Ventus
1 hour ago, Komodo said:Marginene er ikke særskilt for KNM, det er for alle andre som ferdes på sjøen. Og nettopp større marginer hadde Sola hatt mulighet til å gi annen trafikk i denne situasjonen. De kunne ha ventet til nordgående "konvoi" hadde passert, og deretter krysset leia og lagt seg styrbord. Det gjorde de ikke. Men det er også andre som ha bidratt til å krympe marginene for sikker ferdsel her. Hvis mange bidrar til å spise av marginene kan det bli fatalt dersom ett fartøy gjør en feil. Dersom alle bidrar til å øke marginene kan det være rom for at noen gjør feil uten at det får fatalt utfall.
Joda, jeg har fått med det, og jeg har ingen intensjon om å forsvare HIs inkompetente manøvrering den fatale kvelden. Noe du kanskje forstod ut fra den første setningen i det du siterte?
Din setning " Ja, hvis de ikke til syvende og sist innrømmer det er det jo helt vilt " (dårlig på qoutes)... jeg helt enig i.
Poenget var at uansett så kan man alltids øke marginen. Men ett sted / på et punkt er den ikke bare forsvarlig, tilstrekkelig, normal, ønskelig eller overflødig (stopp der det passer). Selv om man kan alltids peke på at den skulle være større, var den så enormt stor nok (!) for et KNM skip - at det å peke på det er (nesten) litt flaut (ikke for deg, for KNM....)
Blir som å på veien si at det bør være minst 100m mellom kjørefeltene. Klart det hjelper. Men da starter man helt feil sted strengt tatt.... ift. de normalt kapable med 4 hjul der ute.
Lagt til bilde: