Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Erik AN skrev 31 minutter siden:

"Safety first" har bombesikkert mye mer erfaring og kunnskap om skipsfart enn meg, men han legger inn "menneskelig feil" som en fådimensjonal faktor, altså at menneskelige feil har mye til felles. Menneskelige feil er jo multidimensjonal og innebærer alle de feil som ikke kan tilskrives teknologi, fartøyets beskaffenhet, fysisk-kjemiske forhold, og mye anna.

I dette tilfellet ligger de menneskelige feilene på mange nivåer, og omfatter mange felter.

 

Tar denne kritikken, uten å ville blande meg inn i en diskusjon om hvem som har mest erfaring og kunnskap. Alle har rett til en mening uavhengig av bakgrunn. Jeg er på ingen måte uenig i at menneskelige feil er multidimensjonale og er en samlepost som er kjent for å bli misbrukt i mange tilfeller. I de fleste tilfeller kan også menneskelige feil delvis tilskrives andre faktorer, som opplæring, dårlig designet teknisk utstyr, dårlige holdninger som har fått lov til å vokse og gro, uten at det blir gjort. Men det betyr ikke at vi ikke kan lære noe av hva slags menneskelige feil man kan forvente over tid, ved å se på historien. Poenget mitt er ikke å forenkle menneskelige feil, men jeg forsøker å si at dette er menneskelig egenskap som det er livsfarlig å se bort i fra. Gitt nok tid, så er det statistisk "beviselig" at vi mennesker gjør de utroligste feil, selv om vi har aldri så god opplæring. Fokus i moderne risko-håndtering er derfor (blant annet) se på hvordan man kan redusere risiko for- og konsekvens av menneskelige feil, ikke å se bort i fra det. Og den største kilden til dagens regelverk kommer fra tidligere ulykker.

Safety first

Safety first

Erik AN skrev 12 minutter siden:

"Safety first" har bombesikkert mye mer erfaring og kunnskap om skipsfart enn meg, men han legger inn "menneskelig feil" som en fådimensjonal faktor, altså at menneskelige feil har mye til felles. Menneskelige feil er jo multidimensjonal og innebærer alle de feil som ikke kan tilskrives teknologi, fartøyets beskaffenhet, fysisk-kjemiske forhold, og mye anna.

I dette tilfellet ligger de menneskelige feilene på mange nivåer, og omfatter mange felter.

 

Tar denne kritikken, uten å ville blande meg inn i en diskusjon om hvem som har mest erfaring og kunnskap. Alle har rett til en mening uavhengig av bakgrunn. Jeg er på ingen måte uenig i at menneskelige feil er multidimensjonale og er en samlepost som er kjent for å bli misbrukt i mange tilfeller. I de fleste tilfeller kan også menneskelige feil delvis tilskrives andre faktorer, som opplæring, dårlig designet teknisk utstyr, dårlige holdninger som har fått lov til å vokse og gro, uten at det blir gjort. Men det betyr ikke at vi ikke kan lære noe av hva slags menneskelige feil man kan forvente over tid, ved å se på historien. Poenget mitt er ikke å forenkle menneskelige feil, men jeg forsøker å si at dette er menneskelig egenskap som det er livsfarlig å se bort i fra. Gitt nok tid, så er det statistisk "beviselig" at vi mennesker gjør de utroligste feil, selv om vi har aldri så god opplæring. Fokus i moderne risko-håndtering er derfor (blant annet) se på hvordan man kan redusere risiko og konsekvens av menneskelige feil, ikke å se bort i fra det. Og den største kilden til dagens regelverk kommer fra tidligere ulykker.



×
×
  • Create New...