fjordgrynt
Costa Rica saken, slik jeg kjenner den, er noe helt annet - ikke minst fordi dette var et sammenstøt mellom planeten jorden og skipet - og planeten jorden har inge fri vilje eller evne til å influere på slike hendelser. I dette tilfellet er det et marinefartøy med ikke-norsktalende mannskap under opplæring, som går uten AIS, i høy hastighet mot Sola TS som dreier mot styrbord - som den skal gjøre i en slik situasjon, hva HI babler de siste sekundene er uvisst, men etter min analyse som jeg har forklart tidligere i denne tråden, er det siste HI sier "vi tar kanskje om styrbord" , eller noe i den retningen. Og den måten å ordlegge seg på, antyder at den som betjente radioen ikke var samme person som satt bak roret - og det stemmer jo fabelaktig godt med det som er et faktum i saken etterhvert, at det var en amerikansk "læregutt" som satt bak spakene.
Jeg har ingen fordommer mot kvinnelige navigatører - å styre en båt er de minst like gode til som oss vanlige mennesker, men kjøre bil det kan de ikke !