Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

8 hours ago, Mouche said:

Siden krig ofte også foregår om natten så mener jeg det er påkrevd at forsvaret også øver om natten. Ja krigføring kan rett ogslett være slitsomt.

 

Klart, for å få realisme i øvingene er det nødvendig å øve natterstid, det er nødvendig å la utrent personell få øve seg, det er nødvendig å utsette mannskap for søvnmangel for deretter å la de håndtere skarpe våpen, det er nødvendig å la dra ned gardinene på brua og la personell få styre båten bare på instrumenter, eller vice versa - skru av all elektronikken og la personell styre båten bare på visuelle inntrykk - og samtidig skal det ikke gå på akkord med sikkerheten.  Hvordan kan det kombineres med god sikkerhet?  Redundans er en mulighet - å ha våkent og kompetent personell som bare følger med og griper inn ved behov, f.eks. når det virker innlysende at hverken den som holder utkikk, den som holder roret eller vaktsjef på brua har fått med seg at man er på kollisjonskurs med en saktegående Aframax-tanker.

 

Det er blitt diskutert litt på tråden om skipet faktisk var i en øvelsessituasjon eller ikke, så vidt jeg har skjønt er det en del usikkerhet omkring dette.  Burde ikke elektronikken (AIS-mottager og radar) gitt lydalarmer dersom den var påskrudd?

 

Denne hypotesen er vel omtrent like usannsynlig som alle andre hypoteser fremmet her: dette var en navigasjonsøvelse, folka på brua kjørte på visuelle signaler, radar og AIS-mottager var kun tilgjengelig på OPS-rommet.  Folkene på OPS fulgte ikke med på VHF-kommunikasjonen, de var klar over at HI var på kollisjonskurs med Sola, men anså det som helt usannsynlig at folka på brua ikke var i stand til å se tankskipet, de tok det for gitt at kursen ville bli endret, og fikk ikke varslet brua tidsnok.

 

Det er blitt nevnt flere ganger at det sannelig var flaks at de traff baugen på et solid tankskip.  Hadde tankskipet gått tvers over fjorden for å legge seg på styrbord side av leia (slik enkelte mener det burde ha gjort) hadde det vel blitt truffet på siden, noe som kunne vært langt mer katastrofalt.  Når fregatten ikke greier å se en aframax-tanker, så er det vel heller ikke sannsynlig at de greier å se f.eks. en passasjerbåt - alt i alt er det sannelig flaks at det ikke gikk liv med i denne ulykken.  Graden av inkompetanse er så høy at jeg nesten tviler på at fregatten ville være av noe som helst verdi i en krigssituasjon.  Jeg håper man lar vær å anskaffe en ny fregatt, fire fregatter i stedet for fem reduserer effektivt risikoen for fremtidige kollisjoner med sivil skipsfart, det innebærer reduserte kostnader og reduserte CO2-utslipp.

 

(hm, nå trollet jeg kanskje litt.  De av dere som blir provosert av de siste to setningene ... pust ut, jeg mener det kanskje ikke helt seriøst, og det er lite vits i å krangle om dette) :)

tobixen

tobixen

8 hours ago, Mouche said:

Siden krig ofte også foregår om natten så mener jeg det er påkrevd at forsvaret også øver om natten. Ja krigføring kan rett ogslett være slitsomt.

 

Klart, for å få realisme i øvingene er det nødvendig å øve natterstid, det er nødvendig å la utrent personell få øve seg, det er nødvendig å utsette mannskap for søvnmangel for deretter å la de håndtere skarpe våpen, det er nødvendig å la dra ned gardinene på brua og la personell få styre båten bare på instrumenter, eller vice versa - skru av all elektronikken og la personell styre båten bare på visuelle inntrykk - og samtidig skal det ikke gå på akkord med sikkerheten.  Hvordan kan det kombineres med god sikkerhet?  Redundans er en mulighet - å ha våkent og kompetent personell som bare følger med og griper inn ved behov, f.eks. når det virker innlysende at hverken den som holder utkikk, den som holder roret eller vaktsjef på brua har fått med seg at man er på kollisjonskurs med en saktegående Aframax-tanker.

