Jump to content

Edit History

Safety first

Safety first

leif_erikg skrev for 1 time siden:

Dette gjelder selvsagt ikke uten videre for krigsskip. Å alltid bruke navigasjonsradar er som å stille seg opp på skytebanen til fienden iført en t-skjorte der dert står "skyt meg".

 

I krig/krise er dette åpenbart, men jeg er ikke helt enig i at det samme gjelder i fredstid. I utgangspunktet må også forsvarets fartøyer forholde seg til sjøveisreglene og andre regler for sivile fartøy, men de har noen unntak de kan benytte seg av også i fredstid som f.eks. å kunne kunne gå uten lanterner og/eller AIS. Men dersom de gjør dette, følger det et spesielt ansvar for å kompensere for dette. I en ulykkessituasjon (som denne) vil dette med all sannsynlighet virke forsterkende på ansvaret til fregatten i skyldfordelingsspørsmålet. Men det gir ikke automatisk all skyld til fregatten.

Safety first

Safety first

leif_erikg skrev for 1 time siden:

Dette gjelder selvsagt ikke uten videre for krigsskip. Å alltid bruke navigasjonsradar er som å stille seg opp på skytebanen til fienden iført en t-skjorte der dert står "skyt meg".

 

I krig/krise er dette åpenbart, men jeg er ikke helt enig i at det samme gjelder i fredstid. I utgangspunktet må også forsvarets fartøyer forholde seg til sjøveisreglene og andre regler for sivile fartøy, men de har noen unntak de kan benytte seg av også i fredstid som f.eks. å kunne kunne gå uten lanterner og/eller AIS. Men dersom de gjør dette, følger det et spesielt ansvar for å kompensere for dette. I en ulykkessituasjon (som denne) vil dette med all sannsynlighet virke forsterkende på ansvaret til fregatten i skyldfordelingsspørsmålet. Men det gir ikke automatisk all skyld til fregatten - slik mange tilsynelatende mener. 



×
×
  • Create New...