Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

nie skrev On 26.11.2019 at 18.07:

Denne praksisen med kraftig dekksbelysning virker jo nokså unødvendig. 

Det finnes jo idag svært mye fint innen hodelykter med god batterikapasitet som gir vidvinklet, jevnt og godt lys og som burde fungere fint for å få utført rutinearbeidet som dekksarbeiderne på Sola TS ble satt til.

Det burde være unødvendig å ta nattsynet fra « halve Hjeltefjorden».

 

Det burde gå an å belyse de områder som trenger belysning uten å belyse hele Hjeltefjorden. Belysning av områder utenfor fartøyet gir liten relevans for sikkert dekksarbeid, med mindre noen ramler i sjøen.

Både plassering av flomlys og utførelsen av flomlys for dekksarbeid trenger heller ikke å utføres slik at det kamuflerer lanterner, eller blende alle andre.

At Sola er konstruert slik, er ikke et argument for at det fortsatt må være slik. Heller ikke et eksempel på at det er 'best practise'. Det er rom for forbedringer. Både plassering av lyskastere og evt blending av sektorer / områder man ikke trenger lys på.

 

Men det er heller ingen grunn for å renne inn i et uheldig opplyst objekt.?

Havarita

Havarita

nie skrev On 26.11.2019 at 18.07:

Denne praksisen med kraftig dekksbelysning virker jo nokså unødvendig. 

Det finnes jo idag svært mye fint innen hodelykter med god batterikapasitet som gir vidvinklet, jevnt og godt lys og som burde fungere fint for å få utført rutinearbeidet som dekksarbeiderne på Sola TS ble satt til.

Det burde være unødvendig å ta nattsynet fra « halve Hjeltefjorden».

 

Det burde gå an å belyse de områder som trenger belysning uten å belyse hele Hjeltefjorden. Belysning av områder utenfor fartøyet gir liten relevans for sikkert dekksarbeid.

Både plassering av flomlys og utførelsen av flomlys for dekksarbeid trenger heller ikke å utføres slik at det kamuflerer lanterner, eller blende alle andre.

At Sola er konstruert slik, er ikke et argument for at det fortsatt må være slik. Heller ikke et eksempel på at det er 'best practise'. Det er rom for forbedringer. Både plassering av lyskastere og evt blending av sektorer / områder man ikke trenger lys på.

 

Men det er heller ingen grunn for å renne inn i et uheldig opplyst objekt.?

Havarita

Havarita

nie skrev On 26.11.2019 at 18.07:

Denne praksisen med kraftig dekksbelysning virker jo nokså unødvendig. 

Det finnes jo idag svært mye fint innen hodelykter med god batterikapasitet som gir vidvinklet, jevnt og godt lys og som burde fungere fint for å få utført rutinearbeidet som dekksarbeiderne på Sola TS ble satt til.

Det burde være unødvendig å ta nattsynet fra « halve Hjeltefjorden».

 

Det burde gå an å belyse de områder som trenger belysning uten å belyse hele Hjeltefjorden.

Både plassering av flomlys og utførelsen av flomlys for dekksarbeid trenger ikke å utføres slik at det kamuflerer lanterner, eller blende alle andre.

At Sola er konstruert slik, er ikke et argument for at det fortsatt må være slik. Heller ikke et eksempel på at det er 'best practise'. Det er rom for forbedringer. Både plassering av lyskastere og evt blending av sektorer man ikke trenger lys på.

 

Men det er heller ingen grunn for å renne inn i et uheldig opplyst objekt.?



×
×
  • Create New...