Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Jeg er ikke kjentmann i særlig andre områder enn akkurat her i vika mi, jeg er ikke sjømann og har ikke en gang båtførerprøven. Derfor ser jeg på kart og finner ut av det, merker, båer, farleder og slikt før jeg går inn i et område. Jeg forstår ingenting av denne lange diskusjonen om hvor TS Sola skulle ha ligget i leden etter avgang fra Stura. Akkurat utenfor Stura kommer tre farleder sørfra. Den vestlige er den de tre fartøyene er i, i det TS Sola går ut. Den som ligger øst for denne, kommer fra Skjeljangersundet nord for Det Naue. Det er der bl.a Hurtigruta går på denne tida av året. Ytterligere innafor der, altså øst for midten går den innerste leia, den som går inn Mangersfjorden på innsida av Holsnøy. Sjøl om de største skipene er pålagt å bruke AIS og altså skal være synlige for de andre skipene, finnes det jo fartøyer som kan gå i farvannet, i ledene uten slikt. Sånne som jeg, for eksempel, eller en seilbåt som skal til Florø. De skal jo også kunne bevege seg med en viss sikkerhet. Rett nord for Stura deler så leden seg i to igjen, ut nordvest i Fedjeosen eller nordover om Fedjefjorden. For ytterligere å komplisere bildet, går det en led på innsida av Radøy.

2068349835_FarledeneutforSture.JPG.e720cabfe1d4cc5ae7023e8746b3265f.JPG

 

Å snakke om et slags midtlinje-prinsipp er jo helt absurd!

 

Losen og sjøtrafikksentralen på Fedje skal altså samarbeide om å lose skip fram og tilbake i dette hardt belasta området. Hovedsakelig med trafikanter som er godt synlige, eller om de er små, slik som jeg hadde vært i balja mi, med respekt for at de store har forkjørsrett. Og så kommer det altså en sånn passe merka Fregatt i 17 knop som skal operere som en "libero". Losen og trafikksentralen må jo gå ut i fra at denne frie agenten kjenner lokaliseringen til alle de andre bundne agentene, og skal kunne manøvrere seg mellom dem.

 

Alle de andre, de tre fraktebåtene, tankbåten Sola, den private lystbåten (Dr.No??), taubåtene, eventuelle fiskebåter, må altså gå i noenlunde rette kurser, med svært små utslag for at det skal kunne gå. Men det fordrer altså at Fregatten er en fri agent og ikke en reagens, som skaper reaksjon med noen av de andre.

 

I et gitt scenario kunne det ha skjedd at Fregatten hadde unngått en kollisjon med TS Sola, men allikevel ville tankeren ha endra kursen så dramatisk at den var på kryssende kurs til de to siste av frakteskipene sørfra.

 

TS Sola kunne altså, i et gitt hypotetisk tilfelle, ha gått klar av angrepet fra Helge Ingstad, men truffet den midterste av de tre skipene. Disse tre går jo med om lag samme fart, etter hverandre i samme kurs.  

 

Slik amatøren jeg også gjør om sommeren, når sola skinner, og jeg ikke vil ha skarpseilere og snabbåter kryssende hit og dit rundt den tunge, treige, doryen min: Jeg går i jamn fart i rette linjer, forutsigbart for alle andre fartøy. Øst eller vest i leia avhenger både av skipsfarten midt i, hvor lang tid det tar å krysse, og om det er fri bane langs land på den sida jeg faktisk er, og faktisk skal svinge videre i. Det kommer jevnlig slike mini-fregatter fykende på kollisjonskurs, men fordi jeg veit de vil gå ned eller totalhavarere om de treffer lørja mi, viker jeg alltid kraftig til styrbord. Jeg veit jo ikke om de ville ha tørna brått rett før en eventuell treff, men jeg får aldri visst det heller. Det er over førti år sida jeg tok Store Havhesten, og minst ti år sida jeg tok HLR-kurs, så jeg står over forsøket, sjøl om det faktisk frister.

 

Fra spøk til alvor:

Jeg forstår ikke at det er mer å diskutere, før sjølve hevinga starter. Men da dukker vel alle hel-, halv-, og kvartprofesjonelle vrakhevere opp. Og alle vi andre som har heva joller og snekker ved hjelp av ymse remedier.

Om ikke anna blir det en forandring i trådens kurs.

Det trur jeg trengs nå...

 

Takket være disse lange diskusjonene, og min trang til å føre statistikk (det kommer jeg tilbake til), har jeg fått med meg det meste av det som skrives.

 

Blant anna er jeg blitt ualminnelig interessert i Marinetraffic. Det er spennende, altså.

