Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

14 hours ago, lurvetass said:

Er det fortsatt samme holdning blandt offiserene?

Jeg minnes to episoder fra militæret ... men det er jo en stund siden.  Faktisk så lenge siden at vi fremdeles brukte faks, symmetriske kryptonøkler på hulltape samt at vi hadde offiserer som sprang rundt for å skifte radiorør i elektronikken (vel, for meg var faksen avlegs allerede da den ble introdusert, det var etter Zimmermann lanserte PGP, og det var dekader etter at resten av samfunnet hadde gått vekk fra hullkort og radiorør, but I digress).

En vanlig vernepliktig kom i skade for å fakse en bruksanvisning for noe utstyr vi hadde - bruksanvisningen var gradert "begrenset" og det var å anse som kompromitering ettersom den ble fakset over ukryptert telefonlinje.  Det ble et stort rabalder av det, jeg regner med at han ble refset, og det ble masse skjemavelde som måtte fylles ut.

En kaptein kom inn til oss med en utskrift fra radaren, det skulle fakses sa han.  Utskriften var ikke stemplet med rødt, men så vidt jeg kunne skjønne var alt av utskrifter fra dét systemet per definisjon "hemmelig".  Utskriften var fra en russisk rakettoppskytning og avslørte dermed hvor godt eller dårlig vi kunne observere slikt.  Jeg nektet selvfølgelig å sende det på faksen, men da fikk jeg så ørene flagret, han var kaptein og jeg var bare menig må vite, ordrer skulle utføres, uten spørsmål.  Jeg tok utskriften med til min nærmeste overordnede (også kaptein), han sa at ... "dersom kaptein X sier at dette skal fakses, så er det per definisjon ugradert".

Riktignok ikke relatert til sikkerhet som sådan ... annet enn eventuelt, rikets sikkerhet.

tobixen

tobixen

14 hours ago, lurvetass said:

Er det fortsatt samme holdning blandt offiserene?

Jeg minnes to episoder fra militæret ... men det er jo en stund siden.  Faktisk så lenge siden at vi fremdeles brukte faks, symmetriske kryptonøkler på hulltape samt at vi hadde offiserer som sprang rundt for å skifte radiorør i elektronikken (vel, for meg var faksen avlegs allerede da den ble introdusert, det var etter Zimmermann lanserte PGP, og det var dekader etter at resten av samfunnet hadde gått vekk fra hullkort og radiorør, but I digress).

En vanlig vernepliktig kom i skade for å fakse en bruksanvisning for noe utstyr vi hadde - bruksanvisningen var gradert "begrenset" og det var å anse som kompromitering ettersom den ble fakset over ukryptert telefonlinje.  Det ble et stort rabalder av det, jeg regner med at han ble refset, og det ble masse skjemavelde som måtte fylles ut.

En kaptein kom inn til oss med en utskrift fra radaren, det skulle fakses sa han.  Utskriften var ikke stemplet med rødt, men så vidt jeg kunne skjønne var alt av utskrifter fra dét systemet per definisjon "hemmelig".  Utskriften var fra en russisk rakettoppskytning og avslørte dermed hvor godt eller dårlig vi kunne observere slikt.  Jeg nektet selvfølgelig å sende det på faksen, men da fikk jeg så ørene flagret, han var kaptein og jeg var bare menig må vite.  Jeg tok utskriften med til min nærmeste overordnede (også kaptein), han sa at ... "dersom kaptein X sier at dette skal fakses, så er det per definisjon ugradert".

Riktignok ikke relatert til sikkerhet som sådan ... annet enn eventuelt, rikets sikkerhet.

• Create New...