Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 17 minutter siden:

Det viser seg ofte at rettspraksis på disse sakene ikke alltid er like logiske som 

 

Men eg tenke at en må først må se til sjøveisreglene, og hvilke som brytes der. Det neste er om en opptrer ryddig og i.h.t. godt sjømannskap. Eventuelle brudd fra sola er mye mindre graverende enn de fra HI. Men det er mange ting som vurderes her.

Ang det jeg nevnte om tidlig å identifiser andre fartøy er (Etter min vurdering) ikke klart brudd på reglene. Jeg mener at de heller ikke bryter regel 9. Derfor er det riktige en tung skyld på HI som bryter de mest fundamentale reglene.

 

Vts kan kun opptre kritikkverdig og har ikke ansvar uansett, samme med Los. 

 

Det er langt mer en sjøveisreglene som må overholdes her. I tillegg kommer elementer fra ISM, SOLAS, STCW og trolig MARPOL. Alt dette vil bli vurdert i en ansvarsvurdering.

 

Det at losen er helt uten ansvar er i prinsippet riktig. Men det forutsetter at han holder seg til sin rolle som en rådgiver, noe som ikke ser ut til å være tilfelle her. Det er skrevet forskningsartikler om dette temaet og det blir spennende å se hvordan dette spiller seg ut i denne saken. Alternativet er uansett bare at kapteinen på Sola TS får ansvar for det som er gjort galt fra deres side. Advokatene til Sola TS er allerede i sving, så de er åpenbart ikke like sikre som mange her inne om at de kommer unna med dette uten noe ansvar.

 

Det at vts ikke får noe juridisk ansvar, tror jeg du får rett i. Men det betyr ikke at de ikke er en del av de som har gjort grove feil her.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 8 minutter siden:

Det viser seg ofte at rettspraksis på disse sakene ikke alltid er like logiske som 

 

Men eg tenke at en må først må se til sjøveisreglene, og hvilke som brytes der. Det neste er om en opptrer ryddig og i.h.t. godt sjømannskap. Eventuelle brudd fra sola er mye mindre graverende enn de fra HI. Men det er mange ting som vurderes her.

Ang det jeg nevnte om tidlig å identifiser andre fartøy er (Etter min vurdering) ikke klart brudd på reglene. Jeg mener at de heller ikke bryter regel 9. Derfor er det riktige en tung skyld på HI som bryter de mest fundamentale reglene.

 

Vts kan kun opptre kritikkverdig og har ikke ansvar uansett, samme med Los. 

 

Det er langt mer en sjøveisreglene som må overholdes her. I tillegg kommer elementer fra ISM, SOLAS, STCW og trolig MARPOL. Alt dette vil bli vurdert i en ansvarsvurdering.

 

Det at losen er helt uten ansvar er i prinsippet riktig. Men det forutsetter at han holder seg til sin rolle som en rådgiver, noe som ikke ser ut til å være tilfelle her. Det er skrevet forskningsartikler om dette temaet og det blir spennende å se hvordan dette spiller seg ut i denne saken. Alternativet er uansett bare at kapteinen på Sola TS får ansvar for det som er gjort galt fra deres side. Advokatene til Sola TS er allerede i sving, så de er åpenbart ikke like sikre som mange her inne om at de kommer unna med dette uten noe ansvar.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 1 minutt siden:

Det viser seg ofte at rettspraksis på disse sakene ikke alltid er like logiske som 

 

Men eg tenke at en må først må se til sjøveisreglene, og hvilke som brytes der. Det neste er om en opptrer ryddig og i.h.t. godt sjømannskap. Eventuelle brudd fra sola er mye mindre graverende enn de fra HI. Men det er mange ting som vurderes her.

Ang det jeg nevnte om tidlig å identifiser andre fartøy er (Etter min vurdering) ikke klart brudd på reglene. Jeg mener at de heller ikke bryter regel 9. Derfor er det riktige en tung skyld på HI som bryter de mest fundamentale reglene.

 

Vts kan kun opptre kritikkverdig og har ikke ansvar uansett, samme med Los. 

 

Det er langt mer en sjøveisreglene som må overholdes her. I tillegg kommer elementer fra ISM, SOLAS, STCW og trolig MARPOL. Alt dette vil bli vurdert i en ansvarsvurdering.

 

Det at losen er helt uten ansvar er i prinsippet riktig. Men det forutsetter at han holder seg til sin rolle som en rådgiver, noe som ikke ser ut til å være tilfelle her. Det er skrevet forskningsartikler om dette temaet og det blir spennende å se hvordan dette spiller seg ut i denne saken.



×
×
  • Create New...