Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

Relevant og interessant; hva gjorde anskaffelsesorganisasjonen vs. det nå reiste spørsmålet om erstatning? Har man en ny blunder ift. innkjøp i Forsvaret (NH90, fregattene den gang med mere...)

 

https://milforum.net/showthread.php/111945-Kollisjonen-mellom-KNM-Helge-Ingstad-og-tankskipet-Sola-TS/page12?p=1327068&viewfull=1#post1327068

________________________________________________________________________________________________________________________________________

En pakkboks er en tetning. Typisk består den av såkalte lippetetninger som er en slags gummimansjett som får hjelp av trykkforskjellen til å klemme mot akselen. Normalt har man to stk mot sjø og en mot luft. I profil med ASCI grafikk ser ser det slik ut

|))(|
——
——
|))(|

Hvis marinen nå skal inn med ballonger for å tette den hule akslingen så må det bety at oljeinnføringsboksen for vripropellen lå i generatorrommet. Videre fremover var der en kobling av ett eller annet slag, for å skille akselen med servorør fra «ren» aksling, og deretter hule akslinger frem til gearet.

I og med Nansenklassen har veldig slanke skrog med lange propellakselhylser ut fra skroget, var det nok ett eller annet, sannsynligvis grunnstøtingen, som bendet på akselarrangementet slik at koblingen i generatorromet gikk opp, og i tillegg «poppet» ett eller annet fremme i gearet slik at akselen foran oljeinnføringsboksen endte opp som et rent rør til fri luft, sannsynligvis ved koblingen til gearet. (Hvis vridpropellservoen ikke var forsynt fra gearet var nok alle akslinger inne i gearet homogene og tette)

Akkurat hvorfor verftet brukte rør i stedet for homogene akslinger er for meg en gåte men det lukter kostbesparelser. (Rør kan være billigere enn akslinger)

Sannsynligvis tilfredsstiller det klassekravene som var gjeldende og scenariet HING gikk gjennom er ikke akkurat noe man designer båter utifra.

Hvis samtlige fregatter skal modifiseres så må de strengt tatt dokkes, noe som er det maritimes svar på skifte av registerreim. Mao dyrt og tidkrevende.

Ventus

Ventus

Relevant og interessant; hva gjorde anskaffelsesorganisasjonen vs. det nå reiste spørsmålet om erstatning?

 

https://milforum.net/showthread.php/111945-Kollisjonen-mellom-KNM-Helge-Ingstad-og-tankskipet-Sola-TS/page12?p=1327068&viewfull=1#post1327068

________________________________________________________________________________________________________________________________________

En pakkboks er en tetning. Typisk består den av såkalte lippetetninger som er en slags gummimansjett som får hjelp av trykkforskjellen til å klemme mot akselen. Normalt har man to stk mot sjø og en mot luft. I profil med ASCI grafikk ser ser det slik ut

|))(|
——
——
|))(|

Hvis marinen nå skal inn med ballonger for å tette den hule akslingen så må det bety at oljeinnføringsboksen for vripropellen lå i generatorrommet. Videre fremover var der en kobling av ett eller annet slag, for å skille akselen med servorør fra «ren» aksling, og deretter hule akslinger frem til gearet.

I og med Nansenklassen har veldig slanke skrog med lange propellakselhylser ut fra skroget, var det nok ett eller annet, sannsynligvis grunnstøtingen, som bendet på akselarrangementet slik at koblingen i generatorromet gikk opp, og i tillegg «poppet» ett eller annet fremme i gearet slik at akselen foran oljeinnføringsboksen endte opp som et rent rør til fri luft, sannsynligvis ved koblingen til gearet. (Hvis vridpropellservoen ikke var forsynt fra gearet var nok alle akslinger inne i gearet homogene og tette)

Akkurat hvorfor verftet brukte rør i stedet for homogene akslinger er for meg en gåte men det lukter kostbesparelser. (Rør kan være billigere enn akslinger)

Sannsynligvis tilfredsstiller det klassekravene som var gjeldende og scenariet HING gikk gjennom er ikke akkurat noe man designer båter utifra.

Hvis samtlige fregatter skal modifiseres så må de strengt tatt dokkes, noe som er det maritimes svar på skifte av registerreim. Mao dyrt og tidkrevende.



×
×
  • Create New...