
Safety first
HansH skrev 12 minutter siden:Jo, det er bekreftet offisielt at de hadde AIS i mottaksmodus. De har garantert sett AIS-info og vektorer. Men når den viktigste infoen ligger på den siden av skjermen du ikke ser etter, så overser du den.
Så vil det jo være interessant å høre om de har benyttet hjelpemidlene korrekt. Kan bare sammenlikne med egen bruk her. Kjører alltid med to plottere oppe som stilles i ulik oppløsning, en nær og en på større oversikt. Videre spørs det hvor godt de har evnet å se plotterbildet mot radaroverlay samt AIS-info og vektor. Mange ting å passe på, men som er helt elementært for en navigatør. Her skulle det selvsagt ringt bjeller når plotter og radaroverlay ikke stemte overens osv. Men det har vi beskrevet over at de ikke har fått med seg, fordi de trolig fokuserte på feil område av plotter-/radarbilde. Og husk at de har altså tilgang til flere av disse i ulik oppløsning og med mulighet til å hoppe inn/ut av radar og plotter osv.
Jeg har også fått med meg at de har aktivert AIS mottak på AIS enheten. Men her har du klippet bort essensen i setningen min...
De kan ha skrudd av denne informasjonen på radaren tidligere ifm en navigasjonsøvelse og glemt å skru den på igjen. Det kan ha vært en feil med kommunikasjonen mellom AIS mottaker og den brukte skjermen, etc. (Dette har jeg erfaring med selv)
Dette blir å spekulere, men mener bare at vi ikke kan utelukke det basert på den informasjonen som er tilgjengelig. Mye tyder uansett på at de enten ikke har hatt AIS-informasjon lett tilgjengelig eller har oversett den fullstendig.