Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

 

Vi prøver vel på det samme, de fleste av oss her, altså å forklare oppførselen til Helge Ingstad. Men jeg synes ikke det virker som noen god forklaring at Helge Ingstad ikke visste hva dette radar-ekkoet var for noe. Poenget med en radar er ikke å finne ut hva de forskjellige tingene er, poenget er å vise hvor de er. Dersom Helge Ingstad brukte radaren, så må de vel ha sett hvor Sola TS var, uavhengig av om de visste hva det var. I mine øyne er det så enkelt som at man ikke kjører rett inn i et radarekko i 17 knop, uavhengig av hva man tror det er som forårsaker dette radarekkoet.

 

Om jeg forstår deg riktig, går hypotesen din ut på at de har sett Sola TS på radaren på ganske lang avstand en stund i forveien og så lagt kursen rundt det de så akkurat da. Denne hypotesen synes jeg virker ganske urimelig, ettersom den innebærer følgende forhold:

 

- Helge Ingstad antok uten videre at det de så på radaren lå stille ute i leden, til tross for at så ikke var tilfellet (det beveget seg mot dem i 7 knop)

- Helge Ingstad fortsatte i 17 knop uten å følge mer med på radaren.

- Helge Ingstad antok uten videre at det ikke kunne dukke opp andre fartøyer på den aktuelle strekningen, ettersom de ikke fulgte med på radaren.

- Helge Ingstad valgte å fortsette i 17 knop uten å sjekke radaren også etter at de ble kalt opp og bedt om å endre kurs. De fikk gjentatte meldinger med beskjed om å dreie, men avslo dette og valgte å fortsette rett frem i blinde.

 

Enig i at teorien innebærer en del ubesvarte spørsmål, men om alt hadde vært logisk her så hadde det vel ikke skjedd i utgangspunktet... Det er fullt mulig å feiltolket et 250m langt fartøy i 6 knop som stillestående når du selv beveger deg i 17, selv om det er åpenbart at de ikke burde gjøre det.

 

Om du studerer radarbildene nøye, vil du se at HI stadig justerer kursen sin mot babord, tilsynelatende i henhold til Sola TS sin posisjon. Det ser ut som om ekkoene på denne radaren er ganske kraftig smurt utover, og det kan ha sett litt annerledes ut på HI sin radar. Dvs at de kan ha justerert for å få en liten klaring. Dette, sammen med meldingen om at de planlegger å justere kursen mot styrbord etter å passert (noe jeg mener høres ut som plattform) om styrbord, får meg til å tenke at de har brukt radar. Det er ikke noe i kartet som burde hindre de i å justere mot styrbord med en gang her, så da tenker jeg at det må være noe de enten ha sett på radaren eller optisk, og at det er dette de tenker å passere. Jeg får det ikke til å virke sannsynlig at de skulle planlegge med en marginal styrbord-styrbord passering av et annet fartøy, ihvertfall ikke uten å ta kontakt, så da tror jeg mer på at de må ha feiltolket Sola TS som noe annet.

 

Igjen, bare en teori, som i seg selv medfører en del spørsmål og som klart kan være feil. Men jeg har tilgode å se en teori som for meg virker mer sannsynlig.

 

Kan legge til en ting til her; jeg får det ikke til å virke sannsynlig at en erfaren navigatør (les vaktsjef) kan gjøre såpass mange type feil. Dette er typiske nybegynnerfeil, og det får meg til å tro at det var en relativt fersk assisterende vaktsjef som drev navigasjonstrening og som her fikk stå litt for lenge alene. Trafikken på radio forsterker denne mistanken.

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

 

Vi prøver vel på det samme, de fleste av oss her, altså å forklare oppførselen til Helge Ingstad. Men jeg synes ikke det virker som noen god forklaring at Helge Ingstad ikke visste hva dette radar-ekkoet var for noe. Poenget med en radar er ikke å finne ut hva de forskjellige tingene er, poenget er å vise hvor de er. Dersom Helge Ingstad brukte radaren, så må de vel ha sett hvor Sola TS var, uavhengig av om de visste hva det var. I mine øyne er det så enkelt som at man ikke kjører rett inn i et radarekko i 17 knop, uavhengig av hva man tror det er som forårsaker dette radarekkoet.

