Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 11/25/2019 at 6:38 PM, Komodo said:

Du gir uttrykk for at de var sikre på hvor de var og hva de så, der er vi ikke enige. 

Det var noen som gav uttrykk for at mannskapet på Helge Ingstad slettes ikke var sikre på egen posisjon.

Det var vel en av mine tanker også første gang jeg hørte lydloggen fra VHF'en ... han som svarte var skråsikker på at "ja" var rette svaret på "Helge Ingstad, er det du som kommer her?", men da han ble bedt om å ta styrbord hørtes han svært usikker ut - det hørtes det ut som at han hadde omtrent null oversikt over basale ting som deres egen posisjon.

Allikevel ser jeg ikke bort fra at de hadde stålkontroll over egen posisjon - og jeg finner det slettes ikke sannsynliggjort at de straks ville lagt om til styrbord dersom de hadde vært helt sikre på at farvannet på styrbord side var rent.

tobixen

tobixen

On 11/25/2019 at 6:38 PM, Komodo said:

Du gir uttrykk for at de var sikre på hvor de var og hva de så, der er vi ikke enige. 

Det var noen som gav uttrykk for at mannskapet på Helge Ingstad slettes ikke var sikre på egen posisjon.

Det var vel en av mine tanker også første gang jeg hørte lydloggen fra VHF'en ... han som svarte var skråsikker på at "ja" var rette svaret på "Helge Ingstad, er det du som kommer her?", men da han ble bedt om å ta styrbord høres det ut som at han hadde omtrent null oversikt over basale ting som deres egen posisjon.

Allikevel ser jeg ikke bort fra at de hadde stålkontroll over egen posisjon - og jeg finner det slettes ikke sannsynliggjort at de straks ville lagt om til styrbord dersom de hadde vært helt sikre på at farvannet på styrbord side var rent.

• Create New...