Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

40 minutes ago, Komodo said:

(Min utheving). Nei, de hadde ikke det, i alle fall ikke iht. rapporten:

"De tre fartøyene som var på vei nordover var registrert på KNM Helge Ingstad og plottet på fartøyets radar. I vaktovertakelsen ble det observert et objekt med mye lys som lå stille på eller rett utenfor Stureterminalen."

 

Det var nok ikke bare inspektører fra forsvaret som fulgte opp byggingen av fregattene. Har et par kolleger som var der nede og fulgte opp. Det gikk på sveis og frosio. Men å klage på dette nå i ettertid blir jo bare for dumt. 

 

Det var heller ikke byggefeil som gjorde at det sank, ut fra hva vi vet. Hvis det er slik at det er hule akslinger på HI så er vel i tilfelle det ikke en byggefeil. Verftet bygger et fartøy iht. de kriteriene som er avtalt i en kontrakt. De plukker vel ikke bare en hul aksel ut av hylla og bruker det helt tilfeldig. Hvis det er en feil her så må det jo være en designfeil. Dermed er det heller ikke en feil som kan lukes ut av en inspektør i byggeprosessen, og heller ikke en feil som kan avdekkes ved testing. Da måtte i så tilfelle maskinrommet bli fylt med vann for å se at skottene videre er tette. Hul aksel er jo bra det, mye sterkere enn en tilsvarende massiv aksel med samme vekt. Det bør heller ikke være vanskelig å krympe inn en plugg i den ene enden av akselen slik at den blir helt tett. Problemet var vel at ingen har tenkt langt nok i designfasen, noe verftet selvsagt ikke kan lastes for i ettertid. 

 

 

Kopierte alt inn her; siste som var mest relevante for sitatet. Som nevnt tidligere er det Forsvarets ansvar å gjøre innkjøpet; trenger ikke se langt etter skandaler i den leia...

 

Visstnok satt inn oppblåsbar blære/tetning på andre skipene i Nansen-klassens

https://sysla.no/maritim/skum-og-oppblasbare-belger-skal-sikre-fregattene/

 

Til ettertanke ift. potensialet i hendelsen...

https://sysla.no/maritim/onsdag-baugen-pa-knm-helge-ingstad-var-forsterket-renne-bater-senk/

 

https://sysla.no/maritim/store-deler-av-knm-helge-ingstad-ble-bygget-norge/

 

 

https://milforum.net/showthread.php/111945-Kollisjonen-mellom-KNM-Helge-Ingstad-og-tankskipet-Sola-TS?p=1326902&viewfull=1#post1326902

"https://www.lavozdegalicia.es/notici...5817182639.htm

Navantia er ikke spesielt begeistret for at havarikommisjonen mener det er designfeil
Det sies at de fylte rom på to av fregattene med vann under prøvene for å få fartøyene godkjent av den den Norske Marinen"

 

Ventus

Ventus

37 minutes ago, Komodo said:

(Min utheving). Nei, de hadde ikke det, i alle fall ikke iht. rapporten:

"De tre fartøyene som var på vei nordover var registrert på KNM Helge Ingstad og plottet på fartøyets radar. I vaktovertakelsen ble det observert et objekt med mye lys som lå stille på eller rett utenfor Stureterminalen."

 

Det var nok ikke bare inspektører fra forsvaret som fulgte opp byggingen av fregattene. Har et par kolleger som var der nede og fulgte opp. Det gikk på sveis og frosio. Men å klage på dette nå i ettertid blir jo bare for dumt. 

 

Det var heller ikke byggefeil som gjorde at det sank, ut fra hva vi vet. Hvis det er slik at det er hule akslinger på HI så er vel i tilfelle det ikke en byggefeil. Verftet bygger et fartøy iht. de kriteriene som er avtalt i en kontrakt. De plukker vel ikke bare en hul aksel ut av hylla og bruker det helt tilfeldig. Hvis det er en feil her så må det jo være en designfeil. Dermed er det heller ikke en feil som kan lukes ut av en inspektør i byggeprosessen, og heller ikke en feil som kan avdekkes ved testing. Da måtte i så tilfelle maskinrommet bli fylt med vann for å se at skottene videre er tette. Hul aksel er jo bra det, mye sterkere enn en tilsvarende massiv aksel med samme vekt. Det bør heller ikke være vanskelig å krympe inn en plugg i den ene enden av akselen slik at den blir helt tett. Problemet var vel at ingen har tenkt langt nok i designfasen, noe verftet selvsagt ikke kan lastes for i ettertid. 

