Jump to content

Edit History

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev for 6 timer siden:

@fjordgrynt Det er sikkert enkelt i ditt hode, men det er ikke akkurat slik. Har du sett skaden? Det gjøres nok vurderinger som baserer seg på litt mer informasjon enn det båtplassen har tilgang til.

 

Det å bruke wire er ikke en heldig løsning, de har mye mindre friksjon og anleggsflate  enn kjetting. En wire vill kunne ende opp med å skjære seg inn i konstruksjonen, det er ikke noe man ønsker.

Poenget mitt er at å hale opp det tunge skroget på 5000 tonn med kjettinger - det er som å heise opp en død ku etter juret. Det er ikke mye ku igjen da. Eneste muligheten man har for å berge skroget, slik at det kan bli en fregatt igjen, er å tette skroget, pumpe ut vannet, slik at båten flyter. Da kan man buksere den vekk og inn til Håkonsvern; inn i tørrdok. Å heise opp et så lett skrog etter kjettinger, frakte det på en lekter - det blir aldri båt igjen, det er sikkert. Kursen kan like gjerne først som sist stakes ut til til "knoksen", som er dette gjenvinningsfimaet i Mekjarvik som hogger opp gamle oljeintallasjoner. En fregatt gjør disse gutta av med på en formiddag.

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev for 6 timer siden:

@fjordgrynt Det er sikkert enkelt i ditt hode, men det er ikke akkurat slik. Har du sett skaden? Det gjøres nok vurderinger som baserer seg på litt mer informasjon enn det båtplassen har tilgang til.

 

Det å bruke wire er ikke en heldig løsning, de har mye mindre friksjon og anleggsflate  enn kjetting. En wire vill kunne ende opp med å skjære seg inn i konstruksjonen, det er ikke noe man ønsker.

Poenget mitt er at å hale opp det tunge skroget på 5000 tonn med kjettinger - det er som å heise opp en død ku etter juret. Det er ikke mye ku igjen da. Eneste muligheten man har for å berge skroget, slik at det kan bli en fregatt igjen, er å tette skroget, pumpe ut vannet, slik at båten flyter. Da kan man buksere den vekk og inn til Håkonsvern. Å heise opp et så lett skrog etter kjettinger, frakte det på en lekter - det blir aldri båt igjen, det er sikkert. Kursen kan like gjerne først som sist stakes ut til til "knoksen", som er dette gjenvinningsfimaet i Mekjarvik som hogger opp gamle oljeintallasjoner. En fregatt gjør disse gutta av med på en formiddag.

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev for 5 timer siden:

@fjordgrynt Det er sikkert enkelt i ditt hode, men det er ikke akkurat slik. Har du sett skaden? Det gjøres nok vurderinger som baserer seg på litt mer informasjon enn det båtplassen har tilgang til.

 

Det å bruke wire er ikke en heldig løsning, de har mye mindre friksjon og anleggsflate  enn kjetting. En wire vill kunne ende opp med å skjære seg inn i konstruksjonen, det er ikke noe man ønsker.

Poenget mitt er at å hale opp det tunge skroget på 5000 tonn med kjettinger - det er som å heise opp en død ku etter juret. Det er ikke mye ku igjen da. Eneste muligheten man har for å berge skroget, slik at det kan bli en fregatt igjen, er å tette skroget, pumpe ut vannet, slik at båten flyter. Da kan man buksere den vekk og inn til Håkonsvern. Å heise opp et så lett skrog etter kjettinger, frakte det på en lekter - det blir aldri båt igjen, det er sikkert. Kursen kan like gjernes først som sist til knoksen.



×
×
  • Create New...