Jump to content

Edit History

fjordgrynt

fjordgrynt

Seilerslask skrev 31 minutter siden:

Faren for bevisforspillelse er i praksis fraværende, og det er uansett ikke navigatørene som sendes ombord, men maskin og våpenteknisk. Dine øvrige kommentarer er ikke verdt et svar.

Det er mange som mener mye, noen uten å engang ha satt sin fot ombord på et militærfartøy av nyere dato enn 196x (hei @Chiefengineer! ). Det blir nesten litt tragikomisk.

Det viktigste nå blir nok å prøve å få konservert de store skipstekniske installasjonene man kan ha et håp om å berge, typisk dieselmaskineri i generatorer og til fremdrift. Likevel må man nok bytte ut "alt rundt", og jeg er veld spent på om giret har overlevd dette oppholdet under vann.

 

Det er mye som kommer til å gå parallelt når de får skuta tilbake til HOS, eksempelvis: fjerning av ammunisjon, undersøkelse av skroget, konservering av tyngre maskineri, konservering og berging av tekniske komponenter ellers (selv om disse nok er "too far gone").

 

Kommentaren fra BOA om at det var betydelige luftlommer i fartøyet gir meg et visst håp om at noen av de våpentekniske rommene har forblitt vanntette, men det blir vel neppe offentliggjort mer informasjon om dette med det første.

Alle som har kjennskap til forsvaret  - etter 6 mnd i saltvannn er "tekniske komponenter" ødelagt. All drill i forsvaret baserer seg på daglig vedlikehold av våpensystemer og tekniske innretninger - det er ingenting ombord som er konservert med tanke på langvaring fravær av vernepliktiges villige hender med pussekluten. Det er ingenting - jeg gjentar - ingenting - som kan berges og føres videre. Hele redningsaksjonen er satt i scene av overfølsomme admiraler - som ikke har noen tanke for kostnadene for storsamfunnet. Og at forsvarsministeren bare sitter og ser på galskapen - vel, det er snart valg.

 

Uten at det hjelper så mye - for her i landet stemmer man på partiprogrammer - ikke person. I teorien fornuftig - men ikke i praksis.

fjordgrynt

fjordgrynt

Seilerslask skrev 12 minutter siden:

Faren for bevisforspillelse er i praksis fraværende, og det er uansett ikke navigatørene som sendes ombord, men maskin og våpenteknisk. Dine øvrige kommentarer er ikke verdt et svar.

Det er mange som mener mye, noen uten å engang ha satt sin fot ombord på et militærfartøy av nyere dato enn 196x (hei @Chiefengineer! ). Det blir nesten litt tragikomisk.

Det viktigste nå blir nok å prøve å få konservert de store skipstekniske installasjonene man kan ha et håp om å berge, typisk dieselmaskineri i generatorer og til fremdrift. Likevel må man nok bytte ut "alt rundt", og jeg er veld spent på om giret har overlevd dette oppholdet under vann.

 

Det er mye som kommer til å gå parallelt når de får skuta tilbake til HOS, eksempelvis: fjerning av ammunisjon, undersøkelse av skroget, konservering av tyngre maskineri, konservering og berging av tekniske komponenter ellers (selv om disse nok er "too far gone").

 

Kommentaren fra BOA om at det var betydelige luftlommer i fartøyet gir meg et visst håp om at noen av de våpentekniske rommene har forblitt vanntette, men det blir vel neppe offentliggjort mer informasjon om dette med det første.

Alle som har kjennskap til forsvaret  - etter 6 mnd i saltvannn er "tekniske komponenter" ødelagt. All drill i forsvaret baserer seg på daglig vedlikehold av våpensystemer og tekniske innretninger - det er ingenting ombord som er konservert med tanke på langvaring fravær av vernepliktiges villige hender med pussekluten. Det er ingenting - jeg gjentar - ingenting - som kan berges og føres videre. Hele redningsaksjonen er satt i scene av overfølsomme admiraler - som ikke har noen tanke for kostnadene for storsamfunnet. Og at forsvarsministeren bare sitter og ser på galskapen - vel, det er snart valg.



×
×
  • Create New...