fjordgrynt
Jeg ser i noen poster at feil ved stabilisatorvingene kan være en medvirkende årsak. Som en digresjon fra sivil sjøfart kan jeg nevne at MF Fjordveien - som trafikkerte sambandet til Skudeneshavn i hine,hårde dager - også hadde slike stabilisatorer. Men etter 2 . gangs brudd ville ikke rederiet spandere mer på denslags luksus, og man seile i alle år ute. Dette er historen bak slik en av matrosene la den fram i sin tid.
Og det kunne være tøffe tak for en fergekaptein med full storm fra sør-vest, og signifikant bølgehøye på 8-10 meter ut fra Skudeneshavn - det var ganske vanlig. Da gikk MF Fjordveien mot været - og rundet av etter å ha kommet i ly av Kvitsøy. Det var skikkelige kapteiner som styrte skuta dengangen. Jeg kan ikke huske en eneste gang at 06:10-avgangen fra Skudeneshavn ble innstilt pga. været. Ikke en eneste gang. Tunge kjøretøyer ble surret fast til dekket med kjettinger og strekkfisker - og så lot man det stå til ! Er det rart vi som bor her mimrer tilbake til "den fine tiden" med ferjerute ?