Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Hvorfor skulle ikke Helge Ingstad vite at det var et tankskip som kommer her? De slår ikke av mottak av andre AIS-signaler selv som de lar være å sende ut sine egne AIS-signaler og Sola hadde forskriftsmessig på sin AIS. Slik "trening" gir null nytteverdi og vil definitivt slå knallhardt tilbake om det foregår i en travel ferdselsled uten å informere VTS, øvrig skiptrafikk, kjøre full redundans med oppbacking fra instrumentert seilas/dobbel brovakt etc.

 

Teknisk svikt er allerede avvist som årsak.

 

Man vil få svært svært store problemer med både forklare hovordan man har havnet i denne situasjonen selv, samt har bragt andre inn i den fra militært hold. Sannsynligvis er det også den dyreste skipsulykken verden har sett i nyere tid, forårsaket av noe som fremstår som et eneste stort spørsmålstegn.

 

Det er skrytt slik at hvor god bemanningen er på fregatten på broa. Isåfall leder dette bare til enda flere spørsmålstegn.

 

Hva gjelder offiserer på brovakt (vakthavende navigatører) så var ikke fregatten sterkt bemannet. En junioroffiser kalt "vaktsjef" og en ikke fullbefaren junioroffiser på opplæring samt noen menige til utkikk/rormenn er det hele. Til sammenlikning seiler hurtigruten med en senioroffiser (overstyrmann eller kaptein) på broa hele tida samt en junioroffiser (1.styrmann/sikkerhetsoffiser). Farledsbevis påkrevt. Og utkikk etter behov hvor forhold krever det jfr. regelverket/fartøysmanualen. I tillegg benytter man instrumenteringen til det fulle slik det er påkrevd iht regelverket. Ikke for å leke seg med.

 

Det er forøvrig nevnt en re-anskaffelseskostnad på ca. 10 milliarder for fregatten. Omtrent det dobbelte av hva Costa Concordia kostet....

Chiefengineer

Chiefengineer

Hvorfor skulle ikke Helge Ingstad vite at det var et tankskip som kommer her? De slår ikke av mottak av andre AIS-signaler selv som de lar være å sende ut sine egne AIS-signaler og Sola hadde forskriftsmessig på sin AIS. Slik "trening" gir null nytteverdi og vil definitivt slå knallhardt tilbake om det foregår i en travel ferdselsled uten å informere VTS, øvrig skiptrafikk, kjøre full redundans med oppbacking fra instrumentert seilas/dobbel brovakt etc.

 

Teknisk svikt er allerede avvist som årsak.

 

Man vil få svært svært store problemer med både forklare hovordan man har havnet i denne situasjonen selv, samt har bragt andre inn i den fra militært hold. Sannsynligvis er det også den dyreste skipsulykken verden har sett i nyere tid, forårsaket av noe som fremstår som et eneste stort spørsmålstegn.

 

Det er skrytt slik at hvor god bemanningen er på fregatten på broa. Isåfall leder dette bare til enda flere spørsmålstegn.

 

Hva gjelder offiserer på brovakt (vakthavende navigatører) så var ikke fregatten sterkt bemannet. En junioroffiser kalt "vaktsjef" og en ikke fullbefaren junioroffiser på opplæring samt noen menige til utkikk/rormenn er det hele. Til sammenlikning seiler hurtigruten med en senioroffiser (overstyrmann eller kaptein) på broa hele tida samt en junioroffiser (1.styrmann/sikkerhetsoffiser). Farledsbevis påkrevt. Og utkikk etter behov etter forhold der fartøysmanualene krever det iht. regelverket. I tillegg benytter man instrumenteringen til det fulle slik det er påkrevd iht regelverket. Ikke for å leke seg med.

 

Det er forøvrig nevnt en re-anskaffelseskostnad på ca. 10 milliarder for fregatten. Omtrent det dobbelte av hva Costa Concordia kostet....

Chiefengineer

Chiefengineer

Hvorfor skulle ikke Helge Ingstad vite at det var et tankskip som kommer her? De slår ikke av mottak av andre AIS-signaler selv som de lar være å sende ut sine egne AIS-signaler og Sola hadde forskriftsmessig på sin AIS. Slik "trening" gir null nytteverdi og vill definitivt slå knallhardt tilbake om det foregår i en travel ferdselsled uten å informere VTS, øvrig skiptrafikk, kjøre full redundans med oppbacking fra instrumentert seilas/dobbel brovakt etc.

 

Teknisk svikt er allerede avvist som årsak.

 

Man vil få svært svært store problemer med både forklare hovordan man har havnet i dene situasjonen selv, samt har bragt andre inn i den fra militært hold. Sannsynligvis er det også den dyreste skipsulykken verden har sett i nyere tid, forårsaket av noe som fremstår som et eneste stort spørsmålstegn.

 

Det er skrytt slik at hvor god bemanningen er på fregatten på broa. Isåfall leder dette bare til enda flere spørsmålstegn.

 

Hva gjelder offiserer på brovakt (vakthavende navigatører) så var ikke fregatten sterkt bemannet. En junioroffiser kalt "vaktsjef" og en ikke fullbefaren junioroffiser på opplæring samt noen menige til utkikk/rormenn er det hele. Til sammenlikning seiler hurtigruten med en senioroffiser (overstyrmann eller kaptein) på broa hele tida samt en junioroffiser (1.styrmann/sikkerhetsoffiser). Farledsbevis påkrevt. Og utkikk etter behov etter forhold der fartøysmanualene krever det iht. regelverket. I tillegg benytter man instrumenteringen til det fulle slik det er påkrevd iht regelverket. Ikke for å leke seg med.

 

Det er forøvrig nevnt en re-anskaffelseskostnad på ca. 10 milliarder for fregatten. Omtrent det dobbelte av hva Costa Concordia kostet....



×
×
  • Create New...