Jump to content

Edit History

Seilerslask

Seilerslask

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Tenker en rapport som vedrører skadestabiliteten på fregatten vil være interessant lesning. Hendelsen skulle selvfølgelig ha vært unngått og aldri hendt men om fregatten sank med en skade den normalt skulle overlevd så er det også meget oppsiktsvekkende.

Ja, jeg husker jeg fulgte hendelsen på TV og ble bare mer og mer oppgitt over hvorfor HI sank. Det var jo tidlig opplagt hvordan båten var skadet (for oss som kjenner fartøyene godt), og etter det jeg kunne se så skulle båten ikke sunket. Den skulle faktisk om nødvendig kunne gått for egen maskin til nærmeste havn via nedsenkbar baugthruster.

 

Sjøholken skrev 54 minutter siden:

Jeg håper ikke de blir med på britenes eller amerikanernes prosjekter. Du skal lete lenge etter mer konservativ tenkning.

Det jeg mener er at de er proppfulle av eldgammel teknologi, funket det på 50-60-70 tallet, så funker det nå. Det er klart de har endel nyskapende greier også, men har vært ombord på dem, og kjenner igjen masse utstyr fra krigens dager, spesielt på elektro. 

Jeg tror ikke vi skal male fanden på veggen om hvordan de ligger an teknologisk på de nye destroyer/fregatt-klassene som bygges nå.

I motsetning til Nansen-klassen, så tåler jo båtene til amerikanerne å kose litt på handelsfartøyer også :giggle: ... og ikke bare på grunn av design, men også fordi de har nok folk til å drive effektiv havaritjeneste ombord. Lean Manning Concept var en ganske grov bommert.

 

Sjøholken skrev 54 minutter siden:

Jeg tror at vi kunne fått noen meget bra fartøy gjennom Navantia, de kjenner oss, kjenner til kravene og vi kjenner dem. Når de bygde Nansen klassen så lærte verftet der nede utrolig mye, de ble meget dyktige i alle disipliner mot etterhvert.

Ulempen er at det vil kreve en stor organisasjon i forsvarsmateriell...og det kan bli vanskelig å få til.

Vel... vi som tok over FN brukte jævlig mye tid og energi på å få et noenlunde godt fartøy ut derfra, det skulle bare mangle at det ble bedre innen de siste båtene ble overlevert. Jeg har dessverre opparbeidet meg en dyp skepsis mot spanjolene etter mine opplevelser der nede.

Ellers kunne vi godt bestilt 3-4 av de nye DDG'ene til koreanerne, de har hvertfall nok våpenlast til å gi russerne magesår :saint:

 

Sholsen58 skrev 6 minutter siden:

Hva med mannskapssituasjonen? Er jo for lite ressurser allerede på området. Blir vel problematisk å bemanne disse skipene.

Det er vel fortsatt problematisk... jeg har lest litt rapporter om styrkeproduksjon i årene 2005-2017 og det er jo direkte skremmende hva som har skjedd i årene etter 2010. Mange meninger om hvorfor og hva som kan gjøres for å fikse det, tror ikke det finnes en fasit her.

Seilerslask

Seilerslask

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Tenker en rapport som vedrører skadestabiliteten på fregatten vil være interessant lesning. Hendelsen skulle selvfølgelig ha vært unngått og aldri hendt men om fregatten sank med en skade den normalt skulle overlevd så er det også meget oppsiktsvekkende.

Ja, jeg husker jeg fulgte hendelsen på TV og ble bare mer og mer oppgitt over hvorfor HI sank. Det var jo tidlig opplagt hvordan båten var skadet (for oss som kjenner fartøyene godt), og etter det jeg kunne se så skulle båten ikke sunket. Den skulle faktisk om nødvendig kunne gått for egen maskin til nærmeste havn via nedsenkbar baugpropell.

 

Sjøholken skrev 48 minutter siden:

Jeg håper ikke de blir med på britenes eller amerikanernes prosjekter. Du skal lete lenge etter mer konservativ tenkning.

Det jeg mener er at de er proppfulle av eldgammel teknologi, funket det på 50-60-70 tallet, så funker det nå. Det er klart de har endel nyskapende greier også, men har vært ombord på dem, og kjenner igjen masse utstyr fra krigens dager, spesielt på elektro. 

Jeg tror ikke vi skal male fanden på veggen om hvordan de ligger an teknologisk på de nye destroyer/fregatt-klassene som bygges nå.

I motsetning til Nansen-klassen, så tåler jo båtene til amerikanerne å kose litt på handelsfartøyer også :giggle: ... og ikke bare på grunn av design, men også fordi de har nok folk til å drive effektiv havaritjeneste ombord. Lean Manning Concept var en ganske grov bommert.

 

Sjøholken skrev 48 minutter siden:

Jeg tror at vi kunne fått noen meget bra fartøy gjennom Navantia, de kjenner oss, kjenner til kravene og vi kjenner dem. Når de bygde Nansen klassen så lærte verftet der nede utrolig mye, de ble meget dyktige i alle disipliner mot etterhvert.

Ulempen er at det vil kreve en stor organisasjon i forsvarsmateriell...og det kan bli vanskelig å få til.

Vel... vi som tok over FN brukte jævlig mye tid og energi på å få et noenlunde godt fartøy ut derfra, det skulle bare mangle at det ble bedre innen de siste båtene ble overlevert. Jeg har dessverre opparbeidet meg en dyp skepsis mot spanjolene etter mine opplevelser der nede.

Ellers kunne vi godt bestilt 3-4 av de nye DDG'ene til koreanerne, de har hvertfall nok våpenlast til å gi russerne magesår :saint:

 

Sholsen58 skrev Just now:

Hva med mannskapssituasjonen? Er jo for lite ressurser allerede på området. Blir vel problematisk å bemanne disse skipene.

Det er vel fortsatt problematisk... jeg har lest litt rapporter om styrkeproduksjon i årene 2005-2017 og det er jo direkte skremmende hva som har skjedd i årene etter 2010. Mange meninger om hvorfor og hva som kan gjøres for å fikse det, tror ikke det finnes en fasit her.



×
×
  • Create New...