
Seilerslask
Nansen-klassen var ikke ferdig utstyrt med alle tiltenkte våpen og utstyr da båtene ble satt i drift i 2006 og utover, og på enkelte nivåer er de FORTSATT ikke det (ref. helikopterskandalen). Mer avansert utstyr for ASW og ASuW (hint: NSM) har først kommet på plass i årene etter at båtene ble satt i drift, selv om de var klargjorte for det meste fra verftet, og med det så har Sjøholken helt rett.
Vår kjære Chiefengineer klarer å lire av seg fjas om DNV og klassing som i stor grad er knekkende likegyldig for et militært fartøy, i tillegg er det gullkorn som "installasjon av nytt utstyr krever ny prosjektering og endrede omgivelser der man må endre på deler av generalarrangementet". Dette er i korte trekk bare tøv. Mye av utstyret som ble montert da disse båtene ble bygget har senere blitt videreutviklet og er nå enklere å ha med å gjøre rent installasjonsmessig. Ellers kan man også gjøre tilpasninger under installasjon, som man har gjort under alle ombygginger av skip siden tidenes morgen. Det er ikke overvettes komplisert eller veldig fordyrende gitt at man har gjort en grundig prosjektering. I og med at man har nøyaktige CAD-tegninger og modeller av skipet og klassen, og dyktige ingeniører som gjør disse typene jobb så har jeg full tillit til at det kan gjøres på en hensiktsmessig måte, med et resultat som mest sannsynlig er bedre enn det var da båten var ny.
Alt dette betinges likevel av at man A) finner at skroget kan reddes og at det B) er regningssvarende å gjøre denne gjenoppbyggingen. Det er et ekstremt omfattende arbeid som skal til. Det aller meste av det skipstekniske ombord er likevel rimelig kurante greier. Alt det militærtekniske er en annen historie, men fartøyklassen er såpass ny at man i praksis går på en litt tidlig midtlivsoppgradering fremfor å måtte finne opp kruttet på nytt. Det ligger ekstremt stor verdi (vi snakker om store beløp over levetiden til fartøysklassen) i at man slipper å håndtere to forskjellige fartøysklasser innenfor samme område. Et alternativ ville isåfall vært å bygge f.eks. 3-4 lettere AAW eller ASW-fregatter/korvetter, men de gir oss ikke de kapasitetene vi faktisk trenger, og ville fortsatt vært dyrere. Faktum er at Nansen-klassen er en "lommedestroyer" med kapasiteter som dekker både AAW og ASW på en måte som har overrasket positivt under både øvelser og oppdrag i Norge og i utlandet.