Safety first
fiskebaat skrev for 1 time siden:Er forbauset på hvor mange som forsøker å fordele skyld her.
At mye er gått galt på broen på fregatten er det liten tvil om. Men jeg er mer forbauset over hvor mange her som forsøker å fremstille det som at de andre partene i denne saken har gjort alt som de skulle.
Det er er en eneste grunn til at det finnes en vts i dette området, og det er nettopp å for å unngå denne typen hendelser. I denne situasjonen hadde det nesten vært bedre om de ikke var der i det hele tatt. Så langt jeg kan tolke det, så bidrar de ikke til stort annet i denne situasjonen enn å oppta viktige sekunder på vhf. Det er mulig de ikke kan få noe juridisk ansvar, men å si at de ikke har gjort jobben sin skikkelig, er en underdrivelse.
Å påstå at Sola TS ligger fornuftig plassert i leia her, synes jeg også er merkelig. Dette er et fartøy med ekstremt stort skadepotensiale og nærmest uten manøvreringsevne. Fornuftig risikovurdering burde tilsi at de bør legge seg der risikoen er minst for å komme i konflikt med andre fartøyer. Her ligger på nordlig kurs, midt i det området det er mest naturlig for sørgående fartøy å legge seg og virker å satse alt på at andre fartøyer holder unna.