Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

17 hours ago, Komodo said:

Ja, selvsagt. For det første hadde Sola rukket å krysse leia og legge seg nordover innen HI hadde nådd dem. Og i en situasjon hvor HI hadde rukket å renne Sola i siden ville jo HI feilet å holde av veien for et fartøy som kommer fra styrbord side. I tillegg førte vel antagelig Sola lanterner for begrenset manøvreringsevne? (PS: Måtte lese innlegget ditt tre ganger. Antall innskutte bisetninger overgår jo nesten Gro Harlem Bruntland på det verste...).

Varianten hvor det ikke smeller er jo kjedelig så den trenger vi ikke snakke om. Men det var vel også slik det faktisk skjedde HI's feil i forhold til vikepliktsregler isolert sett; de krysset kursen til Sola TS som kom fra styrbord da det smalt. Så sånn sett ingen forskjell, ei heller mht. markering av begrenset manøvreringsevne, det kan vi anta hadde vært tilsvarende. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så selvsagt utifra det du skriver. Forsåvidt ikke for meg selvsagt at det er omvendt heller, og ei heller om Sola TS var riktig eller feil posisjonert i leia. Sånn jeg ser det, (aner altså fortsatt ikke om det er riktig); Om Sola TS hadde feil posisjon i leia, eller seilte på tvers av den for å komme seg i en eventuelt mer riktig posisjon før den dreiet, da det smalt, blir ganske underordnet. 

quantumduck

quantumduck

17 hours ago, Komodo said:

Ja, selvsagt. For det første hadde Sola rukket å krysse leia og legge seg nordover innen HI hadde nådd dem. Og i en situasjon hvor HI hadde rukket å renne Sola i siden ville jo HI feilet å holde av veien for et fartøy som kommer fra styrbord side. I tillegg førte vel antagelig Sola lanterner for begrenset manøvreringsevne? (PS: Måtte lese innlegget ditt tre ganger. Antall innskutte bisetninger overgår jo nesten Gro Harlem Bruntland på det verste...).

Varianten hvor det ikke smeller er jo kjedelig så den trenger vi ikke snakke om. Men det var vel også slik det faktisk skjedde HI's feil i forhold til vikepliktsregler isolert sett; de krysset kursen til Sola TS som kom fra styrbord da det smalt. Så sånn sett ingen forskjell, ei heller mht. markering av begrenset manøvreringsevne, det kan vi anta hadde vært tilsvarende. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så selvsagt utifra det du skriver. Forsåvidt ikke for meg selvsagt at det er omvendt heller, og ei heller om Sola TS var riktig eller feil posisjonert i leia. Sånn jeg ser det, aner altså (fortsatt ikke om det er riktig); Om Sola TS hadde feil posisjon i leia, eller seilte på tvers av den for å komme seg i en eventuelt mer riktig posisjon før den dreiet, da det smalt, blir ganske underordnet. 

• Create New...