Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

On 11/27/2019 at 6:32 AM, Sjøholken said:

Det er også en mentalitet i marinen som sier "dette klarer vi", ganske typisk norsk. Vi skal klare å gjøre jobben med det vi har osv.... dette er egentlig en god mentalitet, men den kan fort bagatellisere feil og mangler. Ved at alle kun fokuserer på løsninger, blir det for lite oppmerksomhet på viktige feil og mangler.

 

Hvis man for eksempel har en feil på fremdriftslinjen, så er det forkus på at vi klarte å utbedre den, og feilene alvorlighetsgrad kan fort bli uteglemt etter utbedring.

 

Denne mentaliteten er med på få frem vinnerskallen i oss, og fokusere på løsninger. Det er viktig når konseptet er Lean manning på ett så avansert skip. Men det kan fort gå på bekostning av sikkerhet....

 

Jeg har selv i hvertfall aldri vært innom en bransje som har mer tid til internt å gi og bearbeide tilbakemeldinger. Det er en integrert del av ledelse i blått/grønt.  Her her man en fredstidsøvelse og klarer å - med NATO godkjenning (?) - ift. operativ status å renne ned ett sivilt skip. En kan jo lure på egnethet hvis krigsfot...

 

Om man ikke heller klarer dette med tilbakemelding/læring er det enda et symptom på at noe er galt.  igjen er det et lederansvar å ha oversikt og å styre sikker og robust kurs..  i flere dimensjoner.

Ventus

Ventus

On 11/27/2019 at 6:32 AM, Sjøholken said:

Det er også en mentalitet i marinen som sier "dette klarer vi", ganske typisk norsk. Vi skal klare å gjøre jobben med det vi har osv.... dette er egentlig en god mentalitet, men den kan fort bagatellisere feil og mangler. Ved at alle kun fokuserer på løsninger, blir det for lite oppmerksomhet på viktige feil og mangler.

 

Hvis man for eksempel har en feil på fremdriftslinjen, så er det forkus på at vi klarte å utbedre den, og feilene alvorlighetsgrad kan fort bli uteglemt etter utbedring.

 

Denne mentaliteten er med på få frem vinnerskallen i oss, og fokusere på løsninger. Det er viktig når konseptet er Lean manning på ett så avansert skip. Men det kan fort gå på bekostning av sikkerhet....

 

Jeg har selv i hvertfall aldri vært innom en bransje som har mer tid til internt å gi og bearbeide tilbakemeldinger. Det er en integrert del av ledelse i blått/grønt.  Her her man en fredstidsøvelse og klarer å - med NATO godkjenning (?) - ift. operativ status å renne ned ett sivilt skip. En kan jo lure på egnethet hvis krigsfot...

 

Om man ikke heller klarer dette er det enda et symptom på at noe er galt.  igjen er det et lederansvar å ha oversikt og å styre sikker og robust kurs..  i flere dimensjoner.



×
×
  • Create New...