Jump to content

Edit History

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.

Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter  ut fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste gang at  06:10-avgangen fra Skudeneshavn ble innstilt pga. været. Ikke en eneste gang. Tunge kjøretøyer ble surret fast til dekket med kjettinger og strekkfisker - og så lot man det stå til ! Er det rart vi som bor her mimrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.

Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter  ut fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kjapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste gang at  06:10-avgangen fra Skudeneshavn ble innstilt pga. været. Ikke en eneste gang. Tunge kjøretøyer ble surret fast til dekket med kjettinger og strekkfisker - og så lot man det stå til ! Er det rart vi som bor her mimrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.

Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter  ut fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kjapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste gang at  06:10-avgangen fra Skudeneshavn ble innstilt pga. været. Ikke en eneste gang. Tunge kjøretøyer bøe surret fast til dekket - og så lot man det stå til ! Er det rart vi som bor her mimrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.

Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter  ut fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kjapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste gang at  06:10-avgangen fra Skudeneshavn ble innstilt pga. været. Ikke en eneste gang. Er det rart vi som bor her mimrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.

Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter  ur fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kjapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste av 06:10-avgangene fra Skudeneshavn som ble innstil pga. været. Ikke en eneste. Er det rart vi som bor her mindrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?

fjordgrynt

fjordgrynt

 Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen slik en av matrosene la den fram i sin tid. Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy.



×
×
  • Create New...