Jump to content

Edit History

ravddo

ravddo

Tenkte ikke jeg skulle svare noe mere her men har nå sittet å lest endel sider bakover.

Spørsmålet jeg stiller meg. Har alle lest rapporten fra havarikomisjonen? Det som står der er bedre en en dårlig pressekonferanse etter min mening. Mange av spørsmålene som stilles her og antakelser står jo der. Det står også hva som var navigatørens på HI forståelse av hendelsen med tidsangivelser fra begge fartøyer.

 

Det står blant annet at HI viste at det lå et stasjonært objekt utenfor sture. De hadde plottet de andre fartøyene på radar står det. Det står ingenting om at de har plottet det stasjonære objektet.

Det står også noe om når fortøyning til Sola startet og den ble snudd rett utenfor kaien. Når var den ikke et "stasjonært" objekt lengre og startet seilasen nordover. Første feilen var jo å anta at det som i etterkant for HI viste seg å være Sola var et stasjonært objekt. Navigatøren på HI hadde bestemt seg at dette objektet var stasjonært.

Det står ikke nøyaktig når Sola er snudd. Men siden dette forumet er glad i antagelser kan man jo tenke seg det er litt før losen observerer at det kommer et fartøy nordfra og kaller opp VTS. Det er jo fra dette tidspungtet når Sola var snudd til kolisjonen var et faktum det meste gikk galt ombord på HI?

Man kan jo også tenke seg at losen planla seilasen oppover med bakrun at det ikke kom noen store fartøyer nordfra selv om raporten ikke sier noe om dette enda.

 

Det jeg vet er at hendelsen har medført sikkerhetstyringsmeldinger i Sjøforsvaret samt ordrer til fartøyenes sjefer. De fikk jeg fort vite da jeg kom på jobb 24. november. Men etter å ha lest mange innlegg her på siden spiller det lite rolle da vi jo stort sett er idioter alle sammen som ikke bryr oss om lover å regler.

ravddo

ravddo

Tenkte ikke jeg skulle svare noe mere her men har nå sittet å lest endel sider bakover.

Spørsmålet jeg stiller meg. Har alle lest rapporten fra havarikomisjonen? Det som står der er bedre en en dårlig pressekonferanse etter min mening. Mange av spørsmålene som stilles her og antakelser står jo der. Det står også hva som var navigatørens på HI forståelse av hendelsen med tidsangivelser fra begge fartøyer.

 

Det står blant annet at HI viste at det lå et stasjonært objekt utenfor sture. De hadde plottet de andre fartøyene står det. Det står ingenting om at de har plottet det stasjonære objektet.

Det står også noe om når fortøyning til Sola startet og den ble snudd rett utenfor kaien. Når var den ikke et "stasjonært" objekt lengre og startet seilasen nordover. Første feilen var jo å anta at det som i etterkant for HI viste seg å være Sola var et stasjonært objekt. Navigatøren på HI hadde bestemt seg at dette objektet var stasjonært.

Det står ikke nøyaktig når Sola er snudd. Men siden dette forumet er glad i antagelser kan man jo tenke seg det er litt før losen observerer at det kommer et fartøy nordfra og kaller opp VTS. Det er jo fra dette tidspungtet når Sola var snudd til kolisjonen var et faktum det meste gikk galt ombord på HI?

Man kan jo også tenke seg at losen planla seilasen oppover med bakrun at det ikke kom noen store fartøyer nordfra selv om raporten ikke sier noe om dette enda.

 

Det jeg vet er at hendelsen har medført sikkerhetstyringsmeldinger i Sjøforsvaret samt ordrer til fartøyenes sjefer. De fikk jeg fort vite da jeg kom på jobb 24. november. Men etter å ha lest mange innlegg her på siden spiller det lite rolle da vi jo stort sett er idioter alle sammen som ikke bryr oss om lover å regler.



×
×
  • Create New...