Jump to content

Edit History

Gunga Din

Gunga Din

Komodo skrev for 3 timer siden:

Kloke ord som vanlig Gunga :thumbsup:

Bet meg imidlertid merke i denne setningen ang. fartøy som er hemmet av sitt dypgående:

Har Sola utvist "særlig forsiktighet" når de velger å kaste loss og legge nordover på det tidspunktet de gjorde, og uten å legge seg styrbord i leia?

Det er alltid lett å være etterklok...........

hvorfor gjorte han det og det når han kunne gjort dette! :smiley:

Har Sola utvist «særlig forsiktighet».........

jeg har ikke hørt VTS-samtalen innen Sola legger loss......normalt kaller de opp VTSn 10-15min for avgang, og i tillegg også da de legger loss. Vet Sola att det kommer ett ‘møte’, en båt uten AIS....da de går fra kai?

Vad vet Sola om trafikken, dette bruker VTSn opplyse om

av radarbildene framgår att Sola hele tiden dreier mot SB......man ser det på vektoren, med en hake lengst fram.

Sola går med 6-7 knop med en slepe båt som assistanse, koblet i aktern.

Losen på Sola er den som viser størst forsiktighet, mener jeg...

det er han som først ser faren, og prøver å gjøre HI oppmerksom på situasjonen.

han har selv begrenset evne att manøvrere.....

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

om det er rett av TS Sola att føre denne lanternekombinasjonen blir ju ett annet spm?

.....hemmet av sitt dypgående.

(I den andre tråden her på BP, diskuteres side opp og ned om trange farvann og definisjonen av dette, det finnes ikke noen

definisjon av trange farvann......det er den enkelte situasjonen som avgjør dette)

men da det kommer til ‘hemmet av sitt dypgående’, så finnes det en definisjon.

betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Når jeg skrev i morse....så tenkte jeg på hvor de befant seg ved kollisjonen.....og der har Sola mulighet att gå lenger SB, som jeg ser det........sen straks sydvest Fedje så blir det veldi trangt for en supertanker....så absolutt kan hun vare hemmet av sitt dypgående.

sen etter ha lest på norske særregler.......så er svaret givet:smiley:

Regel 48. Spesielle signaler for tankskip

Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28.

Gunga Din

Gunga Din

Komodo skrev for 3 timer siden:

Kloke ord som vanlig Gunga :thumbsup:

Bet meg imidlertid merke i denne setningen ang. fartøy som er hemmet av sitt dypgående:

Har Sola utvist "særlig forsiktighet" når de velger å kaste loss og legge nordover på det tidspunktet de gjorde, og uten å legge seg styrbord i leia?

Det er alltid lett å være etterklok...........

hvorfor gjorte han det og det når han kunne gjort dette! :smiley:

Har Sola utvist «særlig forsiktighet».........

jeg har ikke hørt VTS-samtalen innen Sola legger loss......normalt kaller de opp VTSn 10-15min for avgang, og i tillegg også da de legger loss. Vet Sola att det kommer ett ‘møte’, en båt uten AIS....da de går fra kai?

Vad vet Sola om trafikken, dette bruker VTSn opplyse om

av radarbildene framgår att Sola hele tiden dreier mot SB......man ser det på vektoren, med en hake lengst fram.

Sola går med 6-7 knop med en slepe båt som assistanse, koblet i aktern.

Losen på Sola er den som viser størst forsiktighet, mener jeg...

det er han som først ser faren, og prøver å gjøre HI oppmerksom på situasjonen.

han har selv begrenset evne att manøvrere.....

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

om det er rett av TS Sola att føre denne lanternekombinasjonen blir ju ett annet spm?

.....hemmet av sitt dypgående.

(I den andre tråden her på BP, diskuteres side opp og ned om trange farvann og definisjonen av dette, det finnes ikke noen

definisjon av trange farvann......det er den enkelte situasjonen som avgjør dette)

men da det kommer til ‘hemmet av sitt dypgående’, så finnes det en definisjon.

betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Når jeg skrev i morse....så tenkte jeg på hvor de befant seg ved kollisjonen.....og der har Sola mulighet att gå lenger SB, som jeg ser det........sen straks sydvest Fedje så blir det veldi trangt for en supertanker....så absolutt kan hun vare hemmet av sitt

dypgående.

sen etter ha lest på norske særregler.......så er svaret givet:smiley:

Regel 48. Spesielle signaler for tankskip

Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28.

• Create New...