Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 8 timer siden:

 

Men da er vi for det meste enige, for dersom de har fortsatt med å følge med på radaren, spiller det ingen rolle om de i et øyeblikk antok at det de så lå stille. Dersom de fulgte med på radaren, må de jo nødvendigvis ha fått med seg at det de så beveget seg, hvis ikke kan de ikke påberope seg å ha fulgt med på radaren.

 

Poenget mitt var at hypotesen om at de trodde det de så lå i ro ikke fungerer fordi den ikke bidrar til å forklare det som skjedde. Uansett hva de har sett og ikke sett på radaren og hvordan de oppfattet situasjonen på et gitt tidspunkt, gir ikke dette grunnlag for å seile videre i blinde i 17 knop.

 

Nå er det visst snakk om at Helge Ingstad litt tidligere hadde passert et annet skip svært nær, så hvis dette var noe de gjorde med vilje, øvde seg på (gud vet hvorfor de skulle finne på å øve på dette), altså å passere andre båter med 2 meters margin, kan jeg godt se for meg at man kan bomme med 2 meter om én person ser på radaren og gir beskjed om kurs til styrmann. Men det slår meg at det å øve på noe slikt risikabelt er helt idiotisk. Hvilken nytte skulle de ha av dette? Og hvem kan innbille seg at slik øvelse ikke innebærer en meget høy risiko? Her har man jo egentlig vært griseheldige ettersom ingen kom til skade.

 

Registrerer at du mener å vite hva slags feil som kan ha blitt begått på broen til fregatten, og hva slags feil som umulig kan ha skjedd. Her er vi altså uenige, og jeg mener det er altfor lite informasjon til å si noe sikkert om dette. Jeg håper også du er klar over at feiltolkning av informasjon på radar er en av de mest vanlige årsakene til skipsulykker. Uttrykket "radar assisted collision" er ikke oppstått ut av løse lufta.

 

Jeg snakker om en teori som jeg mener er den mest sannsynlige og er helt åpen på at dette kan være feil. Om du leser litt i de tidligere innleggene mine, kan du se hvorfor jeg mener din teori (om jeg kan kalle den det) er mindre sannsynlig. Hovedgrunnen er at den ikke forklarer hvorfor fregatten stadig justerer kursen mot babord, helt parallelt med at Sola TS beveger seg østover.

 

Angående ryktet om at den skal ha hatt en tilsvarende hendelser tidligere på dagen, så har jeg skrevet at dette setter saken i et helt annet lys - og at det da er naturlig å snakke om andre grunner. Men enn så lenge dette bare er et rykte, avventer jeg med å basere noen konklusjoner eller spekulasjoner på det.

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 8 timer siden:

 

Men da er vi for det meste enige, for dersom de har fortsatt med å følge med på radaren, spiller det ingen rolle om de i et øyeblikk antok at det de så lå stille. Dersom de fulgte med på radaren, må de jo nødvendigvis ha fått med seg at det de så beveget seg, hvis ikke kan de ikke påberope seg å ha fulgt med på radaren.

 

Poenget mitt var at hypotesen om at de trodde det de så lå i ro ikke fungerer fordi den ikke bidrar til å forklare det som skjedde. Uansett hva de har sett og ikke sett på radaren og hvordan de oppfattet situasjonen på et gitt tidspunkt, gir ikke dette grunnlag for å seile videre i blinde i 17 knop.

 

Nå er det visst snakk om at Helge Ingstad litt tidligere hadde passert et annet skip svært nær, så hvis dette var noe de gjorde med vilje, øvde seg på (gud vet hvorfor de skulle finne på å øve på dette), altså å passere andre båter med 2 meters margin, kan jeg godt se for meg at man kan bomme med 2 meter om én person ser på radaren og gir beskjed om kurs til styrmann. Men det slår meg at det å øve på noe slikt risikabelt er helt idiotisk. Hvilken nytte skulle de ha av dette? Og hvem kan innbille seg at slik øvelse ikke innebærer en meget høy risiko? Her har man jo egentlig vært griseheldige ettersom ingen kom til skade.

 

Registrerer at du mener å vite hva slags feil som kan ha blitt begått på broen til fregatten, og hva slags feil som umulig kan ha skjedd. Her er vi altså uenige, og jeg mener det er altfor lite informasjon til å si noe sikkert om dette. Jeg håper også du er klar over at feiltolkning av informasjon på radar er en av de mest vanlige årsakene til skipsulykker. Uttrykket "radar assisted collision" er ikke oppstått ut av løse lufta.

 

Jeg snakker om en teori som jeg mener er den mest sannsynlige og er helt åpen på at dette kan være feil. Om du leser litt i de tidligere innleggene mine, kan du se hvorfor jeg mener din teori (om jeg kan kalle den det) er mindre sannsynlig. Hovedgrunnen er at den ikke forklarer hvorfor fregatten stadig justerer kursen mot babord, helt parallelt med at Sola TS beveger seg østover. 

Safety first

Safety first

Stradivarius skrev for 8 timer siden:

 

Men da er vi for det meste enige, for dersom de har fortsatt med å følge med på radaren, spiller det ingen rolle om de i et øyeblikk antok at det de så lå stille. Dersom de fulgte med på radaren, må de jo nødvendigvis ha fått med seg at det de så beveget seg, hvis ikke kan de ikke påberope seg å ha fulgt med på radaren.

 

Poenget mitt var at hypotesen om at de trodde det de så lå i ro ikke fungerer fordi den ikke bidrar til å forklare det som skjedde. Uansett hva de har sett og ikke sett på radaren og hvordan de oppfattet situasjonen på et gitt tidspunkt, gir ikke dette grunnlag for å seile videre i blinde i 17 knop.

 

Nå er det visst snakk om at Helge Ingstad litt tidligere hadde passert et annet skip svært nær, så hvis dette var noe de gjorde med vilje, øvde seg på (gud vet hvorfor de skulle finne på å øve på dette), altså å passere andre båter med 2 meters margin, kan jeg godt se for meg at man kan bomme med 2 meter om én person ser på radaren og gir beskjed om kurs til styrmann. Men det slår meg at det å øve på noe slikt risikabelt er helt idiotisk. Hvilken nytte skulle de ha av dette? Og hvem kan innbille seg at slik øvelse ikke innebærer en meget høy risiko? Her har man jo egentlig vært griseheldige ettersom ingen kom til skade.

 

Registrerer at du mener å vite hva slags feil som kan ha blitt begått på broen til fregatten, og hva slags feil som umulig kan ha skjedd. Her er vi altså uenige, og jeg mener det er altfor lite informasjon til å si noe sikkert om dette. Jeg håper også du er klar over at feiltolkning av informasjon på radar er en av de mest vanlige årsakene til skipsulykker. Uttrykket "radar assisted collision" er ikke oppstått ut av løse lufta.

 

Jeg snakker om en teori som jeg mener er den mest sannsynlige og er helt åpen på at dette kan være feil. Om du leser litt i de tidligere innleggene mine, kan du se hvorfor jeg mener din teori (om jeg kan kalle den det) er mindre sannsynlig. Hovedgrunnen er at den ikke forklarer hvorfor fregatten stadig justerer kursen mot babord, helt parallelt med at Sola TS beveger seg vestover. 



×
×
  • Create New...