Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

bellen skrev for 6 timer siden:

Det har ikke jeg klart å tyde, men godt mulig at det stemmer. Jeg har en mistanke om at dei prøvde å gjøre et samme stunt som dei gjor ved Måløy samme dag, som jeg skrev her i går, men at denne gangen gjekk det galt.

Ja, kanskje dette er kjernen i årsakskomplekset som ledet til denne alvorlige ulykken. Jeg føler det drypper akkurat nok informasjon til at man bør være på tå-og-hev hva gransking og undersøkelser angår. Hvis man var 7 mann/kvinner på broen i aktuelt tidsrom, burde det ikke være kapasitetsproblem i forhold til å orientere seg. Broen på HI svarte også kjapt og bekreftende på oppkallet "er det du som kommer her nå"? Jeg tror faktisk broen på HI visste sånn noenlunde hvor de var i verden. Var ingen nøling på spørsmålet. Så ja, jeg synes dette trekker mer og mer mot at man bevisst har tøyd normal og lovpålagt sikker praksis i øvelsesøyemed - noe man muligens fant "forsvarlig og greit" siden man tross alt er marinen, og "har litt mer slakk" enn det øvrige sivile samfunn?

Skulle det vise seg at en eller flere har tatt avgjørelser som reduserte sikkerhetsmarginer og/eller øvrige sikkerhetsmessige tiltak under øvelse, bør det hverken sees mildt på eller feies under teppet for å "redde ære" eller andre kollegiumshensyn. Jeg mener at sivilsamfunnet har sterke interesser i denne hendelse, og at disse interesser bør ivaretas med politisk alvor og trykk. Saken om og rundt stortingsgarasjen skulle vel være eksempel nok på at man ikke kan stikke hodet i sanden når det røyner på.

Solseng

Solseng

bellen skrev for 6 timer siden:

Det har ikke jeg klart å tyde, men godt mulig at det stemmer. Jeg har en mistanke om at dei prøvde å gjøre et samme stunt som dei gjor ved Måløy samme dag, som jeg skrev her i går, men at denne gangen gjekk det galt.

Ja, kanskje dette er kjernen i årsakskomplekset som ledet til denne alvorlige ulykken. Jeg føler det drypper akkurat nok informasjon til at man bør være på tå-og-hev hva gransking og undersøkelser angår. Hvis man var 7 mann/kvinner på broen i aktuelt tidsrom, burde det ikke være kapasitetsproblem i forhold til å orientere seg. Broen på HI svarte også kjapt og bekreftende på oppkallet "er det du som kommer her nå"? Jeg tror faktisk broen på HI visste sånn noenlunde hvor de var i verden. Var ingen nøling på spørsmålet. Så ja, jeg synes dette trekker mer og mer mot at man bevisst har tøyd normal og sikker praksis i øvelsesøyemed - noe man muligens fant "forsvarlig og greit" siden man tross alt er marinen, og "har litt mer slakk" enn det øvrige sivile samfunn?

Skulle det vise seg at en eller flere har tatt avgjørelser som reduserte sikkerhetsmarginer og/eller øvrige sikkerhetsmessige tiltak under øvelse, bør det hverken sees mildt på eller feies under teppet for å "redde ære" eller andre kollegiumshensyn. Jeg mener at sivilsamfunnet har sterke interesser i denne hendelse, og at disse interesser bør ivaretas med politisk alvor og trykk. Saken om og rundt stortingsgarasjen skulle vel være eksempel nok på at man ikke kan stikke hodet i sanden når det røyner på.

• Create New...