Jump to content

Edit History

Rolf

Rolf

Sola TS – loa 249,97m, breadth 44,03m, 112.939 dwt

Lastekapasitet ca 105.000mt råolje på ca 15,02 m dypgående. Klassifiseres som en såkalt «Aframax».

Førte 3 rundtlysende røde lanterner, ref Regel 28

 

 

Noen tanker om hva som skjer om bord på Sola TS på natten rundt kl 03.00

  • Sola TS ferdig tillastet, skipsagent og Stureterminalen utferdiger lastepapirer.
  • Papirer klare, Sola TS melder klar for avgang til alle parter inkl. terminal, taubåter og VTS
  • Solat TS blir klarert for avgang av VTS og los?
  • Taubåter standby, vinsjer og bollards bemannet på Sola TS.
  • Kl. 03.43 Sola TS går fra kai.
  • 3 x røde lanterner tent, dekkslys tent under arbeide med å klargjøre, dvs få inn og på plass alle trosser, flere folk på dekket på Sola TS
  • Sola TS forflyttes i meget sakte fart 3-5? knop ut i leia av slepebåter
  • Sola TS vendes, lines opp på riktig kurs og begynner å bevege seg nordover, stadig under slep.
  • Kl 04.02, dvs 19 minutter etter de kastet loss smeller det. Sola TS har på den tiden rukket å bevege seg omtrent 2 skiplengder ut i leia og anslagsvis 4-5 skipslengder nordover. Man har blitt oppmerksom på et fartøy som kommer sørover i stor fart, søker opplysning fra VTS og anroper fartøyet med anmodning om at det gjør tiltak for å unngå kollisjon. Pga egen hastighet 7? knop og størrelse/treghet er det i praksis fånyttes å gjøre noe som helst. Antar dekksgjengen fremdeles holdt på med klargjøring for sjøreisen så dekksslys var nødvendig.

 

Tankskipstrafikken til/fra Sture pågår døgnet rundt. Sola TS var på timecharter til Statoil/Equinor og hadde vært på Sture flere ganger, losen må ha vært med på hundrevis av anløp på Sture.

Jeg antar at disse tankskipskolossene, når de holder på med havnemanøver/er under slep, har en slags preferanse hos VTS. De har stort dypgående og beveger seg sent og kan vanskelig manøvrere unna andre fartøy, i kraft av sin størrelse og iboende treghet. Og fører derfor 3 x røde lanterner. At Sola TS skulle stukket fra kai uten å informere VTS først er utenkelig.

 

Her er et bilde som viser trafikken utenfor Sture nå i formiddag. Man ser at der er mere plass inn mot fastlandet men både sør og nord for Sture så blir leia innsnevret slik at alle fartøyene på bildet ligger i en naturlig kurslinje.

Sture1.jpg.8f2ea253ef66e7595c19d4bbfc3684d2.jpg

 

 

Her er et såkalt «density map» fra Marine Traffic som viser hvor tankskip i samme størrelse stort sett seiler.

290080675_Sture2density.jpg.a042d30beb47501d67fa91499bf7d41b.jpg

 

Her et VGs grafiske oppsummering av situasjonen

720990921_Sture3VGtidsforlp.jpg.cbd8a6e1e29e38ac8689901a3389c7ff.jpg

 

Med dette i bakhodet tenker jeg at Sola TS ikke hadde satt sjøreisen men fremdeles var i ferd med å unnagjøre havnemanøver, med taubåt hengende akter, de var på en for sammenlignbare fartøy helt normal plass i leia, de førte signal som indikerte at andre fartøy burde holde unna, de var fullt belyst pga at det ble arbeidet på dekk (intern HMS?) og de hadde veldig liten mulighet til selv å forflytte seg unna kurslinjen de holdt, innenfor det tidsperspektiv det dreier seg om.

 

Her er det andre parter som må gå i seg selv og trolig allerede er fullt klar over hvilket ansvar deres handlinger eller mangel på handling hadde for utfallet.