 

Om jeg forstår deg riktig, går hypotesen din ut på at de har sett Sola TS på radaren på ganske lang avstand en stund i forveien og så lagt kursen rundt det de så akkurat da. Denne hypotesen synes jeg virker ganske urimelig, ettersom den innebærer følgende forhold:

 

- Helge Ingstad antok uten videre at det de så på radaren lå stille ute i leden, til tross for at så ikke var tilfellet (det beveget seg mot dem i 7 knop)

- Helge Ingstad fortsatte i 17 knop uten å følge mer med på radaren.

- Helge Ingstad antok uten videre at det ikke kunne dukke opp andre fartøyer på den aktuelle strekningen, ettersom de ikke fulgte med på radaren.

- Helge Ingstad valgte å fortsette i 17 knop uten å sjekke radaren også etter at de ble kalt opp og bedt om å endre kurs. De fikk gjentatte meldinger med beskjed om å dreie, men avslo dette og valgte å fortsette rett frem i blinde.

 

Enig i at teorien innebærer en del ubesvarte spørsmål, men om alt hadde vært logisk her så hadde det vel ikke skjedd i utgangspunktet... Det er fullt mulig å feiltolket et 250m langt fartøy i 6 knop som stillestående når du selv beveger deg i 17, selv om de åpenbart at de ikke burde gjøre det.

 

Om du studerer radarbildene nøye, vil du se at HI stadig justerer kursen sin mot babord, tilsynelatende i henhold til Sola TS sin posisjon. Det ser ut som om ekkoene på denne radaren er ganske kraftig smurt utover, og det kan ha sett litt annerledes ut på HI sin radar. Dvs at de kan kontinuerlig ha justerert for å ha en liten klaring. Dette, sammen med meldingen om at de planlegger å justere kursen mot styrbord etter å passert (noe jeg mener høres ut som plattform) om styrbord, får meg til å tenke at de har brukt radar. Det er ikke noe i kartet som burde hindre de i å justere mot styrbord med en gang her, så da tenker jeg at det må være noe de enten ha sett på radaren eller optisk, og at det er dette de tenker å passere. Jeg får det ikke til å virke sannsynlig at de skulle planlegge med en marginal styrbord-styrbord passering av et annet fartøy, ihvertfall ikke uten å ta kontakt, så da tror jeg mer på at de må ha feiltolket Sola TS som noe annet.

 

Igjen, bare en teori, som i seg selv medfører en del spørsmål og som klart kan være feil. Men jeg har tilgode å se en teori som for meg virker mer sannsynlig.

 

Kan legge til en ting til her; jeg får det ikke til å virke sannsynlig at en erfaren navigatør (les vaktsjef) kan gjøre såpass mange type feil. Dette er typiske nybegynnerfeil, og det får meg til å tro at det var en relativt fersk assisterende vaktsjef som drev navigasjonstrening og som her fikk stå litt for lenge alene. Trafikken på radio forsterker denne mistanken.

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

 

Vi prøver vel på det samme, de fleste av oss her, altså å forklare oppførselen til Helge Ingstad. Men jeg synes ikke det virker som noen god forklaring at Helge Ingstad ikke visste hva dette radar-ekkoet var for noe. Poenget med en radar er ikke å finne ut hva de forskjellige tingene er, poenget er å vise hvor de er. Dersom Helge Ingstad brukte radaren, så må de vel ha sett hvor Sola TS var, uavhengig av om de visste hva det var. I mine øyne er det så enkelt som at man ikke kjører rett inn i et radarekko i 17 knop, uavhengig av hva man tror det er som forårsaker dette radarekkoet.

 

Om jeg forstår deg riktig, går hypotesen din ut på at de har sett Sola TS på radaren på ganske lang avstand en stund i forveien og så lagt kursen rundt det de så akkurat da. Denne hypotesen synes jeg virker ganske urimelig, ettersom den innebærer følgende forhold:

 

- Helge Ingstad antok uten videre at det de så på radaren lå stille ute i leden, til tross for at så ikke var tilfellet (det beveget seg mot dem i 7 knop)

- Helge Ingstad fortsatte i 17 knop uten å følge mer med på radaren.

- Helge Ingstad antok uten videre at det ikke kunne dukke opp andre fartøyer på den aktuelle strekningen, ettersom de ikke fulgte med på radaren.

- Helge Ingstad valgte å fortsette i 17 knop uten å sjekke radaren også etter at de ble kalt opp og bedt om å endre kurs. De fikk gjentatte meldinger med beskjed om å dreie, men avslo dette og valgte å fortsette rett frem i blinde.

