Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

fjordgrynt skrev 53 minutter siden:

Dette er rett og slett ikke troverdig. Jeg kjører over Frekasundbrua hver dag, like nord for Kårstøterminalen, som er minst 3 ganger så stor som Sture i bebygd/belyst areal, men 1 kilometer ute i fjorden har denne massive belysningen ingen effekt, og det er helt utenkelig for noen at en tanker som ligger 1 km fra terminalen med fulle dekkslys, som et digert juletre som ligger og duver i bølgene, skulle være en del av terminalområdet når man kommer sideveis og er to-tre nautiske mil unna, eller nærmere.

Det hjelper ikke at vi syns det er lite truverdig når det mest utrulige faktisk skjedde! Ikke bare unngikk de å se Sola da den ble buksert ut, men de så den heller ikke da det ble oppretta kontakt for å få dem til å endre kurs! Sjøl om de trudde de snakka med et av skipa som gikk uti leia, må de jo ha stussa over det bydende og intense i situasjonen.  Jeg legger altså havarikommisjonens uttalelser til grunn.

 

De la ikke merke til at lysene fra Sola skilte seg ut fra lysene til Sture. Brua til Ingstad lå vel kanskje på om lag samme høyde som dekkslysa og lysa fra mastene på Sture?

 

Det minst "troverdige" er jo at de ikke legger merke til Sola under bukseringa ut fra Sture. Spørsmålet er vel om det sammenfaller med en annen aktivitet, en overgangsfase, kanskje til og med vaktskiftet?

 

Hadde jeg, i oktober, som landbasert synser og småsyrlig maktkritiker, sagt at faren for at et marinefartøy skulle ramme et handelsfartøy var stor i fjordstrøka rundt Håkonsvern, hadde samtlige av Båtplassens aktive, passive, pensjonerte og avgåtte sjøfolk både av militær og sivil art, kjølhalt meg!

 

Utrulig, men sant.

 

 

Vosso63

Vosso63

fjordgrynt skrev 37 minutter siden:

Dette er rett og slett ikke troverdig. Jeg kjører over Frekasundbrua hver dag, like nord for Kårstøterminalen, som er minst 3 ganger så stor som Sture i bebygd/belyst areal, men 1 kilometer ute i fjorden har denne massive belysningen ingen effekt, og det er helt utenkelig for noen at en tanker som ligger 1 km fra terminalen med fulle dekkslys, som et digert juletre som ligger og duver i bølgene, skulle være en del av terminalområdet når man kommer sideveis og er to-tre nautiske mil unna, eller nærmere.

Det hjelper ikke at vi syns det er lite truverdig når det mest utrulige faktisk skjedde! Ikke bare unngikk de å se Sola da den ble buksert ut, men de så den heller ikke da det ble oppretta kontakt for å få dem til å endre kurs! Sjøl om de trudde de snakka med et av skipa som gikk uti leia, må de jo ha stussa over det bydende og intense i situasjonen.  Jeg legger altså havarikommisjonens uttalelser til grunn.

 

De la ikke merke til at lysene fra Sola skilte seg ut fra lysene til Sture. Brua til Ingstad lå vel kanskje på om lag samme høyde som dekkslysa og lysa fra mastene på Sture?

 

Det minst "troverdige" er jo at de ikke legger merke til Sola under bukseringa ut fra Sture. Spørsmålet er vel om det sammenfaller med en annen aktivitet, en overgangsfase, kanskje til og med vaktskiftet?

 

Hadde jeg, som landbasert synser og småsyrlig maktkritiker, sagt at faren for at et marinefartøy skulle ramme et handelsfartøy var stor i fjordstrøka rundt Håkonsvern, hadde samtlige av Båtplassens aktive, passive, pensjonerte og avgåtte sjøfolk både av militær og sivil art, kjølhalt meg!

 

Utrulig, men sant.

 

 



×
×
  • Create New...