Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

 

Her ser jeg det blir mye sofateorier. Det er nok flere hensyn enn dette los og kaptein tar med i betraktningen ved avgang. Bla. strøm og vindforhold som man alltid forsøker å benytte til sin fordel. Bærer disse mot øst så ønsker man f.eks. mest mulig margin i den retningen ved en potensiell motorstans slik at taubåter kan få koplet seg opp.

 

Du kan være helt trygg for at plasseringen er gjort ut i fra nødvendige, solide vurderinger som dessverre ikke kunne inkludere at et mørklagt, uidentifiserbart krigsskip kom som en torpedo i vill fart nedover leia uten å ha kontroll på hvor de var eller hva som var rundt de.

 

Her var det mye påstander...

 

Å anklage andre for sofateorier synes jeg vi kan spare oss for, det blir ikke noen konstruktiv debatt av det. Du vet ikke hva slags mennesker du diskuterer med, og om du tror du er den eneste med profesjonell maritim erfaring her inne så tar du feil.

 

Det er gode argumenter for at en tanker ikke skal behøve å "stryke land" på babord side oppover fjorden her, uten at det forsvarer hva fregatten har gjort. Jeg mistenker at økonomiske hensyn også spiller inn på denne praksisen og ser det ikke som usannsynlig at en av konklusjonene fra havarikommisjonen vil være å endre nettopp denne praksisen.

 

Å beskrive 17 knop som vill fart i dette området er også en merkelig uttalelse. At de burde gått ned på farten når situasjonen tilspisset seg er åpenbart, men det er en helt annen diskusjon som innebærer at de skjønte at situasjonen tilspisset seg. Du har heller ingen belegg til å si at de ikke viste hvor de var selv om de tilsynelatende ikke visste hvor Sola TS var. 

Safety first

Safety first

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Her ser jeg det blir mye sofateorier. Det er nok flere hensyn enn dette los og kaptein tar med i betraktningen ved avgang. Bla. strøm og vindforhold som man alltid forsøker å benytte til sin fordel. Bærer disse mot øst så ønsker man f.eks. mest mulig margin i den retningen ved en potensiell motorstans slik at taubåter kan få koplet seg opp.

 

Du kan være helt trygg for at plasseringen er gjort ut i fra nødvendige, solide vurderinger som dessverre ikke kunne inkludere at et mørklagt, uidentifiserbart krigsskip kom som en torpedo i vill fart nedover leia uten å ha kontroll på hvor de var eller hva som var rundt de.

 

Her var det mye påstander...

 

Å anklage andre for sofateorier synes jeg vi kan spare oss for, det blir ikke noen konstruktiv debatt av det. Du vet ikke hva slags mennesker du diskuterer med, og om du tror du er den eneste med profesjonell maritim erfaring her inne så tar du feil.

 

Det er gode argumenter for at en tanker ikke skal behøve å "stryke land" på babord side oppover fjorden her, uten at det forsvarer hva fregatten har gjort. Jeg mistenker at økonomiske hensyn også spiller inn på denne praksisen og ser det ikke som usannsynlig at en av konklusjonene fra havarikommisjonen vil være å endre nettopp denne praksisen.

 

Å beskrive 17 knop som vill fart i dette området er også en merkelig uttalelse. At de burde gått ned på farten når situasjonen tilspisset seg er åpenbart, men det er en helt annen diskusjon som forutsetter at de skjønte at situasjonen tilspisset seg. Du har heller ingen belegg til å si at de ikke viste hvor de var selv om de tilsynelatende ikke visste hvor Sola TS var. 

Safety first

Safety first

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Her ser jeg det blir mye sofateorier. Det er nok flere hensyn enn dette los og kaptein tar med i betraktningen ved avgang. Bla. strøm og vindforhold som man alltid forsøker å benytte til sin fordel. Bærer disse mot øst så ønsker man f.eks. mest mulig margin i den retningen ved en potensiell motorstans slik at taubåter kan få koplet seg opp.

 

Du kan være helt trygg for at plasseringen er gjort ut i fra nødvendige, solide vurderinger som dessverre ikke kunne inkludere at et mørklagt, uidentifiserbart krigsskip kom som en torpedo i vill fart nedover leia uten å ha kontroll på hvor de var eller hva som var rundt de.

 

Her var det mye påstander...

 

Å anklage andre for sofateorier synes jeg vi kan spare oss for, det blir ikke noen konstruktiv debatt av det. Du vet ikke hva slags mennesker du diskuterer med, og om du tror du er den eneste med profesjonell maritim erfaring her inne så tar du feil.

 

Det er gode argumenter for at en tanker ikke skal behøve å "stryke land" på babord side oppover fjorden her, uten at det forsvarer hva fregatten har gjort. Jeg mistenker at økonomiske hensyn også spiller inn på denne praksisen og ser det ikke som usannsynlig at en av konklusjonene fra havarikommisjonen vil være å endre nettopp denne praksisen.

 

Å beskrive 17 knop som vill fart i dette området er også en merkelig uttalelse. At de burde gått ned på farten når situasjonen tilspisset seg er åpenbart, men det er en helt annen diskusjon. Du har heller ingen belegg til å si at de ikke viste hvor de var selv om de åpenbart ikke visste hvor Sola TS var. 



×
×
  • Create New...