 

I kveld ligger tankeren "Alegria I" ved terminalen og tankeren "Eagle Barents" ligger på vent i Fedjeosen. Eagle Barents var en tur innom Stura ved ankomst før i dag, men tok en sving og dro ut igjen til Fedjeosen sammen med taubåten Ajax. Hvorfor han gjorde det, aner jeg ikke. Det er spådd stiv kuling fra Nordvest, så det er kanskje tryggere å ligge der inne? Losen vært på vitjing og venter vel nå på at Alegria skal seile ut, og Eagle Barents skal inn. Kanskje ligger de stand by til været roer seg utpå morrakvisten? Kanskje går Alegria ut i firetida, slik Sola gjorde for snart fire uker sida? Uaktet om det kommer tre strukturerte fraktskip nordover, fordi det er så mange andre usikre faktorer som spiller større rolle enn dem?

 

Her kommer noen trackinger av dagens hendelser. Sikkert barnemat for dere ordentlige sjøulker, men innmari spennende for sånne som meg, som bare ser på og imponeres av strukturen. 

 

Først losens mange turer hit og dit mellom Austreim, Fedje og Stura

76217660_Losensferdiomrdet.JPG.8ef8bbe3d006439858865bff7011a363.JPG

 

Så losbåtens valg av kurs inn og ut fra Stura:

591454749_LosensferdinnogutavStureidag.JPG.1bb94fc4533c29e0b1282128a5b32062.JPG

 

Så Eagle Barents ferd fra Nordsjøen, inn Fedjeosen, til Stura, og så, sammen med taubåt ut på vent i Fedjeosen:1160340177_EagleBarentsferdinnogutfraSture.JPG.dae8bcf11b8833a9c67df90a22fc3218.JPG

 679870942_EagleBarentsileiavedSture.JPG.4f1c885c3a30a091336c4bf0629965bf.JPG

Eagle Barents kurs inn til, og ut fra, Stura

 

 

842775581_AjaxogEagleBarentsstandby.JPG.371264e31a7cd2f7bc75f5e3a00abcd7.JPG

 

 

 

Losbåtens ferd til og fra Eagle Barents i ettermiddag:

634361044_LosensbeskhosEagleBarentsiFedjeosen.JPG.f85e03e3d6e07f2db65343c30b04a8e3.JPG  

Vosso63

Vosso63

Jeg er ikke kjentmann i særlig andre områder enn akkurat her i vika mi, jeg er ikke sjømann og har ikke en gang båtførerprøven. Derfor ser jeg på kart og finner ut av det, merker, båer, farleder og slikt før jeg går inn i et område. Jeg forstår ingenting av denne lange diskusjonen om hvor TS Sola skulle ha ligget i leden etter avgang fra Sture. Akkurat utenfor Sture kommer tre farleder sørfra. Den vestlige er den de tre fartøyene er i, i det TS Sola går ut. Den som ligger øst for denne, kommer fra Skjeljangersundet nord for Det Naue. Det er der bl.a Hurtigruta går på denne tida av året. Ytterligere innafor der, altså øst for midten går den innerste leia, den som går inn Mangersfjorden på innsida av Holsnøy. Sjøl om de største skipene er pålagt å bruke AIS og altså skal være synlige for de andre skipene, finnes det jo fartøyer som kan gå i farvannet, i ledene uten slikt. Sånne som jeg, for eksempel, eller en seilbåt som skal til Florø. De skal jo også kunne bevege seg med en viss sikkerhet. Rett nord for Sture deler så leden seg i to igjen, ut nordvest i Fedjeosen eller nordover om Fedjefjorden. For ytterligere å komplisere bildet, går det en led på innsida av Radøy.

2068349835_FarledeneutforSture.JPG.e720cabfe1d4cc5ae7023e8746b3265f.JPG

 

Å snakke om et slags midtlinje-prinsipp er jo helt absurd!

 

Losen og sjøtrafikksentralen på Fedje skal altså samarbeide om å lose skip fram og tilbake i dette hardt belasta området. Hovedsakelig med trafikanter som er godt synlige, eller om de er små, slik som jeg hadde vært i balja mi, med respekt for at de store har forkjørsrett. Og så kommer det altså en sånn passe merka Fregatt i 17 knop som skal operere som en "libero". Losen og trafikksentralen må jo gå ut i fra at denne frie agenten kjenner lokaliseringen til alle de andre bundne agentene, og skal kunne manøvrere seg mellom dem.

 

Alle de andre, de tre fraktebåtene, tankbåten Sola, den private lystbåten (Dr.No??), taubåtene, eventuelle fiskebåter, må altså gå i noenlunde rette kurser, med svært små utslag for at det skal kunne gå. Men det fordrer altså at Fregatten er en fri agent og ikke en reagens, som skaper reaksjon med noen av de andre.

