Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

dobsen62 skrev for 6 timer siden:

-De er allerede i Fedjeosen, så det er neppe økonomiske hensyn som avgjør plasseringen.

-Det er slik de alltid har gjort det, i følge andre tankbåtkapteiner, som mener at Sola ligger riktig i leden.

-Dette er den plasseringen som gir minst risiko for kollisjon. Det er ingen saklig grunn til at en stor tankbåt, med nedsatt manøvreringsevne skal ta en u-sving over en trafikkert led, bare for tilfredsstille enkelte, som mener den lå på feil side i leden.

Om dette er i henhold til sjøveisreglene, får de intellektuelle på dette forumet avgjøre, når de har fortalt hvor center i leden/ledene ligger.

I dette området møtes Fedjeosen, Hjeltefjorden, Fedjefjorden, Herdlafjorden og Mangerfjorden, som alle til tider har stor trafikk.

Praksisen har ivertfall forhindret alvorlige ulykker så langt, noe jeg som bruker av området er glad for.

Det er derfor merkelig at det var den Norske marine som skulle ødelegge denne trenden, på vei gjennom ett området som de burde hatt like gode kunnskaper om, som losen ombord i Sola.

Skal man inn til hovedbasen deres, er dette en av to hovedleder

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og driver sine ansatte steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket. Andre tankbåtkapteiner, som har gjort det samme, er ikke veldig godt stilt for å vurdere om dette er riktig.

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 

Safety first

Safety first

dobsen62 skrev for 6 timer siden:

-De er allerede i Fedjeosen, så det er neppe økonomiske hensyn som avgjør plasseringen.

-Det er slik de alltid har gjort det, i følge andre tankbåtkapteiner, som mener at Sola ligger riktig i leden.

-Dette er den plasseringen som gir minst risiko for kollisjon. Det er ingen saklig grunn til at en stor tankbåt, med nedsatt manøvreringsevne skal ta en u-sving over en trafikkert led, bare for tilfredsstille enkelte, som mener den lå på feil side i leden.

Om dette er i henhold til sjøveisreglene, får de intellektuelle på dette forumet avgjøre, når de har fortalt hvor center i leden/ledene ligger.

I dette området møtes Fedjeosen, Hjeltefjorden, Fedjefjorden, Herdlafjorden og Mangerfjorden, som alle til tider har stor trafikk.

Praksisen har ivertfall forhindret alvorlige ulykker så langt, noe jeg som bruker av området er glad for.

Det er derfor merkelig at det var den Norske marine som skulle ødelegge denne trenden, på vei gjennom ett området som de burde hatt like gode kunnskaper om, som losen ombord i Sola.

Skal man inn til hovedbasen deres, er dette en av to hovedleder

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og driver sine ansatte steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 

Safety first

Safety first

dobsen62 skrev for 5 timer siden:

-De er allerede i Fedjeosen, så det er neppe økonomiske hensyn som avgjør plasseringen.

-Det er slik de alltid har gjort det, i følge andre tankbåtkapteiner, som mener at Sola ligger riktig i leden.

-Dette er den plasseringen som gir minst risiko for kollisjon. Det er ingen saklig grunn til at en stor tankbåt, med nedsatt manøvreringsevne skal ta en u-sving over en trafikkert led, bare for tilfredsstille enkelte, som mener den lå på feil side i leden.

Om dette er i henhold til sjøveisreglene, får de intellektuelle på dette forumet avgjøre, når de har fortalt hvor center i leden/ledene ligger.

I dette området møtes Fedjeosen, Hjeltefjorden, Fedjefjorden, Herdlafjorden og Mangerfjorden, som alle til tider har stor trafikk.

Praksisen har ivertfall forhindret alvorlige ulykker så langt, noe jeg som bruker av området er glad for.

Det er derfor merkelig at det var den Norske marine som skulle ødelegge denne trenden, på vei gjennom ett området som de burde hatt like gode kunnskaper om, som losen ombord i Sola.

