Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 12 minutter siden:

Eg har hatt et lite tanke-eksperiment gående i hodet siden i går. Dette håper eg å komme tilbake til.

 

Men eg vil gjerne stille et innledende spørsmål for videre tankgang rundt dette: Om Sola TS skulle ventet på nordgående trafikk, hvor/når/i hvilken situasjon skulle de ventet?

 1- Til kai, alle trosser på

2 - til kai, kun et par trosser eller holdt inntil av buskeringsbåter?

3 - utenfor terminalen, holdt av bukseringsbåtene?

4 - evt annet jeg ikke kom på nå?

 

Oppfordrer spesielt  @Komodo og @Safety first til å svare, ene på grunn av dere har argumentert bra og jeg menr å huske at dere begge har argumentert for at SOla skulle ventet.

 

Godt spørsmål!

 

Jeg tenker at det å planlegge riktig avgangstidspunkt er noe som gjelder allerede fra 1. Men at punkt 2 og 3 kan bli aktuelt, dersom situasjonen endrer seg og værsituasjonen tillater det. Åpenbart at dette er vanskelig når det kommer fartøy uten AIS, og med en vts som ikke har oversikt. Men det bør i det minste planlegges ut ifra det man faktisk har informasjon om og i den grad det er mulig; taes høyde for at man ikke har et komplett bilde.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 10 minutter siden:

Eg har hatt et lite tanke-eksperiment gående i hodet siden i går. Dette håper eg å komme tilbake til.

 

Men eg vil gjerne stille et innledende spørsmål for videre tankgang rundt dette: Om Sola TS skulle ventet på nordgående trafikk, hvor/når/i hvilken situasjon skulle de ventet?

 1- Til kai, alle trosser på

2 - til kai, kun et par trosser eller holdt inntil av buskeringsbåter?

3 - utenfor terminalen, holdt av bukseringsbåtene?

4 - evt annet jeg ikke kom på nå?

 

Oppfordrer spesielt  @Komodo og @Safety first til å svare, ene på grunn av dere har argumentert bra og jeg menr å huske at dere begge har argumentert for at SOla skulle ventet.

 

Godt spørsmål!

 

Jeg tenker at det å planlegge riktig avgangstidspunkt er noe som gjelder allerede fra 1. Men at punkt 2 og 3 kan bli aktuelt, dersom situasjonen endrer seg og værsituasjonen tillater det. Åpenbart at dette er vanskelig når det kommer fartøy uten AIS, og med en vts som ikke har oversikt. Men det bør i det minste planlegges ut ifra det man faktisk har informasjon om og i den grad det er mulig; tas høyde for at man ikke har et komplett bilde.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 9 minutter siden:

Eg har hatt et lite tanke-eksperiment gående i hodet siden i går. Dette håper eg å komme tilbake til.

 

Men eg vil gjerne stille et innledende spørsmål for videre tankgang rundt dette: Om Sola TS skulle ventet på nordgående trafikk, hvor/når/i hvilken situasjon skulle de ventet?

 1- Til kai, alle trosser på

2 - til kai, kun et par trosser eller holdt inntil av buskeringsbåter?

3 - utenfor terminalen, holdt av bukseringsbåtene?

4 - evt annet jeg ikke kom på nå?

 

Oppfordrer spesielt  @Komodo og @Safety first til å svare, ene på grunn av dere har argumentert bra og jeg menr å huske at dere begge har argumentert for at SOla skulle ventet.

 

Godt spørsmål!

 

Jeg tenker at det å planlegge riktig avgangstidspunkt er noe som gjelder allerede fra 1. Men at punkt 2 og 3 kan bli aktuelt, dersom situasjonen endrer seg og værsituasjonen tillater det. Åpenbart at dette er vanskelig når det kommer fartøy uten AIS, og med en vts som ikke har oversikt. Men det bør i det minste planlegges ut ifra det man faktisk har informasjon om.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 3 minutter siden:

Eg har hatt et lite tanke-eksperiment gående i hodet siden i går. Dette håper eg å komme tilbake til.

 

Men eg vil gjerne stille et innledende spørsmål for videre tankgang rundt dette: Om Sola TS skulle ventet på nordgående trafikk, hvor/når/i hvilken situasjon skulle de ventet?

 1- Til kai, alle trosser på

2 - til kai, kun et par trosser eller holdt inntil av buskeringsbåter?

3 - utenfor terminalen, holdt av bukseringsbåtene?

4 - evt annet jeg ikke kom på nå?

 

Oppfordrer spesielt  @Komodo og @Safety first til å svare, ene på grunn av dere har argumentert bra og jeg menr å huske at dere begge har argumentert for at SOla skulle ventet.

 

Godt spørsmål!

 

Jeg tenker at det å planlegge riktig avgangstidspunkt er noe som gjelder allerede fra 1. Men at punkt 2 og 3 kan bli aktuelt, dersom situasjonen endrer seg. Åpenbart at dette er vanskelig når det kommer fartøy uten AIS, og med en vts som ikke har oversikt. Men det bør i det minste planlegges ut ifra det man faktisk har informasjon om.

Safety first

Safety first

Vesterskog skrev 1 minutt siden:

Eg har hatt et lite tanke-eksperiment gående i hodet siden i går. Dette håper eg å komme tilbake til.

 

Men eg vil gjerne stille et innledende spørsmål for videre tankgang rundt dette: Om Sola TS skulle ventet på nordgående trafikk, hvor/når/i hvilken situasjon skulle de ventet?

 1- Til kai, alle trosser på

2 - til kai, kun et par trosser eller holdt inntil av buskeringsbåter?

3 - utenfor terminalen, holdt av bukseringsbåtene?

4 - evt annet jeg ikke kom på nå?

 

Oppfordrer spesielt  @Komodo og @Safety first til å svare, ene på grunn av dere har argumentert bra og jeg menr å huske at dere begge har argumentert for at SOla skulle ventet.

 

God spørsmål!

 

Jeg tenker at det å planlegge riktig avgangstidspunkt er noe som gjelder allerede fra 1. Men at punkt 2 og 3 kan bli aktuelt, dersom situasjonen endrer seg. Åpenbart at dette er vanskelig når det kommer fartøy uten AIS, og med en vts som ikke har oversikt. Men det bør i det minste planlegges ut ifra det man faktisk har informasjon om.



×
×
  • Create New...