 

Det er blitt diskutert litt på tråden om skipet faktisk var i en øvelsessituasjon eller ikke, så vidt jeg har skjønt er det en del usikkerhet omkring dette.  Burde ikke elektronikken (AIS-mottager og radar) gitt lydalarmer dersom den var påskrudd?

 

Denne hypotesen er vel omtrent like usannsynlig som alle andre hypoteser fremmet her: folka på brua kjørte på visuelle signaler, radar og AIS-mottager var kun tilgjengelig på OPS-rommet.  Folkene på OPS fulgte ikke med på VHF-kommunikasjonen, de var klar over at HI var på kollisjonskurs med Sola, men anså det som helt usannsynlig at folka på brua ikke var i stand til å se tankskipet, de tok det for gitt at kursen ville bli endret, og fikk ikke varslet brua tidsnok.

 

Det er blitt nevnt flere ganger at det sannelig var flaks at de traff baugen på et solid tankskip.  Hadde tankskipet gått tvers over fjorden for å legge seg på styrbord side av leia (slik enkelte mener det burde ha gjort) hadde det vel blitt truffet på siden, noe som kunne vært langt mer katastrofalt.  Når fregatten ikke greier å se en aframax-tanker, så er det vel heller ikke sannsynlig at de greier å se f.eks. en passasjerbåt - alt i alt er det sannelig flaks at det ikke gikk liv med i denne ulykken.  Graden av inkompetanse er så høy at jeg nesten tviler på at fregatten ville være av noe som helst verdi i en krigssituasjon.  Jeg håper man lar vær å anskaffe en ny fregatt, fire fregatter i stedet for fem reduserer effektivt risikoen for fremtidige kollisjoner med sivil skipsfart, det innebærer reduserte kostnader og reduserte CO2-utslipp.

 

(hm, nå trollet jeg kanskje litt.  De av dere som blir provosert av de siste to setningene ... pust ut, jeg mener det kanskje ikke helt seriøst, og det er lite vits i å krangle om dette) :)

tobixen

tobixen

8 hours ago, Mouche said:

Siden krig ofte også foregår om natten så mener jeg det er påkrevd at forsvaret også øver om natten. Ja krigføring kan rett ogslett være slitsomt.

 

Klart, for å få realisme i øvingene er det nødvendig å øve natterstid, det er nødvendig å la utrent personell få øve seg, det er nødvendig å utsette mannskap for søvnmangel for deretter å la de håndtere skarpe våpen, det er nødvendig å la dra ned gardinene på brua og la personell få styre båten bare på instrumenter, eller vice versa - skru av all elektronikken og la personell styre båten bare på visuelle inntrykk - og samtidig skal det ikke gå på akkord med sikkerheten.  Hvordan kan det kombineres med god sikkerhet?  Redundans er en mulighet - å ha våkent og kompetent personell som bare følger med og griper inn ved behov, f.eks. når det virker innlysende at hverken den som holder utkikk, den som holder roret eller vaktsjef på brua har fått med seg at man er på kollisjonskurs med en saktegående Aframax-tanker.

 

Det er blitt diskutert litt på tråden om skipet faktisk var i en øvelsessituasjon eller ikke, så vidt jeg har skjønt er det en del usikkerhet omkring dette.  Burde ikke elektronikken (AIS-mottager og radar) gitt lydalarmer dersom den var påskrudd?

 

Denne hypotesen er vel omtrent like usannsynlig som alle andre hypoteser fremmet her: folka på brua kjørte på visuelle signaler, radar og AIS-mottager var kun tilgjengelig på OPS-rommet.  Folkene på OPS fulgte ikke med på VHF-kommunikasjonen, de var klar over at HI var på kollisjonskurs med Sola, men anså det som helt usannsynlig at folka på brua ikke var i stand til å se tankskipet, de tok det for gitt at kursen ville bli endret, og fikk ikke varslet brua tidsnok.