 

 

 

Rolf

Rolf

Sola TS – loa 249,97m, breadth 44,03m, 112.939 dwt

Lastekapasitet ca 105.000mt råolje på ca 15,02 m dypgående. Klassifiseres som en såkalt «Aframax».

Førte 3 rundtlysende røde lanterner, ref Regel 28

 

 

Noen tanker om hva som skjer om bord på Sola TS på natten rundt kl 03.00

  • Sola TS ferdig tillastet, skipsagent og Stureterminalen utferdiger lastepapirer.
  • Papirer klare, Sola TS melder klar for avgang til alle parter inkl. terminal, taubåter og VTS
  • Solat TS blir klarert for avgang av VTS og los?
  • Taubåter standby, vinsjer og bollards bemannet på Sola TS.
  • Kl. 03.43 Sola TS går fra kai.
  • 3 x røde lanterner tent, dekkslys tent under arbeide med å klargjøre, dvs få inn og på plass alle trosser, flere folk på dekket på Sola TS
  • Sola TS forflyttes i meget sakte fart 3-5? knop ut i leia av slepebåter
  • Sola TS vendes, lines opp på riktig kurs og begynner å bevege seg nordover, stadig under slep.
  • Kl 04.02, dvs 19 minutter etter de kastet loss smeller det. Sola TS ha på den tiden rukket å bevege seg omtrent 2 skiplengder ut i leia og anslagsvis 4-5 skipslengder nordover. Man har blitt oppmerksom på et fartøy som kommer sørover i stor fart, søker opplysning fra VTS og anroper fartøyet med anmodning om at det gjør tiltak for å unngå kollisjon. Pga egen hastighet 7? knop og størrelse/treghet er det i praksis fånyttes å gjøre noe som helst. Antar dekksgjengen fremdeles holdt på med klargjøring for sjøreisen så dekksslys var nødvendig.

 

Tankskipstrafikken til/fra Sture pågår døgnet rundt. Sola TS var på timecharter til Statoil/Equinor og hadde vært på Sture flere ganger, losen må ha vært med på hundrevis av anløp på Sture.

Jeg antar at disse tankskipskolossene, når de holder på med havnemanøver/er under slep, har en slags preferanse hos VTS. De har stort dypgående og beveger seg sent og kan vanskelig manøvrere unna andre fartøy, i kraft av sin størrelse og iboende treghet. Og fører derfor 3 x røde lanterner. At Sola TS skulle stukket fra kai uten å informere VTS først er utenkelig.

 

Her er et bilde som viser trafikken utenfor Sture nå i formiddag. Man ser at der er mere plass inn mot fastlandet men både sør og nord for Sture så blir leia innsnevret slik at alle fartøyene på bildet ligger i en naturlig kurslinje.

Sture1.jpg.8f2ea253ef66e7595c19d4bbfc3684d2.jpg

 

 

Her er et såkalt «density map» fra Marine Traffic som viser hvor tankskip i samme størrelse stort sett seiler.

290080675_Sture2density.jpg.a042d30beb47501d67fa91499bf7d41b.jpg

 

Her et VGs grafiske oppsummering av situasjonen

720990921_Sture3VGtidsforlp.jpg.cbd8a6e1e29e38ac8689901a3389c7ff.jpg

 

Med dette i bakhodet tenker jeg at Sola TS ikke hadde satt sjøreisen men fremdeles var i ferd med å unnagjøre havnemanøver, med taubåt hengende akter, de var på en for sammenlignbare fartøy helt normal plass i leia, de førte signal som indikerte at andre fartøy burde holde unna, de var fullt belyst pga at det ble arbeidet på dekk (intern HMS?) og de hadde veldig liten mulighet til selv å forflytte seg unna kurslinjen de holdt, innenfor det tidsperspektiv det dreier seg om.

 

Her er det andre parter som må gå i seg selv og trolig allerede er fullt klar over hvilket ansvar deres handlinger eller mangel på handling hadde for utfallet.

 

 

 



×
×
  • Create New...