 

I et gitt scenario kunne det ha skjedd at Fregatten hadde unngått en kollisjon med TS Sola, men allikevel ville tankeren ha endra kursen så dramatisk at den var på kryssende kurs til de to siste av frakteskipene sørfra.

 

TS Sola kunne altså, i et gitt hypotetisk tilfelle, ha gått klar av angrepet fra Helge Ingstad, men truffet den midterste av de tre skipene. Disse tre går jo med om lag samme fart, etter hverandre i samme kurs.  

 

Slik amatøren jeg også gjør om sommeren, når sola skinner, og jeg ikke vil ha skarpseilere og snabbåter kryssende hit og dit rundt den tunge, treige, doryen min: Jeg går i jamn fart i rette linjer, forutsigbart for alle andre fartøy. Øst eller vest i leia avhenger både av skipsfarten midt i, hvor lang tid det tar å krysse, og om det er fri bane langs land på den sida jeg faktisk er, og faktisk skal svinge videre i. Det kommer jevnlig slike mini-fregatter fykende på kollisjonskurs, men fordi jeg veit de vil gå ned eller totalhavarere om de treffer lørja mi, viker jeg alltid kraftig til styrbord. Jeg veit jo ikke om de ville ha tørna brått rett før en eventuell treff, men jeg får aldri visst det heller. Det er over førti år sida jeg tok Store Havhesten, og minst ti år sida jeg tok HLR-kurs, så jeg står over forsøket, sjøl om det faktisk frister.

 

Fra spøk til alvor:

Jeg forstår ikke at det er mer å diskutere, før sjølve hevinga starter. Men da dukker vel alle hel-, halv-, og kvartprofesjonelle vrakhevere opp. Og alle vi andre som har heva joller og snekker ved hjelp av ymse remedier.

Om ikke anna blir det en forandring i trådens kurs.

Det trur jeg trengs nå...

 

Takket være disse lange diskusjonene, og min trang til å føre statistikk (det kommer jeg tilbake til), har jeg fått med meg det meste av det som skrives.

 

Blant anna er jeg blitt ualminnelig interessert i Marinetraffic. Det er spennende, altså.

 

I kveld ligger tankeren "Alegria I" ved terminalen og tankeren "Eagle Barents" ligger på vent i Fedjeosen. Eagle Barents var en tur innom Stura ved ankomst før i dag, men tok en sving og dro ut igjen til Fedjeosen sammen med taubåten Ajax. Hvorfor han gjorde det, aner jeg ikke. Det er spådd stiv kuling fra Nordvest, så det er kanskje tryggere å ligge der inne? Losen vært på vitjing og venter vel nå på at Alegria skal seile ut, og Eagle Barents skal inn. Kanskje ligger de stand by til været roer seg utpå morrakvisten? Kanskje går Alegria ut i firetida, slik Sola gjorde for snart fire uker sida? Uaktet om det kommer tre strukturerte fraktskip nordover, fordi det er så mange andre usikre faktorer som spiller større rolle enn dem?

 

Her kommer noen trackinger av dagens hendelser. Sikkert barnemat for dere ordentlige sjøulker, men innmari spennende for sånne som meg, som bare ser på og imponeres av strukturen. 

 

Først losens mange turer hit og dit mellom Austreim, Fedje og Stura

76217660_Losensferdiomrdet.JPG.8ef8bbe3d006439858865bff7011a363.JPG

 

Så losbåtens valg av kurs inn og ut fra Stura:

591454749_LosensferdinnogutavStureidag.JPG.1bb94fc4533c29e0b1282128a5b32062.JPG

 

Så Eagle Barents ferd fra Nordsjøen, inn Fedjeosen, til Stura, og så, sammen med taubåt ut på vent i Fedjeosen:1160340177_EagleBarentsferdinnogutfraSture.JPG.dae8bcf11b8833a9c67df90a22fc3218.JPG

 679870942_EagleBarentsileiavedSture.JPG.4f1c885c3a30a091336c4bf0629965bf.JPG

Eagle Barents kurs inn til, og ut fra, Stura

 

 

842775581_AjaxogEagleBarentsstandby.JPG.371264e31a7cd2f7bc75f5e3a00abcd7.JPG

 

 

 

Losbåtens ferd til og fra Eagle Barents i ettermiddag:

634361044_LosensbeskhosEagleBarentsiFedjeosen.JPG.f85e03e3d6e07f2db65343c30b04a8e3.JPG  



×
×
  • Create New...