Jump to content

Edit History

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev 43 minutter siden:

@fjordgryntDet er da ingen grunn til at skroget ikke kan benyttes igjen, såfremt det ikke er for store strukturelle skader eller "rammeskeiv".... Og nettopp det svaret får vi ikke før fartøyet er hevet og undersøkt. 

 

 

Det vil koste mer, det er mitt anslag, å rydde og reparere det gamle skroget, enn å bygge et nytt. Hadde admiralene vært litt proaktive, så kunne den nye fregatten vært på beddingen allerede - i rent fysisk forstand. Alle tegningene og spesifikasjonene ligger jo der, det er bare å kjøre i gang plasmakutterne og sveisemaskinene.

 

Og som jeg har påpekt - dette har en symbolsk og politisk side også - hvor lenge skal man holde på å bære havre til en død hest - forsøke å berge et skip som alle etterhvert innser ikke lar seg redde ? Det var forsøket verdt da skroget lå over vann, og mye av det tekniske utstyret kunne vært reddet. Nå ligger den godt under vann -  marinen tror på julenissen hvis de fortsetter prosjektet som planlagt med heving og reparasjon. Man kan får bygget to nye for prisen det vil koste berge denne. For det vil ikke koste 4 mrd å bygge nytt - kanskje bare 2, for prosjekteringskostnadene er allerede avskrevet på de fem første - så for de neste er det bare selve byggekosten vi skattebetalere må punge ut med. For til syvende og sist det kjøpmannen på hjørnet, offshorearbeideren, sykepeieren osv. osv. - vi som lønnsslitere som betaler skatt, som må betale for fadesen. Fregatten ligger og skulper i fjæresteinene ved Sture-terminalen som et åpent sår for hele nasjonen. Slep den ned til dumpefeltet i Nedstrandsfjorden, og senk den. Ute av syne, ute av sinn, og bruk pengene på nye båter heller.

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev 26 minutter siden:

@fjordgryntDet er da ingen grunn til at skroget ikke kan benyttes igjen, såfremt det ikke er for store strukturelle skader eller "rammeskeiv".... Og nettopp det svaret får vi ikke før fartøyet er hevet og undersøkt. 

 

 

Det vil koste mer, det er mitt anslag, å rydde og reparere det gamle skroget, enn å bygge et nytt. Hadde admiralene vært litt proaktive, så kunne den nye fregatten vært på beddingen allerede - i rent fysisk forstand. Alle tegningene og spesifikasjonene ligger jo der, det er bare å kjøre i gang plasmakutterne og sveisemaskinene.

 

Og som jeg har påpekt - dette har en symbolsk og politisk side også - hvor lenge skal man holde på å bære havre til en død hest - forsøke å berge et skip som alle etterhvert innser ikke lar seg redde ? Det var forsøket verdt da skroget lå over vann, og mye av det tekniske utstyret kunne vært reddet. Nå ligger den godt under vann -  marinen tror på julenissen hvis de fortsetter prosjektet som planlagt med heving og reparasjon. Man kan får bygget to nye for prisen det vil koste berge denne. For det vil ikke koste 4 mrd å bygge nytt - kanskje bare 2, for prosjekteringskostnadene er allerede avskrevet på de fem første - så for de neste er det bare selve byggekosten man må betale.

fjordgrynt

fjordgrynt

Sjøholken skrev 14 minutter siden:

@fjordgryntDet er da ingen grunn til at skroget ikke kan benyttes igjen, såfremt det ikke er for store strukturelle skader eller "rammeskeiv".... Og nettopp det svaret får vi ikke før fartøyet er hevet og undersøkt. 

 

 

Det vil koste mer, det er mitt anslag, å rydde og reparere det gamle skroget, enn å bygge et nytt. Hadde admiralene vært litt proaktive, så kunne den nye fregatten vært på beddingen allerede - i rent fysisk forstand. Alle tegningene og spesifikasjonene ligger jo der, det er bare å kjøre i gang plasmakutterne og sveisemaskinene.

 

Og som jeg har påpekt - dette har en symbolsk og politisk side også - hvor lenge skal man holde på og bære havre til en død hest - forsøke å berge et skip som alle etterhvert innser ikke lar seg redde ? Det var forsøket verdt da skroget lå over vann, og mye av det tekniske utstyret kunne vært reddet. Nå ligger den godt under vann -  marinen tror på julenissen hvis de fortsetter prosjektet som planlagt med heving og reparasjon. Man kan får bygget to nye for prisen det vil koste berge denne. For det vil ikke koste 4 mrd å bygge nytt - kanskje bare 2, for prosjekteringskostnadene er allerede avskrevet på de fem første - så for de neste er det bare selve byggekosten man må betale,



×
×
  • Create New...