Skal man inn til hovedbasen deres, er dette en av to hovedleder

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og jobber steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 

Safety first

Safety first

dobsen62 skrev for 5 timer siden:

-De er allerede i Fedjeosen, så det er neppe økonomiske hensyn som avgjør plasseringen.

-Det er slik de alltid har gjort det, i følge andre tankbåtkapteiner, som mener at Sola ligger riktig i leden.

-Dette er den plasseringen som gir minst risiko for kollisjon. Det er ingen saklig grunn til at en stor tankbåt, med nedsatt manøvreringsevne skal ta en u-sving over en trafikkert led, bare for tilfredsstille enkelte, som mener den lå på feil side i leden.

Om dette er i henhold til sjøveisreglene, får de intellektuelle på dette forumet avgjøre, når de har fortalt hvor center i leden/ledene ligger.

I dette området møtes Fedjeosen, Hjeltefjorden, Fedjefjorden, Herdlafjorden og Mangerfjorden, som alle til tider har stor trafikk.

Praksisen har ivertfall forhindret alvorlige ulykker så langt, noe jeg som bruker av området er glad for.

Det er derfor merkelig at det var den Norske marine som skulle ødelegge denne trenden, på vei gjennom ett området som de burde hatt like gode kunnskaper om, som losen ombord i Sola.

Skal man inn til hovedbasen deres, er dette en av to hovedleder

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og jobber steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 

Safety first

Safety first

dobsen62 skrev for 5 timer siden:

-De er allerede i Fedjeosen, så det er neppe økonomiske hensyn som avgjør plasseringen.

-Det er slik de alltid har gjort det, i følge andre tankbåtkapteiner, som mener at Sola ligger riktig i leden.

-Dette er den plasseringen som gir minst risiko for kollisjon. Det er ingen saklig grunn til at en stor tankbåt, med nedsatt manøvreringsevne skal ta en u-sving over en trafikkert led, bare for tilfredsstille enkelte, som mener den lå på feil side i leden.

Om dette er i henhold til sjøveisreglene, får de intellektuelle på dette forumet avgjøre, når de har fortalt hvor center i leden/ledene ligger.

I dette området møtes Fedjeosen, Hjeltefjorden, Fedjefjorden, Herdlafjorden og Mangerfjorden, som alle til tider har stor trafikk.

Praksisen har ivertfall forhindret alvorlige ulykker så langt, noe jeg som bruker av området er glad for.

Det er derfor merkelig at det var den Norske marine som skulle ødelegge denne trenden, på vei gjennom ett området som de burde hatt like gode kunnskaper om, som losen ombord i Sola.

Skal man inn til hovedbasen deres, er dette en av to hovedleder

 

Takk for dette :thumbsup: - det gir et langt klarere bilde av argumentene som ligger til grunn.

 

Kanskje ikke overraskende, så har jeg et par kommentarer til dette; (følger dine punkter under)

- Her går de sakte, med los og taubåt - og det er derfor en kostbar del av seilasen. Det er åpenbar økonomisk vinning i å gjøre denne delen så kort som mulig. Når du samtidig vet at shippingbransjen lever av små marginer og jobber steinhardt for å redusere tid og drivstoffforbruk, så er ikke veien lang til å tenke at også økonomiske hensyn har spilt sin rolle i dette valget.

- At de alltid har gjort det fjerner på ingen måte ansvaret til en fornuftig risikohåndtering eller til å følge regelverket

- Dette er jeg ikke enig i, men ser at det finnes argumenter i begge retninger. Men jeg synes ingen argumenter veier tungt nok til å rettferdiggjøre denne plasseringen. Hadde de vært en 300-400 m lenger ut, så kanskje.

 

Forøvrig helt enig med det siste du skriver, og forbauset over at ikke KNM bedre kjenner installasjonene på Sture. Det er i det hele tatt mye som har skjedd på fregatten som ikke er enkelt å forstå. Men det fjerner ikke ansvaret for andre parter til å gjøre sin del.

 



×
×
  • Create New...