 

Enig i at teorien innebærer en del ubesvarte spørsmål, men om alt hadde vært logisk her så hadde det vel ikke skjedd i utgangspunktet... Det er fullt mulig å feiltolket et 250m langt fartøy i 6 knop som stillestående når du selv beveger deg i 17, selv om de åpenbart at de ikke burde gjøre det.

 

Om du studerer radarbildene nøye, vil du se at HI stadig justerer kursen sin mot babord, tilsynelatende i henhold til Sola TS sin posisjon. Det ser ut som om ekkoene på denne radaren er ganske kraftig smurt utover, og det kan ha sett litt annerledes ut på HI sin radar. Dvs at de kan kontinuerlig ha justerert for å ha en liten klaring. Dette, sammen med meldingen om at de planlegger å justere kursen mot styrbord etter å passert (noe jeg mener høres ut som plattform) om styrbord, får meg til å tenke at de har brukt radar. Det er ikke noe i kartet som burde hindre de i å justere mot styrbord med en gang her, så da tenker jeg at det må være noe de enten ha sett på radaren eller optisk, og at det er dette de tenker å passere. Jeg får det ikke til å virke sannsynlig at de skulle planlegge med en marginal styrbord-styrbord passering av et annet fartøy, ihvertfall ikke uten å ta kontakt, så da tror jeg mer på at de må ha feiltolket Sola TS som noe annet.

 

Igjen, bare en teori, som i seg selv medfører en del spørsmål og som klart kan være feil. Men jeg har tilgode å se en teori som for meg virker mer sannsynlig.

 

Må bare legge til en ting her; jeg får det ikke til å virke sannsynlig at en erfaren navigatør (les vaktsjef) kan gjøre såpass mange type feil. Dette er typiske nybegynner feil, og det får meg til å tro at det var en relativt fersk assisterende vaktsjef som drev navigasjonstrening og som her fikk stå litt før lenge alene. Trafikken på radio bekrefter delvis dette.

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

 

Vi prøver vel på det samme, de fleste av oss her, altså å forklare oppførselen til Helge Ingstad. Men jeg synes ikke det virker som noen god forklaring at Helge Ingstad ikke visste hva dette radar-ekkoet var for noe. Poenget med en radar er ikke å finne ut hva de forskjellige tingene er, poenget er å vise hvor de er. Dersom Helge Ingstad brukte radaren, så må de vel ha sett hvor Sola TS var, uavhengig av om de visste hva det var. I mine øyne er det så enkelt som at man ikke kjører rett inn i et radarekko i 17 knop, uavhengig av hva man tror det er som forårsaker dette radarekkoet.

 

Om jeg forstår deg riktig, går hypotesen din ut på at de har sett Sola TS på radaren på ganske lang avstand en stund i forveien og så lagt kursen rundt det de så akkurat da. Denne hypotesen synes jeg virker ganske urimelig, ettersom den innebærer følgende forhold:

 

- Helge Ingstad antok uten videre at det de så på radaren lå stille ute i leden, til tross for at så ikke var tilfellet (det beveget seg mot dem i 7 knop)

- Helge Ingstad fortsatte i 17 knop uten å følge mer med på radaren.

- Helge Ingstad antok uten videre at det ikke kunne dukke opp andre fartøyer på den aktuelle strekningen, ettersom de ikke fulgte med på radaren.

- Helge Ingstad valgte å fortsette i 17 knop uten å sjekke radaren også etter at de ble kalt opp og bedt om å endre kurs. De fikk gjentatte meldinger med beskjed om å dreie, men avslo dette og valgte å fortsette rett frem i blinde.

 

Enig i at teorien innebærer en del ubesvarte spørsmål, men om alt hadde vært logisk her så hadde det vel ikke skjedd i utgangspunktet... Det er fullt mulig å feiltolket et 250m langt fartøy i 6 knop som stillestående når du selv beveger deg i 17, selv om de åpenbart at de ikke burde gjøre det.

