Vosso63
Duppe skrev 1 time siden:Med andre ord, de så et opplyst område som de trodde var terminalen og kjørte i realiteten så rett mot det.
Ja, for så vidt gjorde de det. Men de visste jo hvor terminalen var, altså skulle de holde klar av den når de kom dit. De var jo fremdeles en mil (halvannen km) fra terminalen da de endelig fikk øye på TS Sola. Hele dette komplekset skyldes en forutinntatt ide om at lysene på Sola tilhørte det bakenforliggende lyshavet fra Stureterminalen. Noen av dem som har stått på brua har sikkert tenkt sitt, men dersom ikke en overordnet har korrigert oppfatningen, og dermed kursen, har disse tvilerne sannsynligvis mistrodd sin egen tvil. Dette har, etter min høyst sivile fortolkning, å gjøre med det spesielle rangsystemet en finner i militære strukturer. Det går både på alder, erfaring, militær rang og andre hierarkiske strukturer slik en sannsynligvis finner det i sivil skipsfart og i samfunnet ellers.
En ser det godt belyst her på Båtplassen, der det for tida auler av nåværende og forhenværende sjøfolk av ymse rang fra ymse områder både i fart, fartstid, og ansvarsfelt om bord. Det kives åpenlyst om å ha rett. Småbåtbrukere og landkrabber risikerer ære og respekt om de ikke klarer å skjønne radar, AIS og andre tekniske uttrykk. Halser hogges og hoder triller.
Slike tullinger som jeg, som primært støtter meg på noen skarve tøffeturer innaskjærs, skulle egentlig holdt pent kjeft.
Mitt anliggende er ikke at fregattens besetning er udugelig, men at de har fått en ordre om å risikere å oppføre seg udugelig. Denne risikoen (udugeligheten ved ikke å benytte seg av alle tekniske hjelpemiddel) påfører så marinen det sivile samfunn.
Risikoen ligger sjølsagt ikke i å risikere mannskapenes liv - de trener på krig, men å risikere en enorm katastrofe for innbyggerne i og ved Norges nest største by.
Det slår meg er at et tynt fåtall av innleggene på Båtplassen handler om den enorme ansvarsfraskrivelsen fra vårt forsvar når de åpenlyst trener på navigasjon med enkle hjelpemidler utenfor Sture, utenfor Mongstad, utenfor Kolsnes, utenfor Herdla, i skjærgårdseldoradoet vårt.
For ikke å være verdensmester og snakke om og på vegne av de andre hundretusener av mennesker i ytre strøk av Hordaland, snakker jeg for meg sjøl:
Da Rocknes havarerte lakk det ut 470 kbm (tonn) tungolje. Det var grisete. En ulykke med en 100 000-tonner ville ha ødelagt livet mitt her ved fjorden, totalt. Vosso (båten min) ville ikke ha hatt noen funksjon og fjordene rundt omkring her ville blitt så utilgjengelige at jeg like gjerne kunne ha flytta på hytta i indre strøk av Sunnfjord.
Sjøl om @Chiefengineer på et tidlig tidspunkt kunne berolige meg med at Sola, i dette tilfellet, ikke var trua av fregatten, tar det ikke bort redselen for at det skal kunne skje igjen.
Jeg er ingen forsvarsuvenn, og insisterer på at de gjerne må øve og trene, for all del! Men min rolle i det er å være den jeg er. Altså sivilist, far, ektemann, trebåtelsker, palefisker, en som liker å bade fra brygga, og alt slikt banalt. Vi må hegne om det vi vil ha beskyttet, og presse fra vår side. Et demokrati består av millioner av forskjellige røster og intensjoner, ønsker, behov. Det består ikke av noen få makter som står mot hverandre og unntakslover som opphever reell medbestemmelse.
Jeg misliker at marinen, forsvaret, spiller korta sine så utrulig dårlig at motstanden mot deres virksomhet blir styrka, og at det sivile samfunn er nødt til å beordre dem å endre praksis. Det lukter det vondt av.
Jeg skulle ønske at de kunne holde på med sitt uten at "vi" behøvde å vite noe om det. Men da må de altså vise større grad av sunt folkevett.
Kanskje vi risikerer et dobbelt bokholderi slik vi har det i andre deler av den skjulte styringsstrukturen, etterretningstjenesten, PST.
Det gjør meg ikke mindre engstelig.