Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Grand Banks jr skrev 47 minutter siden:

Er AISer på store fartøy (feks et miliært fartøy) intelligente nok til å lese kart, altså at man kan sette "fartøy i 0 knop som befinner seg mindre enn 100 meter fra land skal ikke gi alarm"?

I så tilfelle kan man eliminere kollisjonsfare med fartøy for anker. Men jeg vet ikke om det finnes en kopling mellom AIS og kart. 

Igjen bare nysgjerrig om hva som er vanlige muligheter på profesjonelle fartøy. Teknologien kan jo utvilsomt gi muligheten i alle fall.

 

Det er mye du kan gjøre med disse systemene men det fordrer uforholdmessig mye fordyping og kontinuerlig oppassing av systemet ,noe som åpenbart tar fokus vekk fra navigeringen. Det siste disse fregattene trenger nå er enda flere faktorer som tar fokus vekk fra sikre og trygge navigasjonsrutiner.  Raske plottinger av bevegelige mål hører under sikker navigasjon.

 

Du kan tenke deg til at hurtigruten seiler denne strekningen to ganger i døgnet hver eneste dag i året med kun to mann på broa og det er ikke behov for flere om de har tilskrekkelig erfaring og kompetanse til å utføre jobben sin trygt og sikkert som påkrevd iht. vaktinstruksen.

Chiefengineer

Chiefengineer

Grand Banks jr skrev 41 minutter siden:

Er AISer på store fartøy (feks et miliært fartøy) intelligente nok til å lese kart, altså at man kan sette "fartøy i 0 knop som befinner seg mindre enn 100 meter fra land skal ikke gi alarm"?

I så tilfelle kan man eliminere kollisjonsfare med fartøy for anker. Men jeg vet ikke om det finnes en kopling mellom AIS og kart. 

Igjen bare nysgjerrig om hva som er vanlige muligheter på profesjonelle fartøy. Teknologien kan jo utvilsomt gi muligheten i alle fall.

 

Det er mye du kan gjøre med disse systemene men det fordrer uforholdmessig mye fordyping og kontinuerlig oppassing av systemet ,noe som åpenbart tar fokus vekk fra navigeringen. Det siste disse fregattene trenger nå er enda flere faktorer som tar fokus vekk fra sikre og trygge navigasjonsrutiner.  Raske plottinger av bevegelige mål hører under sikker navigasjon.

 

Du kan tenke deg til at hurtigruten seiler denne strekningen to ganger i døgnet hver eneste dag i året med kun to mann på broa og det erl ikke behov for flere om de har tilskrekkelig erfaring og kompetanse til å utføre jobben sin trygt og sikkert som påkrevt iht. vaktinstruksen.



×
×
  • Create New...