Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Det hadde vært interessant å se sture terminalen fra den vinkelen HI så den når det var mørkt. Jeg forstår situasjonen ut i fra det de sier, men jeg tenker også at det har skjedd en rekke feil som har ført til ulykken. Her er et bilde fra Marine traffic av Sola TS med fullt lys. Siden det er mye lys på terminalen, tankskipet og tank skipet beveger seg sakte, er det mulig å bli lurt av at det står i ro. Det hadde vært lettere å se at det var et skip hvis det hadde slått av dekkslysene og hadde gått mer ut før det dreide mot babord. På grunn av at skipet var i relativt kort avstand fra land kunne det kanskje ha sett ut som et stasjonært objekt da det er vanskelig å bedømme hastighet og avstand på noe som beveger seg veldig sakte. Sola TS la seg gjerne ikke så langt ut til sin side som det burde på grunn av to båter til som var på vei. HI hadde også nok plass til på passere på styrbord side, men på grunn av at de feiltolket situasjonen gikk de til babord . Det er mulig at båtene som var på vei på samme tid som Sola TS var med på å gjøre situasjonen mer uoversiktlig. 

For meg virker det som sagt at det er flere ting som har ført fram mot ulykken. Jeg syns for eksempel at VTS ikke kom med viktige opplysninger til Sola TS hurtig nok. Det var ikke lenge før sammenstøtet at VTS sa at det kunne være HI som var på vei. Jeg lurer også på hvorfor HI ikke klarte å tolke situasjonen riktig med radar og AIS. De må ha følt seg veldig trygge på at det var land og ikke Sola TS de seilte mot. Jeg husker at det ble sagt at HI holdt på med navigasjons trening når det smalt. Kan det være at de har øvd på å seile uten hjelpemiddel? 

Skjermbilde 2018-11-29 kl. 17.42.54.png

Knallipadden

Knallipadden

Det hadde vært interessant å se sture terminalen fra den vinkelen HI så den når det var mørkt. Jeg forstår situasjonen ut i fra det de sier, men jeg tenker også at det har skjedd en rekke feil som har ført til ulykken. Her er et bilde fra Marine traffic av Sola TS med fullt lys. Siden det er mye lys på terminalen, tankskipet og tank skipet beveger seg sakte, er det mulig å bli lurt av at det står i ro. Det hadde vært lettere å se at det var et skip hvis det hadde slått av dekkslysene og hadde gått mer ut før det dreide mot babord. På grunn av at skipet var i relativt kort avstand fra land kunne det kanskje ha sett ut som et stasjonært objekt da det er vanskelig å bedømme hastighet og avstand på noe som beveger seg veldig sakte. Sola TS la seg gjerne ikke så langt ut til sin side som det burde på grunn av to båter til som var på vei. HI hadde også nok plass til på passere på styrbord side, men på grunn av at de feiltolket situasjonen gikk de til babord . Det er mulig at båtene som var på vei på samme tid som Sola TS var med på å gjøre situasjonen mer uoversiktlig. 

For meg virker det som sagt at det er flere ting som har ført fram mot ulykken. Jeg syns for eksempel at VTS ikke kom med viktige opplysninger til Sola TS hurtig nok. Det var ikke lenge før sammenstøtet at VTS sa at det kunne være HI som var på vei. Jeg lurer også på hvorfor HI ikke klarte å tolke situasjonen riktig med radar og AIS. De må ha følt seg veldig trygge på at det var land og ikke Sola TS de seilte mot. 

Skjermbilde 2018-11-29 kl. 17.42.54.png



×
×
  • Create New...