 

Om du studerer radarbildene nøye, vil du se at HI stadig justerer kursen sin mot babord, tilsynelatende i henhold til Sola TS sin posisjon. Det ser ut som om ekkoene på denne radaren er ganske kraftig smurt utover, og det kan ha sett litt annerledes ut på HI sin radar. Dvs at de kan kontinuerlig ha justerert for å ha en liten klaring. Dette, sammen med meldingen om at de planlegger å justere kursen mot styrbord etter å passert (noe jeg mener høres ut som plattform) om styrbord, får meg til å tenke at de har brukt radar. Det er ikke noe i kartet som burde hindre de i å justere mot styrbord med en gang her, så da tenker jeg at det må være noe de enten ha sett på radaren eller optisk, og at det er dette de tenker å passere. Jeg får det ikke til å virke sannsynlig at de skulle planlegge med en marginal styrbord-styrbord passering av et annet fartøy, ihvertfall ikke uten å ta kontakt, så da tror jeg mer på at de må ha feiltolket Sola TS som noe annet.

 

Igjen, bare en teori, som i seg selv medfører en del spørsmål og som klart kan være feil. Men jeg har tilgode å se en teori som for meg virker mer sannsynlig.

 

Må bare legge til en ting her; jeg får det ikke til å virke sannsynlig at en erfaren navigatør (les vaktsjef) kan gjøre såpass mange type feil. Dette er typiske nybegynner feil, og det får meg til å tro at det var en relativt fersk assisterende vaktsjef som her fikk stå litt før lenge alene. Trafikken på radio bekrefter delvis dette.

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 1 time siden:

 

Vi prøver vel på det samme, de fleste av oss her, altså å forklare oppførselen til Helge Ingstad. Men jeg synes ikke det virker som noen god forklaring at Helge Ingstad ikke visste hva dette radar-ekkoet var for noe. Poenget med en radar er ikke å finne ut hva de forskjellige tingene er, poenget er å vise hvor de er. Dersom Helge Ingstad brukte radaren, så må de vel ha sett hvor Sola TS var, uavhengig av om de visste hva det var. I mine øyne er det så enkelt som at man ikke kjører rett inn i et radarekko i 17 knop, uavhengig av hva man tror det er som forårsaker dette radarekkoet.

 

Om jeg forstår deg riktig, går hypotesen din ut på at de har sett Sola TS på radaren på ganske lang avstand en stund i forveien og så lagt kursen rundt det de så akkurat da. Denne hypotesen synes jeg virker ganske urimelig, ettersom den innebærer følgende forhold:

 

- Helge Ingstad antok uten videre at det de så på radaren lå stille ute i leden, til tross for at så ikke var tilfellet (det beveget seg mot dem i 7 knop)

- Helge Ingstad fortsatte i 17 knop uten å følge mer med på radaren.

- Helge Ingstad antok uten videre at det ikke kunne dukke opp andre fartøyer på den aktuelle strekningen, ettersom de ikke fulgte med på radaren.

- Helge Ingstad valgte å fortsette i 17 knop uten å sjekke radaren også etter at de ble kalt opp og bedt om å endre kurs. De fikk gjentatte meldinger med beskjed om å dreie, men avslo dette og valgte å fortsette rett frem i blinde.

 

Enig i at teorien innebærer en del ubesvarte spørsmål, men om alt hadde vært logisk her så hadde det vel ikke skjedd i utgangspunktet... Det er fullt mulig å feiltolket et 250m langt fartøy i 6 knop som stillestående når du selv beveger deg i 17, selv om de åpenbart at de ikke burde gjøre det.

 

Om du studerer radarbildene nøye, vil du se at HI stadig justerer kursen sin mot babord, tilsynelatende i henhold til Sola TS sin posisjon. Det ser ut som om ekkoene på denne radaren er ganske kraftig smurt utover, og det kan ha sett litt annerledes ut på HI sin radar. Dvs at de kan kontinuerlig ha justerert for å ha en liten klaring. Dette, sammen med meldingen om at de planlegger å justere kursen mot styrbord etter å passert (noe jeg mener høres ut som plattform) om styrbord, får meg til å tenke at de har brukt radar. Det er ikke noe i kartet som burde hindre de i å justere mot styrbord med en gang her, så da tenker jeg at det må være noe de enten ha sett på radaren eller optisk, og at det er dette de tenker å passere. Jeg får det ikke til å virke sannsynlig at de skulle planlegge med en marginal styrbord-styrbord passering av et annet fartøy, ihvertfall ikke uten å ta kontakt, så da tror jeg mer på at de må ha feiltolket Sola TS som noe annet.

 

Igjen, bare en teori, som i seg selv medfører en del spørsmål og som klart kan være feil. Men jeg har tilgode å se en teori som for meg virker mer sannsynlig.



×
×
  • Create New...