Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

Finnes det noen logisk sekvens som tilsier at fregatten er "uskyldig"?

Sola feil i leden (tolkning)... den ligger nå uansett der den ligger. Påkjørsrett? Andre tråder har jo fokusert på dette med hvis det er svømmere i leden, eller noen med motorstopp etc. Svakere krav til et krigsskip?

 

Lys i bakgrunnen? Vel - hvor mange sensorer har HI utover "human eyeball"?

Tap av enkeltsensorer? Det er en mengde andre. AIS av? Hva med termisk, optisk, radar etc.

Tap av alle sensorer? Vel - er man da på vei inn en fjord med en offshoreterminal i 17 kt og mørklagt som jeg mener noen bekreftet her tidligere så tilpasser man vel handlingsmønstret deretter.

Teknisk feil = Mayday ut hvis alvorlig, slå av fart og driv. Hvis fremdrift låst - i hvertfall Mayday og kurs mot åpen hav.

 

Vaktskifte? Hvis rutinene ved vaktskifte er så svake at man i det tidsrommet ikke har kontroll på fartøy og omgivelser....

Uoppmerksomhet/feiltolking? Minimum hos 2 personer, trolig da hos mellom 4-8 (bro, utkikk, vaktsjef, ops.rom....) Da er det systemkollaps.
Tap av situasjonskontroll/overvåkenhet? Hele skiftet som har ansvaret for skipets sikkerhet og kontroll på omgivelsene. Se over - systemkollaps.

 

Hva står egentlig igjen som ikke vil medføre at HI har et entydig og klart ansvar, som da ligger hos Vaktsjef, dernest Skipssjef og eventuelt hvis det viser seg å være en systemfeil - leddene over som ikke har stilt tilstrekkelige krav til utdanning og operasjonell kvalifisering?

 

 

Ventus

Ventus

Finnes det noen logisk sekvens som tilsier at fregatten er "uskyldig"?

Sola feil i leden (tolkning)... den ligger nå uansett der den ligger. Påkjørsrett? Andre tråder har jo fokusert på dette med hvis det er svømmere i

leden, eller noen med motorstopp etc. Svakere krav til et krigsskip?

 

Lys i bakgrunnen? Vel - hvor mange sensorer har HI utover "human eyeball"?

Tap av enkeltsensorer? Det er en mengde andre. AIS av? Hva med termisk, optisk, radar etc.

Tap av alle sensorer? Vel - er man da på vei inn en fjord med en offshoreterminal i 17 kt og mørklagt som jeg mener noen bekreftet her tidligere så tilpasser man vel handlingsmønstret deretter.

Teknisk feil = Mayday ut hvis alvorlig, slå av fart og driv. Hvis fremdrift låst - i hvertfall Mayday og kurs mot åpen hav.

 

Vaktskifte? Hvis rutinene ved vaktskifte er så svake at man i det tidsrommet ikke har kontroll på fartøy og omgivelser....

Uoppmerksomhet/feiltolking? Minimum hos 2 personer, trolig da hos mellom 4-8 (bro, utkikk, vaktsjef, ops.rom....) Da er det systemkollaps.
Tap av situasjonskontroll/overvåkenhet? Hele skiftet som har ansvaret for skipets sikkerhet og kontroll på omgivelsene. Se over - systemkollaps.

 

Hva står egentlig igjen som ikke vil medføre at HI har et entydig og klart ansvar, som da ligger hos Vaktsjef, dernest Skipssjef og eventuelt hvis det viser seg å være en systemfeil - leddene over som ikke har stilt tilstrekkelige krav til utdanning og operasjonell kvalifisering?

 

 

Ventus

Ventus

Finnes det noen logisk sekvens som tilsier at fregatten er "uskyldig"?

Sola feil i leden... den ligger nå uansett der den ligger. Påkjørsrett? Andre tråder har jo fokusert på dette med hvis det er svømmere i

leden, eller noen med motorstopp etc. Svakere krav til et krigsskip?

 

Lys i bakgrunnen? Vel - hvor mange sensorer har HI utover "human eyeball"?

Tap av enkeltsensorer? Det er en mengde andre. AIS av? Hva med termisk, optisk, radar etc.

Tap av alle sensorer? Vel - er man da på vei inn en fjord med en offshoreterminal i 17 kt og mørklagt som jeg mener noen bekreftet her tidligere så tilpasser man vel handlingsmønstret deretter.

Teknisk feil = Mayday ut hvis alvorlig, slå av fart og driv. Hvis fremdrift låst - i hvertfall Mayday og kurs mot åpen hav.

 

Vaktskifte? Hvis rutinene ved vaktskifte er så svake at man i det tidsrommet ikke har kontroll på fartøy og omgivelser....

Uoppmerksomhet/feiltolking? Minimum hos 2 personer, trolig da hos mellom 4-8 (bro, utkikk, vaktsjef, ops.rom....) Da er det systemkollaps.
Tap av situasjonskontroll/overvåkenhet? Hele skiftet som har ansvaret for skipets sikkerhet og kontroll på omgivelsene. Se over - systemkollaps.

 

Hva står egentlig igjen som ikke vil medføre at HI har et entydig og klart ansvar, som da ligger hos Vaktsjef, dernest Skipssjef og eventuelt hvis det viser seg å være en systemfeil - leddene over som ikke har stilt tilstrekkelige krav til utdanning og operasjonell kvalifisering?

 

 



×
×
  • Create New...