Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

 

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Oslo-klassen var ikke spesielt automatisert, og maskinbesetningen ombord (og forsåvidt mannskapet ellers) har mer enn en rolle, spesielt under klart skip og havarialarm. 

 

På alle seilende skip har stillingene beredskapsoppgaver iht. alarminstruks, noe som betinger mer enn en rolle. Dette er ikke spesielt for militærfartøyer.

 

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Det utføres selvfølgelig kontinuerlig vedlikehold av det som kan gjøres vedlikehold på under seilas og normal drift.

 

Det kommer fram at man bruker 3 måneder hvert år til å ligge i ro for vedlikehold. I tillegg bruker man et helt år på en 5-års klassing/vedlikehold. Dette fremstår som hinsides all fornuft, vedlikeholdsbehovet på et slikt skip sett i betraktning og helt fjernt fra tidsforbruket for klassing og vedlikehold på sivile skip med langt høyere slitasje og driftstid pr. år. Spesielt når det kommer fram at større oppgraderinger (livsløpsforlengelse etc.)  krever ytterligere nedetid i tillegg til dette.

 

Hvordan er det mulig at et slikt fartøy i løpet av en 5-års periode ligger 2 år på verksted for vedlikehold ? Er effektiviteten på egen vedlikeholdsavdeling så ekstremt mye dårligere enn for et ordinært verft ? Det er jo ingen mulighet i den sivile skipsfarten å drive butikk med et fartøy som ligger snart halve sin levetid på verksted.

 

Chiefengineer

Chiefengineer

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Oslo-klassen var ikke spesielt automatisert, og maskinbesetningen ombord (og forsåvidt mannskapet ellers) har mer enn en rolle, spesielt under klart skip og havarialarm. 

 

På alle seilende skip har stillingene beredskapsoppgaver iht. alarminstruks, noe som betinger mer enn en rolle. Dette er ikke spesielt for militærfartøyer.

 

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Det utføres selvfølgelig kontinuerlig vedlikehold av det som kan gjøres vedlikehold på under seilas og normal drift.

 

Det kommer fram at man bruker 3 måneder hvert år til å ligge i ro for vedlikehold. I tillegg bruker man et helt år på en 5-års klassing/vedlikehold. Dette fremstår som hinsides all fornuft, vedlikeholdsbehovet på et slikt skip sett i betraktning og helt fjernt fra tidsforbruket for klassing og vedlikehold på sivile skip med langt høyere slitasje og driftstid pr. år. Spesielt når det kommer fram at større oppgraderinger (livsløpsforlengelse etc.)  krever ytterligere nedetid i tillegg til dette.

 

Hvordan er det mulig at et slikt fartøy i løpet av en 5-års periode ligger 2 år på verksted for vedlikehold ? Er effektiviteten på egen vedlikeholdsavdeling så ekstremt mye dårligere enn for et ordinært verft ? Det er jo ingen mulighet i den sivile skipsfarten å drive butikk med et fartøy som ligger snart halve sin levetid på verksted.

image.png

Chiefengineer

Chiefengineer

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Oslo-klassen var ikke spesielt automatisert, og maskinbesetningen ombord (og forsåvidt mannskapet ellers) har mer enn en rolle, spesielt under klart skip og havarialarm. 

 

På alle seilende skip har stillingene beredskapsoppgaver iht. alarminstruks, noe som betinger mer enn en rolle. Dette er ikke spesielt for militærfartøyer.

 

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Det utføres selvfølgelig kontinuerlig vedlikehold av det som kan gjøres vedlikehold på under seilas og normal drift.

 

Det kommer fram at man bruker 3 måneder hvert år til å ligge i ro for vedlikehold. I tillegg bruker man et helt år på en 5-års klassing/vedlikehold. Dette fremstår som hinsides all fornuft, vedlikeholdsbehovet på et slikt skip sett i betraktning og helt fjernt fra tidsforbruket for klassing og vedlikehold på sivile skip med langt høyere slitasje og driftstid pr. år. Spesielt når det kommer fram at større oppgraderinger (livsløpsforlengelse etc.)  krever ytterligere nedetid i tillegg til dette.

 

Hvordan er det mulig at et slikt fartøy i løpet av en 5-års periode ligger 2 år på verksted for vedlikehold ? Er effektiviteten på egen vedlikeholdsavdeling så ekstremt mye dårligere enn for et ordinært verft ? Det er jo ingen mulighet i den sivile skipsfarten å drive butikk med et fartøy som ligger snart halve sin levetid på verksted.

image.png



×
×
  • Create New...