Chiefengineer
Safety first skrev 18 minutter siden:
Jeg har lest hva du har skrevet, og mener du sammenlikner epler og pærer her. Navigasjonoffiserer i sjøforsvaret bør ikke måles etter sine sivile sertifikater, opplæringsregimet er helt forskjellig. Det blir som å sammenlikne en jagerpilot med en en sas-pilot, og konkludere med at sas-piloten er best fordi han har flest år på baken.
Hva er så fabelaktig med disse navigasjonsoffiserene i Sjøforsvaret?
"Vaktsjefen" "glemte" å stanse fartøyet?
https://www.nrk.no/troms/kystvaktskip-gikk-rett-i-fjaera---glemte-a-stanse-fartoyet-1.12288000
https://www.nordlys.no/grunnstoting/kystvakt/forsvarets-tabbe-kostet-13-millioner/s/5-34-123997
" Navigasjonsorganisasjonen undervurderte situasjonen og handlet dermed ut fra en feil situasjonsforståelse, heter det mellom annet i granskingsrapporten. "
Det er forøvrig ikke få skader og feil man har hatt på disse fartøyene. En gang kjørte man på grunn to ganger før og umiddelbart etter reparasjon av samme båt i Nordkapp-klassen. Rev propellen av begge gangene.