 

Det er blitt nevnt flere ganger at det sannelig var flaks at de traff baugen på et solid tankskip.  Hadde tankskipet gått tvers over fjorden for å legge seg på styrbord side av leia (slik enkelte mener det burde ha gjort) hadde det vel blitt truffet på siden, noe som kunne vært langt mer katastrofalt.  Når fregatten ikke greier å se en aframax-tanker, så er det vel heller ikke sannsynlig at de greier å se f.eks. en passasjerbåt - alt i alt er det sannelig flaks at det ikke gikk liv med i denne ulykken.  Graden av inkompetanse er så høy at jeg nesten tviler på at fregatten ville være av noe som helst verdi i en krigssituasjon.  Jeg håper man lar vær å anskaffe en ny fregatt, fire fregatter i stedet for fem reduserer effektivt risikoen for fremtidige kollisjoner med sivil skipsfart, det innebærer reduserte kostnader og reduserte CO2-utslipp.

tobixen

tobixen

7 hours ago, Mouche said:

Siden krig ofte også foregår om natten så mener jeg det er påkrevd at forsvaret også øver om natten. Ja krigføring kan rett ogslett være slitsomt.

 

Klart, for å få realisme i øvingene er det nødvendig å øve natterstid, det er nødvendig å la utrent personell få øve seg, det er nødvendig å utsette mannskap for søvnmangel for deretter å la de håndtere skarpe våpen, det er nødvendig å la dra ned gardinene på brua og la personell få styre båten bare på instrumenter, eller vice versa - skru av all elektronikken og la personell styre båten bare på visuell input - og samtidig skal det ikke gå på akkord med sikkerheten.  Hvordan kan det kombineres med god sikkerhet?  Redundans er en mulighet - å ha våkent og kompetent personell som bare følger med og griper inn ved behov, f.eks. når det virker innlysende at hverken den som holder utkikk, den som holder roret eller vaktsjef på brua har fått med seg at man er på kollisjonskurs med en saktegående Aframax-tanker.

 

Det er blitt diskutert litt på tråden om skipet faktisk var i en øvelsessituasjon eller ikke, så vidt jeg har skjønt er det en del usikkerhet omkring dette.  Burde ikke elektronikken (AIS-mottager og radar) gitt lydalarmer dersom den var påskrudd?

 

Denne hypotesen er vel omtrent like usannsynlig som alle andre hypoteser fremmet her: folka på brua kjørte på visuelle signaler, radar og AIS-mottager var kun tilgjengelig på OPS-rommet.  Folkene på OPS fulgte ikke med på VHF-kommunikasjonen, de var klar over at HI var på kollisjonskurs med Sola, men anså det som helt usannsynlig at folka på brua ikke var i stand til å se tankskipet, de tok det for gitt at kursen ville bli endret, og fikk ikke varslet brua tidsnok.

 

Det er blitt nevnt flere ganger at det sannelig var flaks at de traff baugen på et solid tankskip.  Hadde tankskipet gått tvers over fjorden for å legge seg på styrbord side av leia (slik enkelte mener det burde ha gjort) hadde det vel blitt truffet på siden, noe som kunne vært langt mer katastrofalt.  Når fregatten ikke greier å se en aframax-tanker, så er det vel heller ikke sannsynlig at de greier å se f.eks. en passasjerbåt - alt i alt er det sannelig flaks at det ikke gikk liv med i denne ulykken.  Graden av inkompetanse er så høy at jeg nesten tviler på at fregatten ville være av noe som helst verdi i en krigssituasjon.  Jeg håper man lar vær å anskaffe en ny fregatt, fire fregatter i stedet for fem reduserer effektivt risikoen for fremtidige kollisjoner med sivil skipsfart, det innebærer reduserte kostnader og reduserte CO2-utslipp.



×
×
  • Create New...