Jump to content

Edit History

Vesterskog

Vesterskog

4 hours ago, Komodo said:

Litt usikker på hva du vil fram til nå. Poenget mitt er at leie blir på det smaleste i området rett syd for terminalen. Avstanden fra Store Grøningen til Mefjordbåen er kun 1,2 nautiske. Dette kartutsnittet som jeg også har lagt ut tidligere viser oversikten bedre.

 

1317272827_Sture2.PNG.d6eec5d027dd1295a6afe70af922a764.PNG

 

Og her er det altså fire fartøy på vei nordover i leia, hvor ingen av dem har lagt seg så langt over mot styrbord som mulig. Er ikke det et klart brudd på regel 9? 

Ja, du har rett i at det var god plass for HI å passere mellom Sola og Sture, men det er ikke en vurdering Sola skal gjøre, de skal forholde seg til sin plikt om å overholde regel 9. Poenget med mitt forrige innlegg (med sitat fra den andre tråden som ble diskutert i sommer) er at når flere fartøy tilkommer er det plutselig ikke så mye plass lenger som man først trodde. For å forebygge slike situasjoner burde alle være mer nøye med å overholde regel 9, ikke bare vurdere leias bredde og avstand fra land der og da. Når du ser på kollisjonspunktet (som er tegnet inn lenger opp i utsnittet) ser man hvor nærme land de var på feil side i forhold til leias bredde.På den høyden er jo leia så brei at det kan være nærliggende å tenke at HI like godt kunne passert Sola på østsiden. Men med tanke på at de skal gjennom sundet ved Mefjordbåen og overholde regel 9 der, blir det mest riktige å plassere seg så langt vest som mulig. 

 

Enig i at det virker som om VTS spilte en veldig passiv rolle. Hvor aktive de skal være i trafikkavviklingen vet jeg ikke, men det vet sikkert andre her inne. Faktum er imidlertid at de historiske AIS dataene viser at det ikke er kultur for å overholde regel 9 utenfor Sture. Mange her har jo satt to streker under svaret at Sola lå korrekt plassert fordi det er slik de alltid pleier å ligge. Argumenter for hvorfor har det vært lite av annet enn: "Her må du bare slå deg til ro med at det ligger tungtveiende vurderinger bak". De tungtveiende vurderingene har vi imidlertid sett lite til :lipseal: 

 

På dette kartbildet ser jo også at heller ikke de tre nordgående fartøyene ligger så langt styrbord de kan når de passerer Mefjordbåen og Sture. Her bryter de altså regel 9, og lager et vesentlig smalere rom å navigere i for all annen eventuell innhentende og møtende trafikk.

 

Altså: 

  • Silver Firda, Vestbris og Seigrunn skulle plassert seg vesentlig lenger øst. De skulle heller ikke endret kursen mot vest så tidlig etter å ha passert Mefjordbåen. Ikke glem sikkerhetssonen rundt Sture som også spiser av tilgjengelig rom for manøvrering!
  • Sola TS burde ha ventet noen minutter før de gikk fra kai. Da hadde de tre andre nordgående fartøyene passert, og de kunne fritt lagt seg lenger øst før de dreiet nord. Dersom tungtveiende årsaker gjorde at de ikke kunne vente med en slik avgang, burde Fedje ha beordret de tre andre fartøyene å holde av veien for Sola, slik at Sola kunne plassert seg så langt øst som mulig. Historien viser imidlertid at det ikke er kultur for å overholde regel 9, så selv om de tre andre fartøyene ikke hadde vært der overhode, så hadde antagelig ikke losen på Sola gjort et slikt valg. 

Det er lett å være etterpåklok og si at de skulle plassert seg annerledes, men dette handler ikke om å være etterpåklok. Det handler om å overholde regel 9 for å unngå at uforutsette situasjoner skal oppstå. I dette tilfellet var det altså en fregatt i full galopp, totalt uten kontroll på situasjonen, som fikk vogna til å velte. Når vi ser på bildet som @Erik AN la ut i går (fra VG), så ser vi jo at alle fem fartøyer tydeligvis ønsker å kjøre på den samme plassen. Alle tenker at "her er det så breit og så god plass for alle, så her er det ikke noe problem. Og av latskap overholder de ikke regel 9. 

 

Vi har litt forskjellig oppfatning av farvannet og når regel 9 er gjeldende.

 

Trangt farvann er subjektiv. Det som er trangt for et fartøy er ikke trangt for et annet.  Men når en snur en aframax mens tre andre fartøy ligger bb i leia er det ikke trangt etter min bok.

 

Allikevel tilsier godt sjømannskap å holde seg sb slik at det er tilstrekkelig plass til møtende. Det ble gjort her.

 

Det jeg mener med kartutsnitt er i bilde under.  Den streken ble satt vel kjapt og det er kanskje noe som kan kritiseres for det, men poenget er at man følger ikke fjordens krumspring men går relativt beint og direkte men tillater plass til andre. Det viktige er at det er plass for andre å holde sb og vike sb. 

 

2131383663_SmartSelect_20181201-174614_Norgeskartoutdoors.jpg.60880b6dbef3a165c0c44e97d1e79510.jpg

 

 

Om jeg har sett riktig på safety sone sture går denne ca 350 grader fra stureholmen og 2-300 m fra kaiene. Spiller liten rolle for tilgi rom her. Så nært var det ikke.

 

Tungtveiende grunner for plassering tviler jeg også på. Jeg tenker det går under relativt korteste rute samtidig som godt nok plassert for å tillate andre. 

