quantumduck
31 minutes ago, Christian V said:Det er noe som beskrives som radarsystemets skilleevne i avstand og peiling. Om objektet er stort nok og nærme nok land, kan dette medføre at objektet og land ikke separeres på radarskjermen. Derfor kan ikke din påstand om usikkerhet om egen posisjon konkluderes med, ennå.
Vel, AIS er ikke sårbar for slike problemer (men kan ha andre). Uansett, når man ser på AIS-track skjønner jeg lite av forklaringene her. Etter at Sola TS dreide hadde den vel kurs paralelt med leden i fjorden og hadde ikke land som bakgrunn. Da kunne vel verken radarbildet være forstyrret av dette, og jeg skjønner heller ikke hvordan lysene på dekk kunne gå i ett med lysene på land. Det kan jo forklares utifra HI's kurs før sammenstøtet, men om man antar den også var parallell med leden og at de befant seg på "riktig side" hele tiden ser ikke jeg hvordan verken land eller lys på land kunne gjøre dette vanskelig, for da ville vel bakgrunnen bak Sola fra HI's posisjon være åpent farvann?