Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

Egentlig ganske utrolig (fra samme tråd som over) - på veien hadde førerkort vært borte lenge før motoren var kald...

Eneste andre må være at de "vet" at ikke det var feil fra bromannskap og vaktsjef - men da er det rart med litt stygt sagt "barnevakt". Samtidig kan det være for å unngå kritikk, men da er det ikke akkurat rakryggede (militær eller sivilie) offiserer som bemanner stillinger...

 

Mannskapet som var på kommandoen da KNM Helge Ingstad kolliderte, får ikke navigere søsterskipet KNM Roald Amundsen. Det bekrefter flaggkommandør Rune Andersen overfor VG.

Normalt skal det være fem personer på broen i norske fregatter. En av dem er vaktsjef, som er ansvarlig for føringen av båten, og en skal være assisterende vaktsjef som har kontroll på radar og navigasjon.

- Årsaksforholdene er ikke klarlagt, og vi har et særskilt behov for å utvise aktsomhet inntil det er avklart. For at seilasen skal skje på en sikkerhetsmessig forslarlig måte, vil jeg derfor legge konkrete føringer for gjennomføringen. Det inkluderer blant annet at fartøyet tilføres støtte på navigasjonssiden, sier Andersen til VG.

Med andre ord bekrefter han overfor avisen at offiserene ikke får ha ansvar for å føre fregatt alene, inntil videre.

- Ingen av dem som var involvert i ulykken har fått inndratt eller beslaglagt sine sertifikater, sier avsnittsleder Frode Karlsen i Vest politidistrikt til VG. 16. november 2018, kl. 14:53

Ventus

Ventus

Egentlig ganske utrolig (fra samme tråd som over) - på veien hadde førerkort vært borte lenge før motoren var kald...

Eneste andre må være at de "vet" at ikke det var feil fra bromannskap og vaktsjef - men da er det rart med litt stygt sagt "barnevakt". Samtidig kan det være for å unngå kritikk, men da er det ikke akkurat rakryggede offiserer som bemanner stillinger...

 

Mannskapet som var på kommandoen da KNM Helge Ingstad kolliderte, får ikke navigere søsterskipet KNM Roald Amundsen. Det bekrefter flaggkommandør Rune Andersen overfor VG.

Normalt skal det være fem personer på broen i norske fregatter. En av dem er vaktsjef, som er ansvarlig for føringen av båten, og en skal være assisterende vaktsjef som har kontroll på radar og navigasjon.

- Årsaksforholdene er ikke klarlagt, og vi har et særskilt behov for å utvise aktsomhet inntil det er avklart. For at seilasen skal skje på en sikkerhetsmessig forslarlig måte, vil jeg derfor legge konkrete føringer for gjennomføringen. Det inkluderer blant annet at fartøyet tilføres støtte på navigasjonssiden, sier Andersen til VG.

Med andre ord bekrefter han overfor avisen at offiserene ikke får ha ansvar for å føre fregatt alene, inntil videre.

- Ingen av dem som var involvert i ulykken har fått inndratt eller beslaglagt sine sertifikater, sier avsnittsleder Frode Karlsen i Vest politidistrikt til VG. 16. november 2018, kl. 14:53

Ventus

Ventus

Egentlig ganske utrolig (fra samme tråd som over) - på veien hadde førerkort vært borte lenge før motoren var kald...

 

 

Mannskapet som var på kommandoen da KNM Helge Ingstad kolliderte, får ikke navigere søsterskipet KNM Roald Amundsen. Det bekrefter flaggkommandør Rune Andersen overfor VG.

Normalt skal det være fem personer på broen i norske fregatter. En av dem er vaktsjef, som er ansvarlig for føringen av båten, og en skal være assisterende vaktsjef som har kontroll på radar og navigasjon.

- Årsaksforholdene er ikke klarlagt, og vi har et særskilt behov for å utvise aktsomhet inntil det er avklart. For at seilasen skal skje på en sikkerhetsmessig forslarlig måte, vil jeg derfor legge konkrete føringer for gjennomføringen. Det inkluderer blant annet at fartøyet tilføres støtte på navigasjonssiden, sier Andersen til VG.

Med andre ord bekrefter han overfor avisen at offiserene ikke får ha ansvar for å føre fregatt alene, inntil videre.

- Ingen av dem som var involvert i ulykken har fått inndratt eller beslaglagt sine sertifikater, sier avsnittsleder Frode Karlsen i Vest politidistrikt til VG. 16. november 2018, kl. 14:53



×
×
  • Create New...