoples systemet ved hastigheter i intervallet 18-26 knop. Dieselmaskineriet gikk nok på på full belastning ved kollisjonen mens gassturbinen var stanset. Fartøyet har vripropellanlegg så reversering skjer umiddelbart ved å dra i spakene akterover.

 

 

image.png.3387463d33fd9db3332c25edf7065d7a.png

image.png.3a6302d93e588a68aa806ee850a44ffb.png

Chiefengineer

Chiefengineer

pacuare skrev for 3 timer siden:

Usikker på hva som er praktisk mulig, full akterover på en, full forover på en mistenker jeg vil rive båten i filler. Og hvor mye krefter er tilgjengelig på 10 sekunders varsel når en går i 17 knop. Håper noen kan korrigere meg hvis jeg tar feil, har ikke kunnskap så dette er spekulasjon. 

 

Blir spennende å se om havarikommisjon bekrefter avstand til Sola når unnamanøver ble startet. 

 

Helt uproblematisk å foreta en crash stop på et slikt fartøy. Det er bare å dra spakene dit du vil så fort som du vil så sørger elektronikken for at ikke noe galt skjer. Å rive fartøyet i stykker ved en slik manøver er slikt man ser i en amerikansk actionfilm. Det som skjer i praksis er at det vil bli litt vibrasjoner i akterskipet mens dette pågår og skipssjefen våkner nok av ristingen. Ingen ting annet.

 

Maskineriet på fregatten er bygd opp som skissen under viser. 2 stk. dieselmotorer, hver på 4500 kW (farget lilla) sørger for framdriften i hastigheter opp til. 17-18 knop. mens en stor gassturbin (22 000 kW) startes opp og tilkoples systemet ved hastigheter i intervallet 18-26 knop. Dieselmaskineriet gikk nok på på full belastning ved kollisjonen mens gassturbinen var stanset. Fartøyet har vripropellanlegg så reversering skjer umiddelbart ved å dra i spakene akterover.

 

 

image.png.3387463d33fd9db3332c25edf7065d7a.png

image.png



×
×
  • Create New...