 

Om det var sørgående trafikk på sola sb hadde det vært naturlig å komme sb samtidig som de andre passerende fartøy ble varslet. 

Vesterskog

Vesterskog

4 hours ago, Komodo said:

Litt usikker på hva du vil fram til nå. Poenget mitt er at leie blir på det smaleste i området rett syd for terminalen. Avstanden fra Store Grøningen til Mefjordbåen er kun 1,2 nautiske. Dette kartutsnittet som jeg også har lagt ut tidligere viser oversikten bedre.

 

1317272827_Sture2.PNG.d6eec5d027dd1295a6afe70af922a764.PNG

 

Og her er det altså fire fartøy på vei nordover i leia, hvor ingen av dem har lagt seg så langt over mot styrbord som mulig. Er ikke det et klart brudd på regel 9? 

Ja, du har rett i at det var god plass for HI å passere mellom Sola og Sture, men det er ikke en vurdering Sola skal gjøre, de skal forholde seg til sin plikt om å overholde regel 9. Poenget med mitt forrige innlegg (med sitat fra den andre tråden som ble diskutert i sommer) er at når flere fartøy tilkommer er det plutselig ikke så mye plass lenger som man først trodde. For å forebygge slike situasjoner burde alle være mer nøye med å overholde regel 9, ikke bare vurdere leias bredde og avstand fra land der og da. Når du ser på kollisjonspunktet (som er tegnet inn lenger opp i utsnittet) ser man hvor nærme land de var på feil side i forhold til leias bredde.På den høyden er jo leia så brei at det kan være nærliggende å tenke at HI like godt kunne passert Sola på østsiden. Men med tanke på at de skal gjennom sundet ved Mefjordbåen og overholde regel 9 der, blir det mest riktige å plassere seg så langt vest som mulig. 

 

Enig i at det virker som om VTS spilte en veldig passiv rolle. Hvor aktive de skal være i trafikkavviklingen vet jeg ikke, men det vet sikkert andre her inne. Faktum er imidlertid at de historiske AIS dataene viser at det ikke er kultur for å overholde regel 9 utenfor Sture. Mange her har jo satt to streker under svaret at Sola lå korrekt plassert fordi det er slik de alltid pleier å ligge. Argumenter for hvorfor har det vært lite av annet enn: "Her må du bare slå deg til ro med at det ligger tungtveiende vurderinger bak". De tungtveiende vurderingene har vi imidlertid sett lite til :lipseal: 

 

På dette kartbildet ser jo også at heller ikke de tre nordgående fartøyene ligger så langt styrbord de kan når de passerer Mefjordbåen og Sture. Her bryter de altså regel 9, og lager et vesentlig smalere rom å navigere i for all annen eventuell innhentende og møtende trafikk.

 

Altså: 

  • Silver Firda, Vestbris og Seigrunn skulle plassert seg vesentlig lenger øst. De skulle heller ikke endret kursen mot vest så tidlig etter å ha passert Mefjordbåen. Ikke glem sikkerhetssonen rundt Sture som også spiser av tilgjengelig rom for manøvrering!
  • Sola TS burde ha ventet noen minutter før de gikk fra kai. Da hadde de tre andre nordgående fartøyene passert, og de kunne fritt lagt seg lenger øst før de dreiet nord. Dersom tungtveiende årsaker gjorde at de ikke kunne vente med en slik avgang, burde Fedje ha beordret de tre andre fartøyene å holde av veien for Sola, slik at Sola kunne plassert seg så langt øst som mulig. Historien viser imidlertid at det ikke er kultur for å overholde regel 9, så selv om de tre andre fartøyene ikke hadde vært der overhode, så hadde antagelig ikke losen på Sola gjort et slikt valg. 

Det er lett å være etterpåklok og si at de skulle plassert seg annerledes, men dette handler ikke om å være etterpåklok. Det handler om å overholde regel 9 for å unngå at uforutsette situasjoner skal oppstå. I dette tilfellet var det altså en fregatt i full galopp, totalt uten kontroll på situasjonen, som fikk vogna til å velte. Når vi ser på bildet som @Erik AN la ut i går (fra VG), så ser vi jo at alle fem fartøyer tydeligvis ønsker å kjøre på den samme plassen. Alle tenker at "her er det så breit og så god plass for alle, så her er det ikke noe problem. Og av latskap overholder de ikke regel 9. 

 

Vi har litt forskjellig oppfatning av farvannet og når regel 9 er gjeldende.

 

Trangt farvann er subjektiv. Det som er trangt for et fartøy er ikke trangt for et annet.  Men når en snur en aframax mens tre andre fartøy ligger bb i leia er det ikke trangt etter min bok.

 

Allikevel tilsier godt sjømannskap å holde seg sb slik at det er tilstrekkelig plass til møtende. Det ble gjort her.

 

Det jeg mener med kartutsnitt er i bilde under.  Den streken ble satt vel kjapt og det er kanskje noe som kan kritiseres for det, men poenget er at man følger ikke fjordens krumspring men går relativt beint og direkte men tillater plass til andre. Det viktige er at det er plass for andre å holde sb og vike sb. 

 

Om jeg har sett riktig på safety sone sture går denne ca 350 grader fra stureholmen og 2-300 m fra kaiene. Spiller liten rolle for tilgi rom her. Så nært var det ikke.

 

Tungtveiende grunner for plassering tviler jeg også på. Jeg tenker det går under relativt korteste rute samtidig som godt nok plassert for å tillate andre. 

 

Om det var sørgående trafikk på sola sb hadde det vært naturlig å komme sb samtidig som de andre passerende fartøy ble varslet. 



×
×
  • Create New...