Vosso63
Etter å ha konstatert at besetninga tidlig har "bestemt seg for" at Sola er en del av terminalen, altså utfra observasjon, kommer det interessante utsagnet: "Samtidig var det tre fartøy som var på vei nordover fra området sør for Stureterminalen. De var registrert på fregatten og plotta med kurs og fart".
De har altså brukt radar for å kunne se dette.
Denne observasjonen må ha blitt gjort før Sola forlot terminalen, ellers ville de vel også ha sett Sola som et bevegelig ekko.
Spørsmålet er da om hva de har holdt på med mens Sola ble buksert ut fra terminalen, på tvers av leia, og så snudd og "plassert" ute i leia.
Har de brukt radar på et tidlig tidspunkt for å tegne opp situasjonsbildet de så skulle bruke synet til å manøvrere seg gjennom?
Har de tenkt at alle bevegelige objekter er kartlagt, og at jobben blir å manøvrere seg mellom dem, passere dem styrbord/styrbord i god avstand fra land, grunner, installasjoner?
Det trur jeg.
Og jeg vender derfor tilbake til min første innskytelse 8.november om morgenen: Hva i huleste tenker de når de betrakter Hjeltefjorden og tilliggende herligheter som et øvingsområde?!