 

 

Kopierte alt inn her; siste som var mest relevante for sitatet. Som nevnt tidligere er det Forsvarets ansvar å gjøre innkjøpet; trenger ikke se langt etter skandaler i den leia...

 

Visstnok satt inn oppblåsbar blære/tetning på andre skipene i Nansen-klassen

 

Til ettertanke ift. potensialet i hendelsen...

https://sysla.no/maritim/onsdag-baugen-pa-knm-helge-ingstad-var-forsterket-renne-bater-senk/

 

https://sysla.no/maritim/store-deler-av-knm-helge-ingstad-ble-bygget-norge/

 

 

https://milforum.net/showthread.php/111945-Kollisjonen-mellom-KNM-Helge-Ingstad-og-tankskipet-Sola-TS?p=1326902&viewfull=1#post1326902

"https://www.lavozdegalicia.es/notici...5817182639.htm

Navantia er ikke spesielt begeistret for at havarikommisjonen mener det er designfeil
Det sies at de fylte rom på to av fregattene med vann under prøvene for å få fartøyene godkjent av den den Norske Marinen"

 

Ventus

Ventus

29 minutes ago, Komodo said:

(Min utheving). Nei, de hadde ikke det, i alle fall ikke iht. rapporten:

"De tre fartøyene som var på vei nordover var registrert på KNM Helge Ingstad og plottet på fartøyets radar. I vaktovertakelsen ble det observert et objekt med mye lys som lå stille på eller rett utenfor Stureterminalen."

 

Det var nok ikke bare inspektører fra forsvaret som fulgte opp byggingen av fregattene. Har et par kolleger som var der nede og fulgte opp. Det gikk på sveis og frosio. Men å klage på dette nå i ettertid blir jo bare for dumt. 

 

Det var heller ikke byggefeil som gjorde at det sank, ut fra hva vi vet. Hvis det er slik at det er hule akslinger på HI så er vel i tilfelle det ikke en byggefeil. Verftet bygger et fartøy iht. de kriteriene som er avtalt i en kontrakt. De plukker vel ikke bare en hul aksel ut av hylla og bruker det helt tilfeldig. Hvis det er en feil her så må det jo være en designfeil. Dermed er det heller ikke en feil som kan lukes ut av en inspektør i byggeprosessen, og heller ikke en feil som kan avdekkes ved testing. Da måtte i så tilfelle maskinrommet bli fylt med vann for å se at skottene videre er tette. Hul aksel er jo bra det, mye sterkere enn en tilsvarende massiv aksel med samme vekt. Det bør heller ikke være vanskelig å krympe inn en plugg i den ene enden av akselen slik at den blir helt tett. Problemet var vel at ingen har tenkt langt nok i designfasen, noe verftet selvsagt ikke kan lastes for i ettertid. 

 

 

Kopierte alt inn her; siste som var mest relevante for sitatet. Som nevnt tidligere er det Forsvarets ansvar å gjøre innkjøpet; trenger ikke se langt etter skandaler i den leia...

 

Til ettertanke ift. potensialet i hendelsen...

https://sysla.no/maritim/onsdag-baugen-pa-knm-helge-ingstad-var-forsterket-renne-bater-senk/

 

https://sysla.no/maritim/store-deler-av-knm-helge-ingstad-ble-bygget-norge/

 

 

https://milforum.net/showthread.php/111945-Kollisjonen-mellom-KNM-Helge-Ingstad-og-tankskipet-Sola-TS?p=1326902&viewfull=1#post1326902

"https://www.lavozdegalicia.es/notici...5817182639.htm

Navantia er ikke spesielt begeistret for at havarikommisjonen mener det er designfeil
Det sies at de fylte rom på to av fregattene med vann under prøvene for å få fartøyene godkjent av den den Norske Marinen"

 



×
×
  • Create New...