Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

REM skrev 27 minutter siden:

Jo, for kabler og rør. Men hva med roterende elementer?

 

Negativt. Brattbergere er kun for rør og kabler.

 

Høyst sannsynlig er det i dette tilfellet noe som har gjort at de vanntette barrierene er brutt, f.eks. at propellen/aksling er dratt ut av stilling etter berøring med skroget etc. Det er mer enn nok til å bryte integriteten mellom to maskinromsseksjoner som i utgangspunktet er segregert.

 

Ut over det er det dessverre heller ikke helt uvanlig å påvise komponentsvikt i integriteten ved vanninntrenging. F.eks. som følge av feil montering. 

 

De som er interesserte kan jo lese denne rapporten om barriæresvikten ombord på daværende verdens største containerskip Emma Maersk som inntraff i 2013 som følge av feil på en hekkthruster med tilhørende vanninntrenging og som forårsaket fylling av vann gjennom akseltunnellen og gjennom bulkhead til main engine room som fikk full vannfylling. Noe som ikke skulle være mulig.

 

Årsaken var svikt i kabelgjennomføringene, propellakseltetningene samt uheldig design av lensesystemet.

 

Emma Maersk var bygd på Lindø i Danmark. Et kvalitetsverft.

 

http://www.dmaib.com/ulykkesrapporter/flooding%20of%20engine%20room%20-%20emma%20m%C3%86rsk%20on%201%20february%202013.pdf

 

Har også sakset ut bilde fra rapporten av lekkasje gjennom propellakseltetninger mellom "vanntette seksjoner" i akseltunnellen.

 

image.png.fa90947c06382700cf14764ddb27d413.png

 

Bildet under viser kollapsede kabelgjennomføringer

 

image.png.40c91b654c9ba64fa4b9df549445527f.png

 

Chiefengineer

Chiefengineer

REM skrev 14 minutter siden:

Jo, for kabler og rør. Men hva med roterende elementer?

 

Negativt. Brattbergere er kun for rør og kabler.

 

Høyst sannsynlig er det i dette tilfellet noe som har gjort at de vanntette barrierene er brutt, f.eks. at propellen/aksling er dratt ut av stilling etter berøring med skroget etc. Det er mer enn nok til å bryte integriteten mellom to maskinromsseksjoner som i utgangspunktet er segregert.

 

Ut over det er det dessverre heller ikke helt uvanlig å påvise komponentsvikt i integriteten ved vanninntrenging. F.eks. som følge av feil montering. 

 

De som er interesserte kan jo lese denne rapporten om barriæresvikten ombord på daværende verdens største containerskip Emma Maersk som inntraff i 2013 som følge av feil på en hekkthruster med tilhørende vanninntrenging og som forårsaket fylling av vann gjennom akseltunnellen og gjennom bulkhead til main engine room som fikk full vannfylling. Noe som ikke skulle være mulig.

 

Årsaken var svikt i kabelgjennomføringene, propellakseltetningene samt uheldig design av lensesystemet.

 

Emma Maersk var bygd på Lindø i Danmark. Et kvalitetsverft.

 

http://www.dmaib.com/ulykkesrapporter/flooding%20of%20engine%20room%20-%20emma%20m%C3%86rsk%20on%201%20february%202013.pdf

 

Har også sakset ut bilde fra rapporten av lekkasje gjennom propellakseltetninger mellom "vanntette seksjoner" i akseltunnellen.

 

image.png.fa90947c06382700cf14764ddb27d413.png

 

Bildet under viser kollapsede kabelgjennomføringer

 

image.png.40c91b654c9ba64fa4b9df549445527f.png

 



×
×
  • Create New...