Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Safety first skrev On 13.11.2018 at 10.55:

Her peker alt på at dette var en ren feiloppfatning av situasjonen fra navigatørens side. Etter å ha lyttet til lydopptaket flere ganger, mener jeg bestemt de sier; "etter... eh ... etter ... eh.. PLATTFORMEN". Det innebærer at HI har mistolket Sola TS som en fast installasjon i forbindelse med Sture terminalen. En absurd misforståelse kanskje, men en del ting faller på plass. Nølingen bekrefter også at han er usikker på hva dette er, for det står åpenbart ikke i kartet. Og når man først har fått for seg noe, så er det ikke alltid lett å endre oppfatning. Sett fra en radar er det ikke helt usannsynlig å tolke et stort fartøy i 5-6 knop som stillestående, når en selv beveger seg i 17 knop. Med mange fartøyer på fjorden, og terminalen som lyser opp, er det også fullt mulig å ikke legge merke til lanternene til Sola TS. I så tilfelle tror Helge Ingstad at de prater med ett av de andre skipene på vei nordover, og at de planlegger å legge seg mer styrbord etter at de har passert "plattformen". Faktisk kan kommunikasjonen med Sola TS ha vært med på at de legger seg enda nærmere enn de hadde tenkt. Kursen legges med en liten margin opp mot denne faste installasjonen, for å gi så mye plass som mulig til de andre fartøyene. Men når "plattformen" hele tiden beveger seg mot de, og i tillegg begynner å endre sin kurs mot styrbord, spises denne marginen opp, og det går som det går.

 

Bare en teori - men jeg synes det er flere ting her som peker i den retningen. Det endelige svaret får vi nok ikke på en stund.

 

Kanskje en uting å sitere seg selv, men akkurat denne føler jeg at jeg traff ganske bra med når jeg skrev den for litt over to uker siden :) 

 

Om de overså ekkoet på radar fullstendig, eller feiltolket informasjon der, har vi ikke fått noe svar på. Men det meste annet her virker å stemme ganske bra med det de skriver i denne rapporten.

 

 

Safety first

Safety first

Safety first skrev On 13.11.2018 at 10.55:

Her peker alt på at dette var en ren feiloppfatning av situasjonen fra navigatørens side. Etter å ha lyttet til lydopptaket flere ganger, mener jeg bestemt de sier; "etter... eh ... etter ... eh.. PLATTFORMEN". Det innebærer at HI har mistolket Sola TS som en fast installasjon i forbindelse med Sture terminalen. En absurd misforståelse kanskje, men en del ting faller på plass. Nølingen bekrefter også at han er usikker på hva dette er, for det står åpenbart ikke i kartet. Og når man først har fått for seg noe, så er det ikke alltid lett å endre oppfatning. Sett fra en radar er det ikke helt usannsynlig å tolke et stort fartøy i 5-6 knop som stillestående, når en selv beveger seg i 17 knop. Med mange fartøyer på fjorden, og terminalen som lyser opp, er det også fullt mulig å ikke legge merke til lanternene til Sola TS. I så tilfelle tror Helge Ingstad at de prater med ett av de andre skipene på vei nordover, og at de planlegger å legge seg mer styrbord etter at de har passert "plattformen". Faktisk kan kommunikasjonen med Sola TS ha vært med på at de legger seg enda nærmere enn de hadde tenkt. Kursen legges med en liten margin opp mot denne faste installasjonen, for å gi så mye plass som mulig til de andre fartøyene. Men når "plattformen" hele tiden beveger seg mot de, og i tillegg begynner å endre sin kurs mot styrbord, spises denne marginen opp, og det går som det går.

 

Bare en teori - men jeg synes det er flere ting her som peker i den retningen. Det endelige svaret får vi nok ikke på en stund.

 

Kanskje en uting å sitere seg selv, men akkurat denne føler jeg at jeg traff ganske bra med når jeg skrev den for litt over to uker siden :) 

 

Om de overså radar fullstendig, eller feiltolket informasjon der, har vi ikke fått noe svar på. Men det meste annet her virker å stemme ganske bra med det de skriver i denne rapporten.

 

 



×
×
  • Create New...