Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Disse fartøyene er ganske konvensjonelt konstruert. De har ikke så mye hi-tech løsninger vedr. materialvalg, kun noe mer tettspantede mht. motstand mot eksplosjoner med såkalte blastskott. Langskipsbjelker som øker styrken og motstanden mot deling etter eksplosjon og innslag av ballistisk stål (millitærgrad for hardhet for motstand mot kuler etc.)

 

Men man kan på alle måter si at dette er et stålskrog. Om bruken av spesialstål (ballistisk) med høyere hardhet er positivt eller negativt ift. penger tjent eller tapt i saneringsspørsmål (hugging) for forsvaret skal jeg ikke gi meg ut på å spekulere i.

 

Men jeg er på ingen måte overrasket over at du og mange andre har fått inntrykk av at dette er et komposittskrog når til og med noen av de såkalte "ekspertene" som pressen har intervjuet ifm. havariet har gått ut med at dette dreier seg om kompositt. Men det er ikke tilfellet, fregattene i F100 serien har et sveist stålskrog som andre fartøyer.

Chiefengineer

Chiefengineer

Disse fartøyene er ganske konvensjonelt konstruert. De har ikke så mye hi-tech løsninger vedr. materialvalg, kun noe mer tettspantede mht. motstand mot eksplosjoner med såkalte blastskott. Langskipsbjelker som øker styrken og motstanden mot deling etter eksplosjon og innslag av ballistisk stål (millitærgrad for hardhet for motstand mot kuler etc.)

 

Men man kan på alle måter si at dette er et stålskrog. Om bruken av spesialstål (ballistisk) med høyere hardhet er positivt eller negativt ift. penger tjent eller tapt i saneringsspørsmål (hugging) for forsvaret skal jeg ikke gi meg ut på å spekulere i.



×
×
  • Create New...